SCENARIUSZ ZAJĘĆ PRZEPROWADZONYCH W
GRUPIE DZIECI 6-LETNICH Z KSZTAŁTOWANIA POJĘĆ MATEMATYCZNYCH
Prowadząca: Renata Fura
TEMAT: Zabawy „W wesołej
krainie”- porównanie liczb w zakresie 6 oraz utrwalenie
znaków nierówności i równości.
Cel główny:
- utrwalenie znaków nierówności i
równości.
Cele operacyjne:
na poziomie wiadomości uczestnik
po zajęciach powinien:
- prawidłowo odczytywać znaki<,>,= oraz
cyfry oznaczające liczby,
- prawidłowo rozróżniać kierunki w
przestrzeni w lewo, w prawo, w przód, w tył,
- posługiwać się liczebnikami
porządkowymi,
- znać zabawy aktywizujące,
- układać zapisy nierówności i
równości za pomocą symboli,
- rozpoznawać figury geometryczne w otoczeniu,
- uzasadnić przydatność skrótowego
ujmowania treści za pomocą symboli
Forma: praca zbiorowa jednolita,
indywidualna, zróżnicowana.
Metody:
-czynna: metoda zadań stawianych dziecku,
metodą ćwiczeń, samodzielnych doświadczeń,
-słowna: rozmowa, metody żywego
słowa,
-oglądowa: metoda obserwacji i pokazu.
Literatura: Wieckowski R.:
Pedagogika wczesnoszkolna. WSiP Warszawa 1993r.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Dobosz K., Zielińska E.: Jak nauczyć
dzieci sztuki konstruowania gier. WSiP
Warszawa 1996r
Przebieg zajęcia:
1. Zabawa integracyjna „Iskierka
przyjaźni”.
Uczestnicy stają w kręgu
trzymając się za ręce. Prowadząca mówi:
„Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niech wróci do
moich rąk” i delikatnie ściska rękę dziecka z lewej
strony, które uścisk przekazuje dalej. Gdy iskierka obiegnie
krąg prowadząca mówi: „Płonę wielką przyjaźnią”.
2. Powitanie przy piosence „Wszyscy
są”.
Dzieci stoją w kręgu, prowadząca
podaje słowa powitania i prezentuje gesty:
„Wszyscy są, witam was
zaczynamy już czas,
jestem ja, jesteś ty
raz, dwa, trzy.
Wszyscy wykonują ukłon powitania
kolegi z prawej i lewej strony oraz na słowo „trzy”
klaszczą w ręce.
3. Zapoznanie dzieci z fragmentem wiersza H. Szayerowej pt. „Ulica
śmieszna”.
Jeśli komuś smutno
i do płaczu
spieszno,
niech się uda
śpiesznie
na ulicę
Śmieszną
Na
Śmiesznej w powietrzu
dźwięczy śmiechu nuta
bo jeszcze o smutkach
nikt nie słyszał tutaj.
Szyby w oknach drżą
od śmiechu
szczerego…
To dzieci się śmieją
Z czego? Z byle czego
i śmiech od ścian domów
odbija się echem,
bo tam każdy z każdym
rozmawia z uśmiechem.
Więc zamiast się smucić
to na Śmieszną
śpieszcie
- jeśli jest taka ulica
w waszym pięknym
mieście.
4. Zabawa pt. „W jakim czujesz się kolorze?”
Dzieci mówią jaki
kolor pasuje do ich nastroju po wysłuchaniu wiersza. Określają
swój nastrój również przy pomocy gestu, mimiki.
5. Zabawa dydaktyczna pt.
„Jeździmy windą w zaczarowanym domu”.
W „Wesołej krainie” znajduje
się sylwetka 6-piętrowego domu z windą. dzieci
liczą piętra domu nazywając je liczebnikami porządkowymi.
Szyfrem do otwarcia się drzwi zaczarowanego domu jest wskazanie
dwóch cyfr większych od cyfry 4. Dzwonek dzwoni drzwi
otwierają się.
Początkowo windę obsługuje
prowadząca. Dzieci składają wizytę w zaczarowanym domu
wybierając numer piętra. Na każdym piętrze zwiedzający
napotykają różne zadania.
a. Na pierwszym
piętrze mieści się przedszkole. Dzieci codziennie
pamiętają o dokarmianiu ptaków. Przez okno swojej sali
obserwują zaprzyjaźnione ptaki, które cieszą się z
pożywienia. Zawsze przylatują tu 2 sikorki i 4 wróble.
Dziecko, które przyjechało na 1 piętro porównuje
liczbę sikorek i wróbli w karmniku układając zapis
nierówności 2<4.
b. Zadanie dla
zwiedzających II piętro brzmi odczytaj napis KINO.
c. Na trzecim
piętrze mieszka mały Jacuś, który na urodziny dostał
balony w kolorze czerwonym i niebieskim. „Których balonów
masz więcej?”- pyta mama „Czerwonych
czy niebieskich?” Jacuś odpowiedział: „Więcej mam
niebieskich”. Sprawdź czy chłopiec miał rację.
Uczestnik porównuje liczbę balonów czerwonych i niebieskich
przedstawionych na obrazku i układa zapis równości 3=3.
Jacuś dał nieprawidłową odpowiedź.
d. Na czwartym
piętrze mieści się TEATR. Ułóż kartoniki z
kropkami od najmniejszej liczby do największej, a dowiesz się jak
nazywa się ten teatr.
* 5 A * 4 K * 3 L * 2 A * 1 L
*
f. Na piątym
piętrze mieszka Gaptuś,
który ma kłopoty z nazywaniem figur geometrycznych.
Pomóż Gaptusiowi nazwać figury
przedstawione na obrazku (koło, prostokąt, trójkąt,
kwadrat)
g. Na szóstym
piętrze mieszka Ola. Dziewczynka bardzo chętnie pomaga mamie w
różnych pracach np. robieniu
zakupów. Dziś Ola kupiła 6 bananów i 4 jabłka.
Porównaj liczbę bananów i jabłek 6>4.
6. Zabawa pt.
”Polowanie na
tygrysa”.
W „Wesołej krainie”
znajduje się CYRK, z którego uciekł tygrys i ukrył
się na chodniczku liczbowym.
Tygrys to liczba.
* 1 |
** 2 |
*** 3 |
**** 4 |
***** 5 |
***** * 6 |
***** ** 7 |
***** *** 8 |
***** **** 9 |
***** ***** 10 |
Prowadząca
wyznacza dziecko, które wyjmie z kieszonki liczbę – tygrysa i
pokazuje wszystkim dzieciom. Sama w tym czasie zasłania oczy. Nauczycielka
próbuje odgadnąć co to za liczba.
Dzieci mogą posługiwać się tylko zwrotem „za
mało” lub „za dużo”. Jeżeli padnie
prawidłowa odpowiedź dzieci stwierdzają „Tu schował
się tygrys”.
7. Zabawa ruchowa pt. „Hoki-poki”.
Dzieci wykonują ruchy
poszczególnymi częściami ciała zgodnie z
treścią nagrania piosenki.
8. Zabawa pt.
„Pajac sprawdzi”.
Odczytywanie zapisów na
poszczególnych częściach pajaca. Podkreślenie, że
skrótowe ujmowanie treści za pomocą symboli służy
ułatwieniu i lepszej przejrzystości.
9. Podsumowanie zajęcia i piosenka
pt. „Zajęcia skończone”.