Plan pracy
opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznej
dla dzieci 5-6 letnich na m-c wrzesień.
Plan opracowała : mgr
R. Fura
Tematy kompleksowe:
1. Dziecko jako członek zbiorowości
przedszkolnej.
2. Dzień Kolejarza – poznajemy dworzec
kolejowy.
3. Piękno i dary wczesnej jesieni.
4. Nasza stolica – Warszawa.
Zadania:
-Poprawne nazywanie poszczególnych części
ciała i określanie ich jakości np. ciemne włosy,
niebieskie oczy…
-Poznawanie otaczającego świata za pomocą
zmysłów w toku różnorodnych zabaw.
-Stwarzanie okazji do gromadzenia
informacji na temat samego siebie w zabawach.
-Uczestniczenie w zabawach i grach
zespołowych i zbiorowych dających możliwość obserwowania siebie na tle innych,
budowa obrazu własnego „ja”.
-Opowiadanie o swoich ulubionych zajęciach
i zabawach przedszkolnych.
-Określanie czynności wykonywanych przez
rodziców w toku pracy zawodowej.
-Samodzielne odszukiwanie swoich półeczek
w szatni, sali i w łazience.
-Pomaganie przy nakrywaniu do stołów
(utrwalenie prawidłowych nazw naczyń stołowych i sztućców.
-Opiekowanie się dziećmi wymagającymi
pomocy.
-Rozumienie znaczenia takich wartości jak
koleżeństwo, dobroć, uprzejmość.
-Poznanie czynności
jakie wykonują pracownicy w przedszkolu i poprawne ich nazywanie.
-Poznanie pełnego adresu domowego i adresu
przedszkola.
-Zapoznanie z flagą Polski, godłem oraz
nazwą stolicy.
-Rozumienie zwrotów: „jesteśmy Polakami”,
„mówimy po polsku”, „mieszkamy w Polsce”.
-Indywidualne wypowiedzi na temat
ulubionych książek, bohaterów.
-Naśladowanie w formie zabawowej dźwięków
wydawanych przez różne pojazdy, zwierzęta i przedmioty.
-Stwarzanie okazji do swobodnych rozmów i
dyskusji: mówienie o przeżyciach, wydarzeniach.
-Recytowanie krótkich wierszy,
indywidualne, grupowe, z podziałem na role.
-Prawidłowe budowanie zdań i posługiwanie
się nimi w mowie.
Poznaję samego siebie
1. Poprawne nazywanie poszczególnych
części ciała podczas zabaw ruchowych: „Głowa, ramiona, kolana”, ”pokaż to co ja”, „Ludzie do ludzi”.
2. Poznawanie otaczającego świata za
pomocą zmysłów w toku różnorodnych zabaw: „Czarodziejski worek”, „Jedna ręka
mówi drugiej ręce”.
3. Określanie cech swojego charakteru w
oparciu bajkę W. Bodalskiej „Przepraszam smoku”.
4. Zabawy integracyjne w grupie „Nitka”,
„Wolne miejsce”.
Moja rodzina
1, Zabawa dydaktyczna
„Co robi mój tata, kim jest moja mama?”- określenie
czynności wykonywanych przez rodziców w toku pracy zawodowej, rozpoznawanie
niektórych zawodów na ilustracjach.
2. Zachęcanie dzieci do dzielenia się z
rodziną wrażeniami z ulubionych zabaw i zajęć w przedszkolu.
.
Moje przedszkole
1. Poznajemy nasze przedszkole –
wzbogacenie słownictwa dzieci związane z tematem „Przedszkole”. Wycieczka do
kuchni przedszkolnej – poznajemy pracę kucharki.
2. Zapoznanie dzieci ze zwyczajami
panującymi w przedszkolu w oparciu o opowiadanie pt „Mateuszek na zaczarowanej wyspie”.
3. Spacer ulicami miasta – poznanie
najbliższego otoczenia; placu zabaw, zwrócenie uwagi na zachowanie
bezpieczeństwa na terenie przedszkola i na ulicy.
Moje najbliższe otoczenie
1. Wycieczka na dworzec kolejowy –
zapoznanie dzieci z jego wyglądem i przeznaczeniem- wyjaśnienie określeń;
peron, semafor.
2. Wycieczka do sadu- obserwacja
środowiska przyrodniczego wczesną jesienią- zmiana koloru liści.
Ja i społeczeństwo
1. Zabawa dydaktyczna
„Do kogo ten list?”- dokładne poznanie pełnego
adresu domowego i adresu przedszkola.
2. Zapoznanie dzieci z wyglądem herbu
Warszawy- opowiadanie H. Łochockiej pt „Legenda tarczy i mieczu”.
3. Zapoznanie dzieci z mapą konturową
Polski, wprowadzenie zapisu graficznego : mapa,
Polska.
Myślę mówię, czytam i przygotowuję się
do pisania
1. „Moje wspomnienia z wakacji”- dzielenie
się wspomnieniami, wrażeniami. Segregowanie pocztówek z nad: morza, jezior,
gór.
2. Rozmowa o pracy kolejarza na podstawie
obserwacji z wycieczki na dworzec klejowy w oparciu o wiersz W. Ścisłowskiego pt „Kolejarz”.
3. Ćwiczenia kształtujące narządy mowy-
zabawa dydaktyczna w oparciu o wiersz J. Tuwima „Lokomotywa”.
4. Ukazanie piękna stolicy na podstawie
wiersza J. Tuwima pt „warszawa”- nauka wiersza na
pamięć.
5. Wyjaśnienie pojęcia: głoska. Próby
wyodrębniania głoski w
nagłosie w prostych wyrazach- zabawa dydaktyczna „Kto odnajdzie
obrazek?”
6. Ćwiczenia kształtujące mięśnie narządów
mowy: historyjka obrazkowa „Spacer w parku”- ćwiczenia dźwiękonaśladowcze.
7. Rozpoznanie piosenki na podstawie
melodii granej lub nuconej przez nauczyciela „Wakacyjny koncert”.
8. Składanie pociętych obrazków w całość,
doskonalenie percepcji wzrokowej.
9. Zabawy i gry manipulacyjne np. nawlekanie, lepienie, zagniatanie.
10. Kreślenie kształtów graficznych za
pomocą linii łączących wyznaczone punkty.
11. Analiza i synteza słuchowa wyrazów:
sad, las, ul. Określenie głosek w nagłosie, wygłosie, środku wyrazu. Globalne
czytanie wyrazów.
Moje pierwsze doświadczenia z matematyką
1. Kojarzenie kształtu figury
geometrycznej z jej nazwą- zabawa dydaktyczna „Co to
za figura?”.
2. Rozwijanie umiejętności określania
położenia przedmiotów, gra dydaktyczna „Chowanka-zgadywanka”.
3. Rozwijanie umiejętności prawidłowego
posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 6, Opowiadanie
I. Słońskiej „Bajeczka o sześciu myszkach”.
4. Kształcenie umiejętności określania
kierunków w przestrzeni- zabawa „Idź prosto, na lewo, na prawo”.
Ja i przyroda
1. Rozmowa z dziećmi o oznakach jesieni na
podstawie obserwacji i wiersza M. Głogowskiego „Pora wesoła”.
2. Przyporządkowanie owoców leśnych i
liści odpowiednim drzewom. Zagadki przyrodnicze „Jaki
liść, jakie drzewo?”.
3. Zapoznanie ze zjawiskiem zachowania się
ciał w wodzie- zabawa dydaktyczna „Co tonie, co
pływa?”.
Ja i sztuka
1. Malowanie farbami plakatowymi na temat
„Wakacyjna przygoda”- doskonalenie umiejętności zakomponowania elementów pracy.
2. Kompozycja płaska pt
„Kolorowe liście”- odbijanie pomalowanych liści na kartkach, zwrócenie uwagi na
estetykę wykonania prac.
3. Rozwijanie umiejętności dokładnego
wypełniania wnętrza konturów. Wydzieranka z gazety „Warszawska Syrenka”.
4. „Semafor- doskonalenie umiejętności
manualnych poprzez wycinanie z kolorowego papieru oraz łączeniem go z drewnem.
Muzyka
1. Zabawy rytmiczne przy piosence
„Warszawski tramwaj- określenie melodii piosenki (szybka, wolna), dobór
akompaniamentu perkusyjnego.
2. Nauka 1 zwrotki i refrenu piosenki
„Czerwone światło”- zabawy rytmiczne, ćwiczenia słuchowe „Skąd dochodzi głos?”,
„Czy droga jest wolna?”.
3. Rozwijanie umiejętności słuchania i
śpiewania piosenki pt „Czerwone światło” dalsza nauka
piosenki
Ja i technika
1. Budowanie z klocków urozmaiconych
budowli „Nasze przedszkole”- różne sposoby łączenia klocków wykorzystanie
własnych doświadczeń.
2. Określenie korzyści płynących z rozwoju
transportu- zwrócenie uwagi na rodzaje pojazdów: (lądowe, wodne, powietrzne) –
oglądanie modeli i ilustracji.
3. Zabawy z balonem, bibułą- obserwowanie
zachowania różnych ciał w powietrzu.
4. Samodzielne projektowanie i wykonanie
form przestrzennych- „Kasztanowe cudaczki”- rozwijanie pomysłowości dzieci.
Moje bezpieczeństwo i zdrowie
1. Ostrożne i rozważne poruszanie się po
sali i innych pomieszczeniach przedszkolnych.
2. Zachęcanie do spożywania zdrowych produktów
(mleka, sera, ciemnego pieczywa).
3. Właściwe użytkowanie zabawek oraz
różnych materiałów, przyborów i narzędzi.
Sprawność ruchowa
1. Zabawa i ćwiczenia
orientacyjno-porządkowe „Kolory”- reagowanie na różnorodne sygnały, znaki i
polecenia.
2.Zabawa i ćwiczenia z elementem równowagi
„Drzewa i liście”- stanie jednonóż i łatwe pozycje równowagi.
3. Zabawa i ćwiczenia na czworakach
„Tunel”- czworakowanie ze zmianami kierunku.
4. Zabawa i ćwiczenia z elementem rzutu i
celowania
Ćwiczenia poranne
-marsze i biegi w różnych kierunkach ze
zmianą rytmu i tempa.
-ćwiczenia mięśni brzucha w leżeniu na
plecach.
-ćwiczenia szyi, skłony, skręty.
-przeskoki przez przeszkody płaskie.
Ćwiczenia gimnastyczne
-rzuty i chwyty różnych przyborów oburącz
i na zmianę ręką lewą i prawą, pokonywanie różnych przeszkód naturalnych.
-toczenie obręczy, krążków na zmianę ręką
prawą i lewa połączone z popychaniem, biegiem za przyborem, dowolna
interpretacja ruchowa słuchanej muzyki.
Konstruuję swój system wartości
1. Opowiadanie W. Chotomskiej
pt „Trzymaj się Kamil”, rozumienie potrzeby
współdziałania, wykorzystanie sytuacji do postrzegania i przejawów życzliwości,
koleżeńskość, opiekuńczość.
Zabawy dowolne
1. „Szukamy ukrytych zabawek”- wdrażanie do orientowania się we
wskazanym kierunku.
2. Gra „Zamówienia telefoniczne”- sprawne
zapamiętywanie i wykonanie poleceń.
3. Zabawa tematyczna „Na parkingu”-
zastosowanie różnych rozwiązań konstrukcyjnych, sprawdzenie ich
funkcjonalności.
4. Zabawa dydaktyczna „Zgadnij
jaka to zabawka?”- ćwiczenia narządów mowy,
wzbogacenie wiadomości na temat zabawek.