Szkolnictwo
specjalne
„Szkoła
życia”
Opracowała : mgr Renata Fura
Historia
opieki nad dzieckiem w Polsce sięga czasów najdawniejszych. Już od około XII
wieku znajduje się ślady działalności osób prywatnych, kościoła i stowarzyszeń
charytatywnych, usiłujących zapobiegać nędzy, żebractwu, a także upośledzeniu.
Chorymi, upośledzonymi i nędzarzami opiekowano się w przytułkach i domach dla
biednych.
Ustawodawstwo
polskie i litewskie pozbawione było elementów okrucieństwa (np.
palenia na stosie) wobec psychicznie chorych i upośledzonych. Za czasów
Kazimierza Wielkiego (1347r.) powstały pierwsze przepisy prawne, które aż do
Sejmu Czteroletniego zabezpieczały wolność osobistą również osób z warstw
niższych. Jan Olbracht wydał nakaz rejestrowania ludzi chorych i niezdolnych do
pracy, ażeby zapewnić im odpowiednią opiekę. W Statucie Litewskim wydanym przez
Zygmunta Starego (1529r.) zawarto po raz pierwszy przepisy, które brały w
obronę upośledzonych umysłowo i psychicznie chorych. Niektórzy lekarze uważają,
że była to swego rodzaju pierwsza w Polsce „ustawa psychiatryczna”.
Aż
po czasy nowożytne ludźmi psychicznie chorymi i upośledzonymi zajmowały się
głównie zakony, stowarzyszenia religijne, organizacje filantropijne, później
rady miejskie i gminy wiejskie.
Pierwszy
zakład leczniczo-wychowawczy dla dzieci głęboko upośledzonych umysłowo powstał
w 1854r. w Rydze, twórcą jego był Fryderyk Plata. W 1908r. w Moskwie przy
gimnazjum żeńskim powstała pierwsza szkoła specjalna dla dzieci o lekkim
stopniu upośledzenia umysłowego.
Na
terenie zaboru rosyjskiego pierwszą szkołę specjalną dla dzieci o lekkim
stopniu upośledzenia umysłowego zorganizowała w Warszawie Michalina Stefanowska
w 1917r. Na terenie zaboru pruskiego głównie na Śląsku istniały szkoły
specjalne, ale miały one główny cel - wynarodowienie dzieci polskich.
Nad
projektami organizacji kształcenia specjalnego w niepodległej Polsce pracowała
M. Grzegorzewska. W 1922r. powstał Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej,
którego M. Grzegorzewska była dyrektorem przez niemal 45 lat. Jej najbliżsi
współpracownicy to J. Joteyko i M. Stefanowska.
Niezrównaną
konsekwencją rasistowskiej polityki w czasie II wojny światowej był negatywny
stosunek do pedagogiki specjalnej. Likwidowano szkoły specjalne, zamykano
szpitale psychiatryczne, wstrzymywano prace naukowo-badawcze.
W
II połowie XX w do rozwoju kształcenia specjalnego upośledzonych umysłowo
przyczyniła się w znacznym stopniu międzynarodowa współpraca na rzecz dzieci
wymagających opieki zapoczątkowana przez lekarzy, pedagogów, działaczy
społecznych i prawników. Tworzono nowe szkoły specjalne często w budynkach
wygospodarowanych w posiadłościach ziemskich.
Szkoła
podstawowa specjalna zapewniała dzieciom upośledzonym umysłowo kształcenie
ogólne wyposażając je w niezbędne wiadomości i umiejętności z dziedziny życia
społecznego. Nauczanie służyło usprawnianiu funkcji poznawczych oraz
kompensowania defektów w rozwoju umysłowym uczniów.
W
latach 70-tych bardzo wyraźny był postęp w rozwoju różnych form przygotowania
młodzieży upośledzonej umysłowo do zawodu.
Szkolnictwo
specjalne tak, jak i całe szkolnictwo w Polsce znalazło się w nowej sytuacji,
która wymusza na nowo samookreślenie się. Ważnym staje się określenie szans i
możliwości zaspokajania potrzeb oraz motywacji działania człowieka z różnymi
odchyleniami od normy. Przy niepełnej sprawności tych osób mogą stanowić trudną
sytuację życiową dla osiągnięcia pełnej ekspresji, kreatywności i
samorealizacji. Głównym zadaniem szkolnictwa specjalnego staje się rozwój,
doskonalenie i samorealizacja osób z różnymi odchyleniami od normy, aby
zapobiegać ich marginalizacji i wykluczeniu społecznemu, narodowemu i
kulturowemu. Problem jest ważny, bowiem (wg Raportu o edukacji w szkołach i
placówkach oświatowych z 2001r) na przykładzie województwa wielkopolskiego
można stwierdzić, że około 3,0% całej populacji dzieci i młodzieży powinno mieć
zorganizowaną edukację i opiekę w szkołach specjalnych. Jednak około 0,5% tych
dzieci nie korzysta z żadnej formy opieki i nauki szkolnej, a tylko część z
nich realizuje obowiązek szkolny w systemie nauczania indywidualnego. Z ogółu
uczniów niepełnosprawnych około 53% uczy się w szkołach specjalnych, a około
47% w szkołach i placówkach ogólnodostępnych. Szkoły specjalne często charakteryzują
się gorszą infrastrukturą od szkół normalnych. bowiem
posiadają mniej pracowni komputerowych i przedmiotowych. Obserwuje się także
brak dobrych podręczników i programów nauczania dla szkół specjalnych.
Aby
zapobiegać segregacyjności w kształceniu dzieci i młodzieży niepełnosprawnej
należy:
§
dostosować ofertę edukacyjną szkolnictwa specjalnego dla potrzeb
społeczeństwa z uwzględnieniem wzajemnej współpracy i wspólnego bezpieczeństwa,
§
znieść bariery utrudniające lub uniemożliwiające osobom
rehabilitowanym normalne funkcjonowanie w społeczeństwie,
§
usprawnić działalność instytucji zajmujących się osobami
niepełnosprawnymi.
W
naszym województwie świętokrzyskim sytuacja też nie jest zadowalająca. Według
bazy danych Pełnomocnika Rządu ds. osób niepełnosprawnych w roku szkolnym 2000/01
liczba placówek integracyjnych w woj. świętokrzyskim przedstawiała się
następująco: 3 przedszkola, 5 szkół podstawowych i 1 gimnazjum.
W
niniejszej pracy pragnę bliżej zająć się problemem szkoły podstawowej
specjalnej dla upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, czyli
tzw. „Szkołą życia”.
Nauczanie
dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym jest stosunkowo
nowym problemem w Polsce i na świecie również. Pierwsza w Polsce szkoła dla tej
grupy dzieci powstała w Warszawie przy ulicy Czerniakowskiej w 1963r. Od tej
pory obserwuje się stały wzrost liczby tych szkół. Według stanu z września
1970r w całym kraju było 20 „Szkół życia”. Organizowano także równocześnie
oddziały dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębszym przy szkołach
specjalnych dla dzieci upośledzonych w stopniu lekkim.
W
roku szkolnym 1993/94 były 102 szkoły tego typu, które mieściły ponad 6 tysięcy
uczniów. Obecnie liczba „Szkół życia” w naszym kraju jest wciąż
niewystarczająca. W małych miastach i na wsiach brak tych szkół sprawia, że
około 3 tys. dzieci głąbiej upośledzonych umysłowo nie obejmuje właściwe dla
nich nauczanie. Wzrost zakładów specjalnych ze „Szkołami życia” nastąpił w
latach 1986-96 ( Według Rocznika Statystycznego GUS z 1996 r.
).
Zasadniczo
celem „Szkoły życia” jest organizacja pracy i stosowanie metod wspomagających
ogólny rozwój dzieci głębiej upośledzonych umysłowo, aby osiągnęły dostępny
indywidualny pułap przystosowania społecznego w życiu. Najważniejsze jest zatem przygotowanie wychowanków do maksymalnej dla
każdego samodzielności życia w rodzinie i do pracy w zakładach specjalnych
pracy chronionej.
Wśród
szczegółowych zadań „Szkoły życia” znajdują się rozwijanie procesów poznawczych
i mowy, usprawnianie fizyczne, wyrabianie sprawności manualnych,
uspołecznienie, samoobsługa, kształtowanie uczuć estetycznych oraz umiejętność
wykonywania prostych prac fizycznych. Ważne jest aby
przygotować wychowanka do czynnego uczestnictwa w życiu społecznym.
Programy
szkół podstawowych specjalnych dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu
umiarkowanym i znacznym jako nadrzędne zadania określają usprawnianie niezaburzonych funkcji fizycznych i psychicznych, a także
korygowanie nieprawidłowości rozwojowych skompensowaniem ich braków. Ważne jest
stworzenie warunków do uzyskania przez uczniów elementarnych wiadomości o
środowisku społecznym i przyrodzie, aby przygotować ich w miarę możliwości do
życia w społeczeństwie.
Realizacja
tego typu zadań wiąże się z systematyczną i długotrwałą działalnością o
charakterze rewalidacyjnym. Szkoła kładzie duży nacisk na praktyczne ćwiczenia
w samoobsłudze, rozwijaniu sprawności ruchowej, manualnej, komunikacyjnej oraz
przygotowaniu do wykonywania pracy zawodowej zgodnie z zasadą wychowania „do
życia przez życie” (Ovide Decroly).
Szkoły
podstawowe dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym
tzw. „Szkoły życia” są 6-letnie i mogą być organizowane już przy istnieniu
trzech oddziałów. Kieruje się do nich dzieci w wieku 8-12 lat, które posiadają
pewien zasób umiejętności i nawyków – samodzielne poruszanie się, spożywanie
posiłków, ubieranie, rozbieranie, zgłaszanie potrzeb fizjologicznych. Liczba
dzieci w grupie nie powinna przekraczać 10 uczniów. Grupy najmłodsze i najtrudniejsze
mogą liczyć 6 wychowanków.
Poza
personelem pedagogicznym duży wpływ na wychowanie dzieci mają pracownicy
obsługi. Ważną rolę w „Szkole życia” spełnia lekarz psychiatra i psycholog,
którzy ustalają kierunek pracy pedagogicznej z dzieckiem.
W
1985r. Ministerstwo Oświaty i Wychowania (Instytut Programów Szkolnych) wydało
program nauczania szkoły podstawowej specjalnej dla dzieci upośledzonych
umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym. Treść zajęć wychowawczo-dydaktycznych
została podzielona na trzy poziomy nauczania:
I poziom obejmujący I-III rok nauczania o charakterze ogólnousprawniającym, nastawiony na rozwijanie zaradności i
współżycia w środowisku, kształtowanie mowy, zawierający plastykę i muzykę.
II poziom obejmujący IV-VI rok nauczania, poza zajęciami ogólnousprawniającymi wprowadza nauczanie przedmiotów
podstawowych ( język polski,
matematyka, zajęcia praktyczno-techniczne)
III poziom obejmuje gimnazjum specjalne, poświęcony
przysposobieniu do pracy.
Pozytywnym
akcentem tego programu jest wskazanie na potrzebę praktycznego przygotowania do
pracy zawodowej w zakładach pracy chronionej.
Dzieci
upośledzone umysłowo w stopniu znacznym rzadko korzystają z zajęć prowadzonych
z całą grupą. Należałoby opracować indywidualne programy zajęć, co jest
uzasadnione potrzebami psychicznymi uczniów „Szkoły życia”.
Jedną
z tego typu placówek jest „Szkoła życia”
w Węgleńcu. Funkcjonuje jako filia Specjalnego Ośrodka
Szkolno-wychowawczego w Jędrzejowie. W skład Zespołu Szkół Specjalnych w
Węgleńcu wchodzi szkoła podstawowa i gimnazjum dla dzieci upośledzonych
umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz internat koedukacyjny.
Organizowane jest także nauczanie indywidualne dla dzieci i młodzieży w domu
rodzinnym. Organem prowadzącym jest Starostwo Powiatowe w Jędrzejowie, a nadzór
pedagogiczny sprawuje Świętokrzyski Kurator Oświaty w Kielcach. „Szkoła życia”
w Węgleńcu powstała we wrześniu 1975r. jako druga tego typu placówka w dawnym
województwie kieleckim (pierwszą była „Szkoła życia” w Skarżysku-Kamiennej).
„Szkole życia” została przekazana znaczna część budynku po dawnej 8-klasowej
szkole podstawowej. Do chwili obecnej funkcjonuje tu niepełna szkoła podstawowa
klasy I-III (dla dzieci zdrowych) oraz Zespół Szkół Specjalnych.
Pierwszym
kierownikiem „Szkoły życia” był Krzysztof Pisarek, który wraz z zespołem swoich
pracowników położył duże zasługi w przygotowanie pracowni oraz dostosowanie
budynku do potrzeb wychowanków „Szkoły życia”. W pierwszym roku pracy szkoły
funkcjonowały trzy klasy, które równoznacznie odpowiadały grupom w internacie.
Wychowankami byli na początku sami chłopcy pochodzący z okolic (często dość
odległych) w wieku od 8-16 lat. Z czasem szkoła szybko rozrosła się i zaczęły
pojawiać się problemy z jej „przepełnieniem”, co świadczyło o potrzebie
powstania takiej placówki.
Nauczyciele
i wychowawcy pracowali według ośrodków pracy i wokół takich obszarów
edukacyjnych, jak plastyka, technika, muzyka, elementy języka polskiego,
matematyki, środowiska oraz gimnastyka korekcyjna.
Przez
wiele lat szkoła borykała się z niezrozumieniem i brakiem tolerancji ze strony
mieszkańców wioski. Mieli oni wiele pretensji, że bez ich zgody piękny budynek
szkoły przeznaczono „Szkole życia”, a ich dzieci muszą być dowożone do odległej
szkoły gminnej. Obecnie problem te nie ma miejsca. Środowisko lokalne i
wychowankowie „Szkoły życia”, jest dobrze zintegrowane.
Dziś
oprócz nauczycieli i wychowawców w „Szkole życia” w Węgleńcu pracuje dwoje
rehabilitantów, którzy prowadzą gimnastykę korekcyjną i pracują nad usprawnieniem
fizycznych wad postawy, oraz logopeda i pielęgniarka. Natomiast lekarz i
psycholog przyjeżdża z Ośrodka w Jędrzejowie na wyznaczone wizyty.
Szkoła
podstawowa posiada klasę III, IV i V a gimnazjum klasy I, II i III
Liczba
uczniów w klacie wynosi od 8-10. Są oni w wieku od 8-25 lat. Pochodzą w
większości z terenu całego województwa świętokrzyskiego. Uczniowie pracują w
kołach zainteresowań: plastycznym, teatralnym, tanecznym, technicznym,
przyrodniczym, sportowym i gospodarstwa domowego. Biorą często udział w
występach pozaszkolnych, a także sami zapraszają gości.
Przy
Szkolnym Ośrodku wychowawczym w filii w Węgleńcu bardzo prężnie działa szkolne
koło teatralne, które powstało w roku szkolnym 1999/2000. Młodzi artyści z Węgleńca mają na swym koncie występy w licznych imprezach:
w Wojewódzkim Przeglądzie Małych Form Teatralnych w Skarżysku Kamiennej, w
Przeglądzie Twórczości Artystycznej zorganizowanym z okazji Europejskiego Roku
Osób Niepełnosprawnych „Albertiana
Uczniowie
w Węgleńcu prezentują swoje wytwory plastyczne na Wystawie Prac Dzieci i
Młodzieży Niepełnosprawnej w Domu Kultury w Jędrzejowie, biorą udział w
konkursie plastycznym „Szopki Jędrzejowskie”
Ważnym
wydarzeniem dla „sportowców” ZSS jest udział w olimpiadach specjalnych.
Z
okazji uroczystości szkolnych takich, jak np.: Dzień
Kobiet, Dzień Edukacji Narodowej, Andrzejki, Jasełka, Dzień Dziecka zapraszani
są rodzice, a także władze powiatowe i kuratoryjne.
Przy
ZSS w Węgleńcu działa Samorząd Uczniowski, PCK oraz ZHP (drużyna harcerska
Piraci i drużyna zuchów Leśne Skrzaty).
Internat
koedukacyjny liczy pięć grup.
Zgodnie
ze Statutem Szkoły cele i zadania pracy dydaktyczno-wychowawczej, opiekuńczej i
rewalidacyjnej wynikają z zasad pedagogiki specjalnej, dostosowanych do rodzaju
i stopnia niepełnosprawności wychowanków. Głównym zadaniem jest takie
przygotowanie wychowanków do życia. aby mogli
zintegrować się ze środowiskiem, w którym będą przebywać jako osoby dorosłe.
Program
wychowawczy szkoły zakłada sobie następujące cele i zadania:
§
kształtowanie właściwych postaw obywatelskich,
§
bezpieczne funkcjonowanie ucznia w szkole oraz w drodze do niej,
§
kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych i higienicznych,
§
przygotowanie do samodzielnego życia,
§
aktywne uczestnictwo w życiu społeczności szkolnej,
§
przejawianie szacunku dla podstawowych wartości: prawdy, dobra i
piękna,
§
przestrzeganie praw przyznanych w Konwencji o Prawach Dziecka w
zakresie: wolności osobistej, tolerancji, szacunku, korzystania z dóbr
kulturowych i socjalnych.
Szkoła
realizuje swoje cele i zadania poprzez kalendarz imprez, wycieczki (regionalne
i przedmiotowe), spotkania z ciekawymi ludźmi, oglądanie filmów edukacyjnych,
realizację programu wychowawczego, konkursy, olimpiady, akademie, imprezy
szkolne oraz współpracę z instytucjami wspomagającymi wychowanie.
Celem
wychowania i nauczania „Szkoły życia” jest wyposażenie uczniów w takie
umiejętności, sprawności i nawyki, aby mogli porozumieć się z otoczeniem (werbalnie
lub pozawerbalnie), byli zaradni w życiu codziennym i mogli uczestniczyć w
życiu społecznym.
Sposobem
realizacji zadań szkoły jest wczesne podjęcie oddziaływań rewalidacyjnych,
tworzenie precyzyjnych diagnoz psychologiczno-pedagogicznych każdego wychowanka,
dostosowanie metod, form i środków dydaktycznych do możliwości i potrzeb
wychowanków. Ważne jest zapewnienie specjalistycznej opieki i prowadzenie zajęć
z zakresu: usprawniania i kompensacji zaburzonych funkcji, terapii
logopedycznej, psychologicznej, technik szkolnych, zaradności i samoobsługi. gimnastyki korekcyjnej, współżycia w grupie rówieśniczej i
społeczeństwie, a także współpraca ze środowiskiem dziecka.
„Szkoła
życia’ w Węgleńcu swą pracę realizuje w oparciu o „Program wychowania i nauczania
dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym”.
Został on zatwierdzony przez Ministra Edukacji Narodowej w dniu 15 kwietna
1997r. do realizacji i stosowania w przedszkolach i szkołach podstawowych od
roku 1997/98.
Program
został przygotowany przez Zespół Specjalistów, którzy wykorzystali do jego
opracowania doświadczenia pedagogiczne nauczycieli i wychowawców szkół i
placówek kształcenia specjalnego z całej Polski.
Podczas
edukacji dziecko powinno przejść cztery etapy:
Etap
I - Pobudzanie zmysłów (dotyk, smak, wzrok, węch).
Etap
II- Integracja zmysłowo-ruchowa.
Etap
III- Wypracowanie somatognozji.
Etap
IV- Wypracowanie gotowości do nauki.
Program
proponuje następujące przedmioty – obszary oddziaływań:
§
Funkcjonowanie w
środowisku.
§
Plastyka.
§
Technika.
§
Muzyka z rytmiką.
§
Wychowanie
fizyczne.
§
Rewalidacja
indywidualna.
Program
zawiera ramowy układ treści o charakterze otwartym, co pozwala na dowolne
modyfikowanie go przez nauczycieli i umożliwia tworzenie na jego bazie indywidualnych
programów edukacyjnych.
Mało
jeszcze wiadomo na temat nauczania dzieci głębiej upośledzonych umysłowo,
dlatego każdy nauczyciel musi nieustannie uzupełniać swoją wiedzę
psychologiczno-pedagogiczną i metodyczną. Absolwenci „Szkoły życia” mogą dalej
kształcić się w gimnazjum specjalnym, a następnie są przygotowywani do
wykonywania określonej pracy przez przysposobienie zawodowe. Znacznie lepsze są
warunki rehabilitacyjne i socjalne w dużych miastach. W gorszej sytuacji
znajdują się dzieci upośledzone ze środowisk wiejskich, tak jak uczniowie
„Szkoły życia” w Węgleńcu.
Podstawę
organizowania szkół specjalnych stanowi statut specjalnej szkoły podstawowej i
specjalnego zakładu wychowawczego oraz specjalnego zakładu
szkolno-wychowawczego.
Załącznikiem
do niniejszej pracy jest Statut Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Jędrzejowie,
pod który podlega „Szkoła życia” w Węgleńcu.
Bibliografia
1.Balcerek
M., Rozwój wychowania i kształcenia dzieci upośledzonych umysłowo, WSiP,
Warszawa 1981.
2.Bobkowicz
– Lewartowska L., Autyzm dziecięcy- zagadnienia
diagnozy i terapii, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2000.
3.Dziecko
niepełnosprawne w rodzinie, red. I. Obuchowska, WSiP, Warszawa 1991.
4.Wyczesany
J., Pedagogika upośledzonych umysłowo, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków
2004.
5.Z
zagadnień oligofrenii dziecięcej, red. K. Kirejczyk, NK, Warszawa 1967.
6.Statut
Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Jędrzejowie.
Zgodnie
z Zarządzeniem Ministra Edukacji Narodowej dnia 4 października 1993r. poz. 36.
7.”Program
wychowania i nauczania dzieci i młodzieży upośledzonych w stopniu umiarkowanym
i znacznym”. Warszawa 15 kwietnia 1997r.
8.Kronika
Zespołu Szkół Specjalnych w Węgleńcu.