Plan pracy

opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznej

dla dzieci 5-6 letnich na m-c wrzesień.

 

Plan opracowała : mgr R. Fura

 

              Tematy kompleksowe:

 

1. Dziecko jako członek zbiorowości przedszkolnej.

2. Dzień Kolejarza – poznajemy dworzec kolejowy.

3. Piękno i dary wczesnej jesieni.

4. Nasza stolica – Warszawa.

 

 

                       Zadania:

 

-Poprawne nazywanie poszczególnych części ciała i określanie ich jakości np. ciemne włosy, niebieskie oczy…

-Poznawanie otaczającego świata za pomocą zmysłów w toku różnorodnych zabaw.

-Stwarzanie okazji do gromadzenia informacji na temat samego siebie w zabawach.

-Uczestniczenie w zabawach i grach zespołowych i zbiorowych dających możliwość obserwowania siebie na tle innych, budowa obrazu własnego „ja”.

-Opowiadanie o swoich ulubionych zajęciach i zabawach przedszkolnych.

-Określanie czynności wykonywanych przez rodziców w toku pracy zawodowej.

-Samodzielne odszukiwanie swoich półeczek w szatni, sali i w łazience.

-Pomaganie przy nakrywaniu do stołów (utrwalenie prawidłowych nazw naczyń stołowych i sztućców.

-Opiekowanie się dziećmi wymagającymi pomocy.

-Rozumienie znaczenia takich wartości jak koleżeństwo, dobroć, uprzejmość.

-Poznanie czynności jakie wykonują pracownicy w przedszkolu i poprawne ich nazywanie.

-Poznanie pełnego adresu domowego i adresu przedszkola.

-Zapoznanie z flagą Polski, godłem oraz nazwą stolicy.

-Rozumienie zwrotów: „jesteśmy Polakami”, „mówimy po polsku”, „mieszkamy w Polsce”.

-Indywidualne wypowiedzi na temat ulubionych książek, bohaterów.

-Naśladowanie w formie zabawowej dźwięków wydawanych przez różne pojazdy, zwierzęta i przedmioty.

-Stwarzanie okazji do swobodnych rozmów i dyskusji: mówienie o przeżyciach, wydarzeniach.

-Recytowanie krótkich wierszy, indywidualne, grupowe, z podziałem na role.

-Prawidłowe budowanie zdań i posługiwanie się nimi w mowie.

 

                       Poznaję samego siebie

 

1. Poprawne nazywanie poszczególnych części ciała podczas zabaw ruchowych: „Głowa, ramiona, kolana”, ”pokaż to co ja”, „Ludzie do ludzi”.

2. Poznawanie otaczającego świata za pomocą zmysłów w toku różnorodnych zabaw: „Czarodziejski worek”, „Jedna ręka mówi drugiej ręce”.

3. Określanie cech swojego charakteru w oparciu bajkę W. Bodalskiej „Przepraszam smoku”.

4. Zabawy integracyjne w grupie „Nitka”, „Wolne miejsce”.

 

                       Moja rodzina

 

1, Zabawa dydaktyczna „Co robi mój tata, kim jest moja mama?”- określenie czynności wykonywanych przez rodziców w toku pracy zawodowej, rozpoznawanie niektórych zawodów na ilustracjach.

2. Zachęcanie dzieci do dzielenia się z rodziną wrażeniami z ulubionych zabaw i zajęć w przedszkolu.

.

 

                       Moje przedszkole

 

1. Poznajemy nasze przedszkole – wzbogacenie słownictwa dzieci związane z tematem „Przedszkole”. Wycieczka do kuchni przedszkolnej – poznajemy pracę kucharki.

2. Zapoznanie dzieci ze zwyczajami panującymi w przedszkolu w oparciu o opowiadanie ptMateuszek na zaczarowanej wyspie”.

3. Spacer ulicami miasta – poznanie najbliższego otoczenia; placu zabaw, zwrócenie uwagi na zachowanie bezpieczeństwa na terenie przedszkola i na ulicy.

 

                       Moje najbliższe otoczenie

 

1. Wycieczka na dworzec kolejowy – zapoznanie dzieci z jego wyglądem i przeznaczeniem- wyjaśnienie określeń; peron, semafor.

2. Wycieczka do sadu- obserwacja środowiska przyrodniczego wczesną jesienią- zmiana koloru liści.

 

                       Ja i społeczeństwo

 

1. Zabawa dydaktyczna „Do kogo ten list?”- dokładne poznanie pełnego adresu domowego i adresu przedszkola.

2. Zapoznanie dzieci z wyglądem herbu Warszawy- opowiadanie H. Łochockiej pt „Legenda tarczy i mieczu”.

3. Zapoznanie dzieci z mapą konturową Polski, wprowadzenie zapisu graficznego : mapa, Polska.

    

                        Myślę mówię, czytam i przygotowuję się do pisania

 

1. „Moje wspomnienia z wakacji”- dzielenie się wspomnieniami, wrażeniami. Segregowanie pocztówek z nad: morza, jezior, gór.

2. Rozmowa o pracy kolejarza na podstawie obserwacji z wycieczki na dworzec klejowy w oparciu o wiersz W. Ścisłowskiego pt „Kolejarz”.

3. Ćwiczenia kształtujące narządy mowy- zabawa dydaktyczna w oparciu o wiersz J. Tuwima „Lokomotywa”.

4. Ukazanie piękna stolicy na podstawie wiersza J. Tuwima pt „warszawa”- nauka wiersza na pamięć.

5. Wyjaśnienie pojęcia: głoska. Próby wyodrębniania głoski w  nagłosie w prostych wyrazach- zabawa dydaktyczna „Kto odnajdzie obrazek?”

6. Ćwiczenia kształtujące mięśnie narządów mowy: historyjka obrazkowa „Spacer w parku”- ćwiczenia dźwiękonaśladowcze.

7. Rozpoznanie piosenki na podstawie melodii granej lub nuconej przez nauczyciela „Wakacyjny koncert”.

8. Składanie pociętych obrazków w całość, doskonalenie percepcji wzrokowej.

9. Zabawy i gry manipulacyjne np.  nawlekanie, lepienie, zagniatanie.

10. Kreślenie kształtów graficznych za pomocą linii łączących wyznaczone punkty.

11. Analiza i synteza słuchowa wyrazów: sad, las, ul. Określenie głosek w nagłosie, wygłosie, środku wyrazu. Globalne czytanie wyrazów.

 

                       Moje pierwsze doświadczenia z matematyką

 

1. Kojarzenie kształtu figury geometrycznej z jej nazwą- zabawa dydaktyczna „Co to za figura?”.

2. Rozwijanie umiejętności określania położenia przedmiotów, gra dydaktyczna „Chowanka-zgadywanka”.

3. Rozwijanie umiejętności prawidłowego posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 6, Opowiadanie I. Słońskiej „Bajeczka o sześciu myszkach”.

4. Kształcenie umiejętności określania kierunków w przestrzeni- zabawa „Idź prosto, na lewo, na prawo”.

 

                       Ja i przyroda

 

1. Rozmowa z dziećmi o oznakach jesieni na podstawie obserwacji i wiersza M. Głogowskiego „Pora wesoła”.

2. Przyporządkowanie owoców leśnych i liści odpowiednim drzewom. Zagadki przyrodnicze „Jaki liść, jakie drzewo?”.

3. Zapoznanie ze zjawiskiem zachowania się ciał w wodzie- zabawa dydaktyczna „Co tonie, co pływa?”.

 

                       Ja i sztuka

 

1. Malowanie farbami plakatowymi na temat „Wakacyjna przygoda”- doskonalenie umiejętności zakomponowania elementów pracy.

2. Kompozycja płaska pt „Kolorowe liście”- odbijanie pomalowanych liści na kartkach, zwrócenie uwagi na estetykę wykonania prac.

3. Rozwijanie umiejętności dokładnego wypełniania wnętrza konturów. Wydzieranka z gazety „Warszawska Syrenka”.

4. „Semafor- doskonalenie umiejętności manualnych poprzez wycinanie z kolorowego papieru oraz łączeniem go z drewnem.

 

Muzyka

 

1. Zabawy rytmiczne przy piosence „Warszawski tramwaj- określenie melodii piosenki (szybka, wolna), dobór akompaniamentu perkusyjnego.

2. Nauka 1 zwrotki i refrenu piosenki „Czerwone światło”- zabawy rytmiczne, ćwiczenia słuchowe „Skąd dochodzi głos?”, „Czy droga jest wolna?”.

3. Rozwijanie umiejętności słuchania i śpiewania piosenki pt „Czerwone światło” dalsza nauka piosenki

 

 

 

Ja i technika

                  

1. Budowanie z klocków urozmaiconych budowli „Nasze przedszkole”- różne sposoby łączenia klocków wykorzystanie własnych doświadczeń.

2. Określenie korzyści płynących z rozwoju transportu- zwrócenie uwagi na rodzaje pojazdów: (lądowe, wodne, powietrzne) – oglądanie modeli i ilustracji.

3. Zabawy z balonem, bibułą- obserwowanie zachowania różnych ciał w powietrzu.

4. Samodzielne projektowanie i wykonanie form przestrzennych- „Kasztanowe cudaczki”- rozwijanie pomysłowości dzieci.

 

 

                       Moje bezpieczeństwo i zdrowie

 

1. Ostrożne i rozważne poruszanie się po sali i innych pomieszczeniach przedszkolnych.

2. Zachęcanie do spożywania zdrowych produktów (mleka, sera, ciemnego pieczywa).

3. Właściwe użytkowanie zabawek oraz różnych materiałów, przyborów i narzędzi.

 

                       Sprawność ruchowa

 

1. Zabawa i ćwiczenia orientacyjno-porządkowe „Kolory”- reagowanie na różnorodne sygnały, znaki i polecenia.

2.Zabawa i ćwiczenia z elementem równowagi „Drzewa i liście”- stanie jednonóż i łatwe pozycje równowagi.

3. Zabawa i ćwiczenia na czworakach „Tunel”- czworakowanie ze zmianami kierunku.

4. Zabawa i ćwiczenia z elementem rzutu i celowania

 

                       Ćwiczenia poranne

 

-marsze i biegi w różnych kierunkach ze zmianą rytmu i tempa.

-ćwiczenia mięśni brzucha w leżeniu na plecach.

-ćwiczenia szyi, skłony, skręty.

-przeskoki przez przeszkody płaskie.

 

                       Ćwiczenia gimnastyczne

 

-rzuty i chwyty różnych przyborów oburącz i na zmianę ręką lewą i prawą, pokonywanie różnych przeszkód naturalnych.

-toczenie obręczy, krążków na zmianę ręką prawą i lewa połączone z popychaniem, biegiem za przyborem, dowolna interpretacja ruchowa słuchanej muzyki.

 

 

 

                       Konstruuję swój system wartości

 

1. Opowiadanie W. Chotomskiej pt „Trzymaj się Kamil”, rozumienie potrzeby współdziałania, wykorzystanie sytuacji do postrzegania i przejawów życzliwości, koleżeńskość, opiekuńczość.

 

                       Zabawy dowolne

 

 

1. „Szukamy ukrytych zabawek”-  wdrażanie do orientowania się we wskazanym kierunku.

2. Gra „Zamówienia telefoniczne”- sprawne zapamiętywanie i wykonanie poleceń.

3. Zabawa tematyczna „Na parkingu”- zastosowanie różnych rozwiązań konstrukcyjnych, sprawdzenie ich funkcjonalności.

4. Zabawa dydaktyczna „Zgadnij jaka to zabawka?”- ćwiczenia narządów mowy, wzbogacenie wiadomości na temat zabawek.