Przedszkole Nr 3 Opracowała Renata
Fura
w Jędrzejowie
Wychowanie dziecka nadpobudliwego
Dzieci nadpobudliwe
psychoruchowo wyróżniają się określonym zespołem cech zachowania. Cechy te
ujawniają się w sposobie wykonywania codziennych czynności, w zabawie, w pracach domowych, przy
odrabianiu zadań. Kontakty z dorosłymi i z kolegami również pozwalają
zaobserwować szereg reakcji dziecka nadpobudliwego różniących go od
rówieśników.
Termin nadpobudliwość
psychoruchowa dotyczy zarówno sfery ruchowej, jak i psychicznej. Nadpobudliwość
przejawia się w postaci wzmożonego pobudzenia ruchowego, w nadmiernej
reaktywności emocjonalnej oraz w specyficznych zaburzeniach funkcji
poznawczych, głównie w postaci zaburzeń uwagi. Najbardziej widocznym i bardzo
uciążliwym dla otoczenia objawem nadpobudliwości jest nadmierna ruchliwość.
Wyraża się ona w stałym niepokoju ruchowym dziecka, ciągłym kręceniu się,
bieganiu, podskakiwaniu, w zmianach pozycji w niemożności zachowania spokoju.
Dzieci nadpobudliwe wybierają zabawy w gonitwy, zawody, siłowanie się,
odgrywanie scen z filmów pełnych ruchu, walk. Nie lubią zabaw wymagających
spokoju lub ograniczające ruch poprzez zasady i reguły. W takich sytuacjach
dzieci nadpobudliwe przeszkadzają swoim rówieśnikom, odrywają się od zabawy,
nie uważają, kręcą się, porzucają wspólną zabawę. Ich nadruchliwość przejawia
się również w szeregu drobnych ruchów, jak manipulowanie przedmiotami,
poprawianie ubrania, szarpanie włosów, obgryzanie paznokci. Wszystko to
obserwujemy wtedy, gdy dziecko nadpobudliwe jest bezczynne lub zmuszone do
spokojnego siedzenia.
Wzmożone reakcje
ruchowe dziecka nadpobudliwego są często następstwem jego nadmiernej
pobudliwości emocjonalnej. Emocje i uczucia są siłą napędową działania
ludzkiego. U dzieci nadpobudliwych psychoruchowo nie dochodzi do pełnego
zrównoważenia stosunku między reakcjami emocjonalnymi a ich przyczyną.
Obserwujemy u nich zachowanie świadczące o nadmiernie wzmożonej pobudliwości
emocjonalnej przejawiającej się w postaci wybuchów złości, impulsywnego
działania, łatwego obrażania się, płaczliwość. Reakcjom tym towarzyszy
jednocześnie nasilona aktywność ruchowa.
Dzieci te ponadto
charakteryzują się wzmożoną wybuchowością, skłonnością do bijatyk,
dokuczliwością, niezdyscyplinowaniem wobec dorosłych, niechęcią do
podporządkowania się kolegom. Dzieci te są niewytrwałe w zabawie i w pracy,
wykazują skłonność do zniecierpliwienia, nie znoszą oczekiwania.
Zauważa się też
labilność nastrojów pochodzących od radosnego podniecenia do smutku i gniewu.
Reakcje tych dzieci wskazują na pewną niedojrzałość emocjonalną.
Niezrównoważenie
emocjonalne i niedojrzałość uczuciowa powodują, że dzieci nadpobudliwe są mało
odporne na sytuacje trudne, łatwo zniechęcają się, tracą zapał, zaczynają
działać w sposób niezorganizowany, porzucają rozpoczęte zadania.
Opisane objawy
wzmożonej emocjonalności dzieci nadpobudliwych stają się przyczyną częstych
konfliktów z otoczeniem.
W działalności
umysłowej dziecka nadpobudliwego obserwuje się brak selektywności, wybiórczości
w kierowaniu uwagą, trudność w koncentrowaniu jej na określonym temacie lub
czynności. Następstwem tego rodzaju czynnościowych zaburzeń uwagi są często:
zapominanie, roztargnienie, chaotyczność.
Przyczyną nadpobudliwości
może być zaburzona funkcja ośrodkowego układu nerwowego. Czynniki społeczno-wychowawcze także
mogą zaburzyć równowagę procesów nerwowych u dzieci. Nerwowość,
niezrównoważenie rodziców, nierówne usposobienie prowadzące do częstych
zatargów czy awantur lub do napiętej atmosfery burzy równowagę psychiczną
dziecka.
W niespokojnej
atmosferze domowej dziecko czuje się niepewne, zagrożone, wyczulone na każdy
objaw zwiastujący burzę. Najczęściej nie rozumie przyczyny niesnasek, angażuje
się emocjonalnie po jednej, to po drugiej stronie i szuka swego miejsca w
skłóconej rodzinie. Stałe negatywne pobudzenie emocjonalne narasta, rozszerza
się i znajduje swój wyraz w ogólnej nadpobudliwości bądź w objawach
chorobowych, nerwicach. Zdarza się też, że przedszkole, a przede wszystkim
szkoła jest środowiskiem, w którym dochodzi do zaburzenia równowagi procesów
nerwowych u dzieci przedtem zrównoważonych. Często stwierdza się, że przyczyną
nadpobudliwości jest napotkana trudność w nauce i niepowodzenia w szkole. Należy
podkreślić, że pomoc dziecku nadpobudliwemu oraz negatywnym następstwom
nadpobudliwości jest możliwa tylko wtedy gdy będzie
zapewniona ścisła współpraca domu i szkoły. Stosunki szkoła-dom powinny być
nacechowane zaufaniem, szczerością, wzajemnym zrozumieniem, a nie jak to się
często zdarza niechęcią, wzajemnymi pretensjami, napastliwością.
U dzieci
nadpobudliwych psychoruchowo pierwsze nieprawidłowe zachowania oraz związane z
tym kłopoty mogą pojawić się bardzo wcześnie. Są jednak niedoceniane przez rodziców
i chociaż irytują ich i męczą, na ogół nie wywołują określonych działań
wychowawczych. Dzieci nadpobudliwe są dziećmi trudnymi, wymagającymi większego
wkładu pracy, większej cierpliwości, bardzo przemyślanego, konsekwentnego
działania dla osiągnięcia pozytywnych rezultatów wychowawczych. Dzieci te, będą
uciążliwe, kłopotliwe, wprowadzają dorosłych w stan zdenerwowania, wyczerpania a wtedy
zawodzi samokontrola i zaczyna się samoobrona przed aktywnością dziecka.
Działania wychowawcze
zmierzające do opanowania nadpobudliwości i przeciwdziałania jej skutkom,
należy zacząć jak najwcześniej.
W wieku przedszkolnym,
który przypada na okres od 3-7 lat podstawową działalnością dziecka jest
zabawa. Poprzez zabawę poznaje świat, uczy się kontaktów z ludźmi i przygotowuje
do zadań które czekają je w szkole. Im lepiej
zorganizujemy wychowanie dziecka w tym okresie, tym łatwiejszy będzie jego
start w szkole i tym mniej kłopotów będzie sprawiało.
W tym czasie dziecko doskonali
bardzo wiele umiejętności. Wszystkie „osiągnięcia” w rozwoju dziecka są
rezultatem zarówno dojrzewania układu nerwowego, jak i prawidłowo
przebiegającego procesu wychowawczego.
U dzieci, u których
nadmierna ruchliwość jest cechą dominującą, musimy dbać o to, aby z jedne
strony nie hamować jej nadmiernie i pozwolić na zaspokojenie potrzeby ruchu w
odpowiedniej formie, z drugiej strony należy trenować dziecko w zajęciach i
czynnościach wymagających spokoju i skupienia.
Wszystkie wskazówki i
uwagi powinny być krótkie, zwięzłe, jasne; nie rozkaz a raczej propozycja, bez
oznak zniecierpliwienia i niepokoju. Zabawy ruchowe powinny być ograniczone
regułami bądź czasem. Dzieci nadpobudliwe często sprawiają w przedszkolu wiele
kłopotów, ale dla nich samych pobyt tam jest pożyteczny ze względu na
rozmaitość zajęć oraz ich przeplatanie, a także ze względu na kontakty
społeczne. Ważne jest aby współpraca między rodzicami
a nauczycielkami przedszkola była bardzo ścisła, co ułatwi obu stronom właściwe
postępowanie z dziećmi.
Zarówno w przedszkolu,
jak i w szkole należy właściwie pokierować aktywnością dziecka nadpobudliwego,
włączyć je do zadań grupowych, z tym zastrzeżeniem, że początkowo cele stawiane
przed dzieckiem nie mogą być zbyt odległe.
Działanie dziecka musi
być stale kontrolowane. W zadaniach grupowych należy starannie dobierać skład
grupy, aby nie znalazło się w niej zbyt wiele dzieci nadpobudliwych.
Przy wzmożonej
pobudliwości emocjonalnej dziecko powinno być stopniowo skłaniane do refleksji i krytycznej
oceny siebie, swojego postępowania.
Dzieci nadpobudliwe są
bardzo wrażliwe na stosunek do nich. Nadmierna krytyka, pokpiwanie, żartowanie,
często stają się przyczyną zaburzenia ich równowagi emocjonalnej. Dlatego łatwo
obrażają się, są kłótliwe, popadają w konflikty z kolegami. Gdy dochodzi do
konfliktu nie należy nadmiernie sprawy roztrząsać, prowadzić dochodzenia, w
miarę możliwości sprawę zakończyć. Lepiej skierować jest aktywność dziecka w
inną stronę.
Momentach napięć
emocjonalnych u dzieci nadpobudliwych dochodzi często do reakcji uporu.
W klasach młodszych u
dzieci nadpobudliwych trudności w nauce ujawniają się głównie w zakresie
czytania i pisania. Pomoc w tych przypadkach polega przede wszystkim na
dodatkowych ćwiczeniach usprawniających z jednej strony, a z drugiej na uważnej
organizacji nauki domowej tych dzieci.
Nieodzownym warunkiem
powodzenia wychowawczego jest zrozumienie, że dziecko nadpobudliwe nie jest
dzieckiem złym, nieznośnym, lecz dzieckiem, które samo ma trudności w
kierowaniu swoim postępowaniem i w przystosowaniu się do wymagań rodziny,
nauczycieli. Dziecku takiemu należy więc pomóc i nie stosować represji w sposób
lekkomyślny. W książce H. Natowskiej nie ma gotowych recept na postępowanie w
każdym przypadku, ze względu na to, że każdy przypadek jest uwikłany w swoisty
splot różnych czynników i sytuacji.
Bibliografia
1.Żebrowska M. Psychologia rozwojowa
dzieci i młodzieży. PWN. Warszawa 1986.
2. Nartowska
H. Wychowanie dziecka nadpobudliwego. NK. Warszawa 1976.