Przedszkole Nr 3 Opracowała Renata Fura
w Jędrzejowie
Terapeutyczna i
kształcąca funkcja
zabawy w teatr.
- Zasada
indywidualizacji teatralnej.
- Metoda prowadzenia
zespołu teatralnego.
„Nie zadawaj dzieciom
gwałtu
nauczaniem – tylko niech się tym bawią:
wtedy też łatwiej potrafisz dostrzec,
do czego każdy zdolny jest z natury.”
Platon
Ta myśl starożytnego
filozofa jest ponadczasowa i zawsze aktualna, bardzo dobrze też odnosi się do
koncepcji wychowania przez teatr.
Dzieci w wieku
przedszkolnym opanowały już na tyle język ojczysty, że rozumieją przekazywane
im utwory literackie, umieją wyrazić związane z nim przeżycia, a – co najważniejsze
– lubią słuchać opowiadań, wierszy, piosenek, patrzeć na obrazy. Wykorzystanie
tych zamiłowań może przyczynić się do szerszego stosowania zabaw w teatr w
pracy z dziećmi. W ciekawie zainspirowanej zabawie dzieci własną siłą, własną
twórczością będą ożywiać postacie utworów literatury dziecięcej, będą tworzyć własny „teatr”. To
tworzenie ma stać się dla nich prawdziwą, swobodną, improwizowaną zabawą.
Zabawy w teatr są środkiem ułatwiającym realizację celów wychowawczych i
dydaktycznych, ponieważ uatrakcyjniają zajęcia dzieci, podsycają
zainteresowanie wiedzą, wywołują pożądane przeżycia emocjonalne, są wreszcie
doskonałym sposobem włączania wszystkich dzieci do pracy. W wysokim stopniu
zaspakajają one potrzebę ruchu i działania dziecka.
Działalność dzieci
wokół zabaw teatralnych kształci ich uczucia i właściwe postawy, wrażliwość
estetyczną, samodyscyplinę. Przyczynia się do rozwijania mowy, wyobraźni,
fantazji, pamięci, a także zainteresowań czytelniczych i teatralnych.
Dzieci w wieku
przedszkolnym wykazują potrzeby wyrażania osobowości w sposób dramatyczny,
teatralny, czego przejawem są zabawy naśladowcze i twórcze np.
zabawa w dom, w lekarza, w sklep, w szkołę. „Teatralność” jest środkiem wyżycia
się i wypowiadania się dziecka za pomocą ruchu, gestu i słowa.
Organizacja pracy w
przedszkolu powinna sprzyjać rozwijaniu aktywności dzieci. W każdym fragmencie
pracy z dziećmi można przewidzieć pewne zadania, problemy, sprawy do
rozwiązania przez dzieci. Dzieci wdrożone do tego, rozwijają w sobie takie cechy,
jak samodzielność myślenia, sądów, ocen, wniosków, zaradność, ćwiczą wolę, uczą
się pracy, dobrej zabawy. Dzieci bardzo lubią dokonywać wyboru, decydować o
czymś, zastanawiać się i zgodnie z tym działać. Wtedy możemy przekonać się jak
wiele umieją, potrafią, chcą zrobić i ile daje im to radości.
Oto przykład, w jakim
sposób nauczycielka zwraca się do dzieci, by pobudzić ich samodzielność i
twórczą myśl przed przygotowaniem przedstawienia opartego na utworze znanym
dzieciom.
Pragnę z wami urządzić
zabawę w teatr i dlatego musimy się naradzić – na pewno razem coś ciekawego
wymyślimy. Przypomnijcie mi jakie osoby były w
utworze? Poradźcie, jak urządzić zabawę?
Okazywanie w ten
sposób dzieciom pewnej, własnej bezradności, jest dla nich bodźcem w dążeniu do
rozwiązania trudności. Dzieci czują się powołane do tego. Pani obdarzyła ich
zaufaniem i wierzy im.
Czasem więc trzeba
sięgnąć i do takich chwytów pedagogicznych. Dzieci zgłaszają pomysły rozwiązań,
wyrażają gotowość odegrania wybranej przez siebie roli, a później powtarzają
zabawę samorzutnie w dowolnie dobieranych grupach.
Małe dziecko odczuwa silną potrzebę fikcji i
fantastyki, mocno przeżywa wartości moralne, takie jak dobro i zło, stąd też
taka duża tęsknota dzieci za bajką, tęsknią za własnym uczestnictwem w tworzeniu wizji fantastycznej i
przekształcaniu jej na realną rzeczywistość. Zaspokojenie tych potrzeb dają
zabawy teatralne, inscenizacje poprzez wczuwanie się w określone postacie
sytuacje, które są wprawdzie fikcyjne, dają jednak wyobrażenie o realnym życiu.
Inscenizacja - to w jakimś stopniu teoria wychowania przez sztukę, bo wyzwala w
dzieciach – „aktorach” akty twórczego działania dające głębokie przeżycia
artystyczne zarówno samym uczestnikom, jak i dzieciom – widzom. Wykorzystanie wychowawczych
walorów inscenizowanych utworów skutecznie prowadzi do tzw. edukacji
teatralnej, do wychowania późniejszego widza teatralnego, który będzie odczuwał
potrzebę kontaktu z teatrem, będzie reagował na piękne słowo, na precyzję
ruchu, na gest, barwę, światło.
Teatr pełni wobec dziecka rolę kompensującą.
Polega ona na tym, że w pewnym stopniu stanowi wynagrodzenie dziecku za braki i niedostatki,
w których ono żyje, przenosząc je w świat piękniejszy, czarodziejski, w którym
wszystko może się zdarzyć, w którym zawsze zwycięża dobro i piękno. Ma to duże
znaczenie zwłaszcza dla dzieci, które w rzeczywistym świecie nie czują się
najlepiej.
W każdej grupie znajdują się dzieci nieśmiałe,
mało atrakcyjne, z
wadami wymowy, z defektami. Zabawa w teatr może spełniać rolę terapeutyczną w
stosunku do tych dzieci. Znajdą się zawsze takie role indywidualne lub
zespołowe, które stanowić będą zaspokojenie utajnionych potrzeb, przeżyć i
twórczej aktywności. Role zespołowe pozwalają pozbyć się onieśmielenia, bo występuje
się w grupie, usterki w wymowie nie są tak słyszalne bo
głuszy je poprawna wymowa pozostałych dzieci. Wiele radości daje nawet niema
rola dziecka nieśmiałego.
Zabawy teatralne to taka forma pracy
dydaktycznej, która pozwala dziecku rozwijać mowę i myślenie, poznawać utwory
literatury dziecięcej, wyrażać postawę twórczą w różnych formach ekspresji
dziecięcej, rozwijać wrażliwość na piękno muzyki i zaspokajać potrzebę ruchu. Dziecko
poznaje prawdę i fikcję, konfrontuje własne marzenia z marzeniami i działaniem
bohatera, ocenia jego postępowanie w kategoriach dobra i zła, piękna i
brzydoty. Te procesy wychowawcze nie kończą się na określonym poziomie
wiekowym, ale dojrzewają i zmieniają się wraz z rozwojem dziecka bogacąc się o
wpływ innych dziedzin sztuki.
Twórcze dyskusje nad propozycjami odegrania
poszczególnych ról kształcą u dzieci poczucie odpowiedzialności zbiorowej i
indywidualnej, więzi koleżeńskiej. Aby wzmocnić wychowawcze efekty zabaw
teatralnych należy powtarzać je kilkakrotnie, a więc prezentować je innym
grupom np. maluszkom bądź rodzicom na
zebraniach. Dzieci będą kształciły wówczas nie tylko perfekcję słowa i ruchu, ale
będą też odczuwały radość z tego, że mogą zrobić przyjemność innym, że wywołują
uśmiech na twarzach odbiorców, nauczą się odczuwać wartość podziękowań za swój
trud. Rozszerzą się wówczas kręgi wspólnego społecznego działania, któremu
towarzyszyć będzie zadowolenie i radość. Ciekawość będzie podnietą i jednym z czynników
emocjonalnych – motywacyjnych do wspólnego działania.
Zabawy i ćwiczenia teatralne nie zawsze muszą
prowadzić do efektu zmaterializowanego w formie przedstawienia. Mogą być celem
samym w sobie i służyć rozwijaniu wyobraźni, kreatywności i aktywności, pomagać
w poznawaniu samego siebie, zdobywaniu odwagi bycia wobec innych, uczyć
współpracy w zespole. Wszystkie, nawet najtrudniejsze ćwiczenia powinny mieć
formę zabawy. Służy to nie tylko uatrakcyjnieniu zajęć, ale również sprzyja
większej aktywności dzieci, a dzięki pozytywnemu nastawieniu wzmacnia koncentrację
i motywację, przynosząc w efekcie lepsze rezultaty pracy.
Teatr dziecięcy nie może
zatem być tresurą. Wręcz przeciwnie – powinien być nieustanną
twórczością i to przede wszystkim dziecięcą, choć zazwyczaj zainspirowaną przez
dorosłych.
Bardzo ciekawe i wartościowe są zabawy,
podczas których dzieci starają się zrozumieć i przyswoić tekst, a potem
odtwarzają w swobodnych formach działania. Po zapoznaniu z treścią utworu
należy tak pokierować uwagą dzieci, aby zapamiętały kolejność zdarzeń, wyodrębniły
postacie bohaterów, ich charakterystyczne cechy i sposób zachowania. Wszystkie
te elementy mogą mieć bardzo różne i interesujące formy wielokierunkowej
działalności dzieci. Podział ról, przygotowanie scenografii, kostiumów – to
dalsze etapy wyzwalające coraz pełniejszą aktywność małych „aktorów”. Kiedy
dzieci urzeka niepowtarzalny urok sytuacji związanej z tworzeniem
przedstawienia, coraz śmielej same sięgają po rekwizyty, będą próbować
przedstawiać różne scenki i wymyślać własne „scenariusze”. Istotny
jest tu dobór odpowiednich utworów literackich, które mogą być treścią zabaw
teatralnych ( żywa i zwarta akcja, dużo dialogów, jasna kompozycja, wyraziste
sylwetki bohaterów, walory wychowawcze). Ważną rolę odgrywa też dobrze dobrana
muzyka oraz choreografia. Zabawy w teatr pozwalają poszerzać możliwości
przeżywania doznań i wzruszeń oraz różnych zachowań wobec nowych sytuacji.
Odpowiadają jakimś głęboko ludzkim potrzebom przedstawiania, odgrywania coraz
innych ról, które umożliwiają cudowną odmianę własnego losu.
Ale dziecko pragnie nie tylko przeżywać rolę,
jaką sobie wybrało, pragnie również zwrócić na siebie uwagę, podobać się innym,
zyskać aplauz widowni.
Małe dzieci trzeba także nauczyć właściwego
posługiwania się głosem. Dobrze opracowany system ćwiczeń w formie zabawowej,
pomoże dzieciom w praktycznym przyswojeniu sobie umiejętności poprawnego
operowania brzmieniem głosu, doskonała wymową, wyraźną dykcją, dobrze
uregulowanym oddechem. Pomocne tu mogą być także ćwiczenia: jak wciąganie
powietrza „ na zapas”, mówienie, liczenie na zatrzymanym oddechu, kto powie
najdłuższe zdanie, najdłużej będzie liczył, wąchanie kwiatów, zabawy w echo,
różne zabawy dźwiękonaśladowcze.
Trudną sprawą w małych formach scenicznych
jest wyrażanie uczuć ( radości, smutku, lęku, zdziwienia, niezadowolenia
). Wyrażanie uczuć będzie tym pełniejsze, im bogatsze będą osobiste
doświadczenia dziecka, wiedza zdobyta dzięki obserwacjom otoczenia, własne
radości, smutki, nadzieje. Dzieci mają trudność w dysponowaniu różnymi środkami
wyrażania uczuć. Można dopomóc dzieciom stosując odpowiednie ćwiczenia w formie
opowiastek, np idziesz z ciężkim plecakiem po
schodach, zgubiłeś ulubionego misia, dostałeś w prezencie świetną zabawkę itp.
W przygotowaniu przedstawienia ważne jest każde
dziecko, ponieważ każde ma jakąś pasję, własną inwencję. Dla każdego dziecka
musi znaleźć się miejsce w inscenizacji, nie może być żadnej selekcji, żadne
nie może być odtrącone. Trzeba tylko wiedzieć, które do czego
się nadaje.
Teatr dziecięcy to niewątpliwie bardzo
skuteczne narzędzie w pracy pedagogicznej.
Na scenie dziecko musi podporządkować się
przebiegowi inscenizacji, czyli uczy się dyscypliny wewnętrznej, koncentracji
uwagi. Zdobywa umiejętności słuchania i komunikowania się z innymi za pomocą języka,
mimiki twarzy i ruchów ciała. Dziecko uczy się panowania nad swoim ciałem i
umiejętnego zachowania się w przestrzeni czyli na
scenie.
Dzięki zabawom teatralnym dziecko poznaje
samego siebie i własne możliwości. Uczy się także tak modnej obecnie- autoprezentacji.
Zabawy w teatr, krótko mówiąc to wychowanie do życia w społeczności ludzi,
którymi rządzą uznane reguły i normy postępowania. Wnoszą one bez wątpienia
wiele dobrego w rozwój małych dzieci.
Bibliografia
1. Awgulowa J. Świętek W. Inscenizacje w klasach początkowych.
Warszawa 1985 WSiP.
2.
Cybulska J. Dudzińska J. Lipina S. Lipska E. Inscenizowanie zabaw na podstawie
literatury dziecięcej. Warszawa 1991 WSiP.
3. Ratyńska H. Literatura dziecięca w pracy przedszkola.
Warszawa 1991 WSiP.
4. Awgulowa J. i Świętek W. Małe formy sceniczne w pracy
przedszkola. Warszawa 1982 WSiP.