SCENARIUSZ ZAJĘĆ PRZEPROWADZONYCH W GRUPIE DZIECI 6-LETNICH Z KSZTAŁTOWANIA POJĘĆ MATEMATYCZNYCH

 

Prowadząca: Renata Fura

 

 

 

TEMAT: Zabawy „W wesołej krainie”- porównanie liczb w zakresie 6 oraz utrwalenie znaków nierówności i równości.

 

 

Cel główny:

- utrwalenie znaków nierówności i równości.

 

Cele operacyjne:

na poziomie wiadomości uczestnik po zajęciach powinien:

- prawidłowo odczytywać znaki<,>,= oraz cyfry oznaczające liczby,

- prawidłowo rozróżniać kierunki w przestrzeni w lewo, w prawo, w przód, w tył,

- posługiwać się liczebnikami porządkowymi,

- znać zabawy aktywizujące,

- układać zapisy nierówności i równości za pomocą symboli,

- rozpoznawać figury geometryczne w otoczeniu,

- uzasadnić przydatność skrótowego ujmowania treści za pomocą symboli

 

Forma: praca zbiorowa jednolita, indywidualna, zróżnicowana.

 

Metody:

-czynna: metoda zadań stawianych dziecku, metodą ćwiczeń, samodzielnych doświadczeń,

-słowna: rozmowa, metody żywego słowa,

-oglądowa: metoda obserwacji i pokazu.

 

Literatura: Wieckowski R.: Pedagogika wczesnoszkolna. WSiP Warszawa 1993r. Gruszczyk-Kolczyńska E., Dobosz K., Zielińska E.: Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier. WSiP Warszawa 1996r

 

Przebieg zajęcia:

1. Zabawa integracyjna „Iskierka przyjaźni”.

Uczestnicy stają w kręgu trzymając się za ręce. Prowadząca mówi: „Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niech wróci do moich rąk” i delikatnie ściska rękę dziecka z lewej strony, które uścisk przekazuje dalej. Gdy iskierka obiegnie krąg prowadząca mówi: „Płonę wielką przyjaźnią”.

 

2. Powitanie przy piosence „Wszyscy są”.

Dzieci stoją w kręgu, prowadząca podaje słowa powitania i prezentuje gesty:

„Wszyscy są, witam was

 zaczynamy już czas,

 jestem ja, jesteś ty

 raz, dwa, trzy.

Wszyscy wykonują ukłon powitania kolegi z prawej i lewej strony oraz na słowo „trzy” klaszczą w ręce.

 

3. Zapoznanie dzieci z fragmentem wiersza H. Szayerowej pt. „Ulica śmieszna”.

Jeśli komuś smutno

i do płaczu spieszno,

niech się uda śpiesznie

na ulicę Śmieszną

 

                 Na Śmiesznej w powietrzu

                 dźwięczy śmiechu nuta

                 bo jeszcze o smutkach

                 nikt nie słyszał tutaj.

 

Szyby w oknach drżą

od śmiechu szczerego…

To dzieci się śmieją

Z czego? Z byle czego

                

                 i śmiech od ścian domów

                 odbija się echem,

                 bo tam każdy z każdym

                 rozmawia z uśmiechem.

 

Więc zamiast się smucić

to na Śmieszną śpieszcie

- jeśli jest taka ulica

w waszym pięknym mieście.

 

4. Zabawa pt. „W jakim czujesz się kolorze?”

Dzieci mówią jaki kolor pasuje do ich nastroju po wysłuchaniu wiersza. Określają swój nastrój również przy pomocy gestu, mimiki.

 

5. Zabawa dydaktyczna pt. „Jeździmy windą w zaczarowanym domu”.

W „Wesołej krainie” znajduje się sylwetka 6-piętrowego domu z windą. dzieci liczą piętra domu nazywając je liczebnikami porządkowymi. Szyfrem do otwarcia się drzwi zaczarowanego domu jest wskazanie dwóch cyfr większych od cyfry 4. Dzwonek dzwoni drzwi otwierają się.

Początkowo windę obsługuje prowadząca. Dzieci składają wizytę w zaczarowanym domu wybierając numer piętra. Na każdym piętrze zwiedzający napotykają różne zadania.

 

a. Na pierwszym piętrze mieści się przedszkole. Dzieci codziennie pamiętają o dokarmianiu ptaków. Przez okno swojej sali obserwują zaprzyjaźnione ptaki, które cieszą się z pożywienia. Zawsze przylatują tu 2 sikorki i 4 wróble. Dziecko, które przyjechało na 1 piętro porównuje liczbę sikorek i wróbli w karmniku układając zapis nierówności 2<4.

 

b. Zadanie dla zwiedzających II piętro brzmi odczytaj napis KINO.

 

c. Na trzecim piętrze mieszka mały Jacuś, który na urodziny dostał balony w kolorze czerwonym i niebieskim. „Których balonów masz więcej?”- pyta mama „Czerwonych czy niebieskich?” Jacuś odpowiedział: „Więcej mam niebieskich”. Sprawdź czy chłopiec miał rację. Uczestnik porównuje liczbę balonów czerwonych i niebieskich przedstawionych na obrazku i układa zapis równości 3=3. Jacuś dał nieprawidłową odpowiedź.

 

d. Na czwartym piętrze mieści się TEATR. Ułóż kartoniki z kropkami od najmniejszej liczby do największej, a dowiesz się jak nazywa się ten teatr.

                

  *

  5

  A

 

  *

  4

 K

 

  *

  3

  L

 

  *

  2

  A

 

  *

  1

  L

 
         

                      *

 

 

 

 

 

f. Na piątym piętrze mieszka Gaptuś, który ma kłopoty z nazywaniem figur geometrycznych. Pomóż Gaptusiowi nazwać figury przedstawione na obrazku (koło, prostokąt, trójkąt, kwadrat)

 

g. Na szóstym piętrze mieszka Ola. Dziewczynka bardzo chętnie pomaga mamie w różnych pracach np. robieniu zakupów. Dziś Ola kupiła 6 bananów i 4 jabłka. Porównaj liczbę bananów i jabłek 6>4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                

6. Zabawa pt. ”Polowanie na  tygrysa”.

W „Wesołej krainie” znajduje się CYRK, z którego uciekł tygrys i ukrył się na chodniczku liczbowym.

Tygrys to liczba.

   

   *

 

   1

 

  **

 

   2

 

  ***

 

   3

 

 ****

 

   4

 

*****

 

   5

 

*****

*

   6

 

*****

**

   7

 

*****

***

   8

 

*****

****

   9

 

*****

*****

  10

 

 

           

 

 

 

 

 

 

 

 

Prowadząca wyznacza dziecko, które wyjmie z kieszonki liczbę – tygrysa i pokazuje wszystkim dzieciom. Sama w tym czasie zasłania oczy. Nauczycielka próbuje odgadnąć co to za liczba. Dzieci mogą posługiwać się tylko zwrotem „za mało” lub „za dużo”. Jeżeli padnie prawidłowa odpowiedź dzieci stwierdzają „Tu schował się tygrys”.

 

7. Zabawa ruchowa pt. „Hoki-poki”.

Dzieci wykonują ruchy poszczególnymi częściami ciała zgodnie z treścią nagrania piosenki.

 

8. Zabawa pt. „Pajac sprawdzi”.

Odczytywanie zapisów na poszczególnych częściach pajaca. Podkreślenie, że skrótowe ujmowanie treści za pomocą symboli służy ułatwieniu i lepszej przejrzystości.

 

 

 

 

 

 

 

                   

 

 

 

 

 

     

 

 

9. Podsumowanie zajęcia i piosenka pt. „Zajęcia skończone”.