Plan pracy

opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznej

dla dzieci 5-6 letnich na m-c styczeń.

 

Plan opracowała : mgr R. Fura

 

              Tematy kompleksowe:

 

1. Zwierzęta leśne zimą.

2. Uroki i niebezpieczeństwa zimy.

3. Dzień Babci i Dziadka.

4. Choinka noworoczna.

 

                       Zadania:

 

-Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie w poszczególnych porach roku – zima.

-Wyrażanie postawy twórczej w różnych formach dziecięcej ekspresji.

-Uświadomienie potrzeby dbania o własne bezpieczeństwo.

-Kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku dla najbliższych członków rodziny.

-Zapraszanie rodziców lub dziadków do przedszkola.

-Przestrzeganie zasad umiejętnego prowadzenia rozmów (czekanie na swoją kolej), uzasadnienie swoich wypowiedzi, nie wyśmiewanie wypowiedzi innych.

-Inscenizowanie utworów literackich z udziałem dzieci.

-Określanie czasu trwania czynności (długo, krótko, dłużej, krócej) i ich kolejności (najpierw, teraz, potem).

-Zapoznanie z różnymi sposobami mierzenia czasu: klepsydra, zegar słoneczny, zegar ścienny, zegarek.

-Obserwacja wyglądu różnych środowisk w okresie zimy (las, park, pole).

-Rozpoznawanie śladów pozostawionych na śniegu przez ludzi, pojazdy i zwierzęta.

-Dokarmianie zwierząt pozostających na swobodzie.

-Zapoznanie ze zmianami w wyglądzie i zachowaniu zwierząt w zależności od pory roku.

-Rozpoznawanie i nazywanie różnego rodzaju twórczości malarskiej: portret, pejzaż, martwa natura.

-Odpowiedzi na pytania dotyczące przeczytanego tekstu.

-Czytanie tekstów o zróżnicowanym stopniu trudności (nawiązywanie do określonych ilustracji).

-Rozwijanie umiejętności kreślenia określonych znaków w zeszytach z liniaturą.

-Rozwijanie  umiejętności rozpoznawania dźwięków wydawanych przez różne instrumenty (pianino, skrzypce, trąbka, flet).

- Łączenie ekspresji muzycznej z plastyczną.

-Zapoznanie z określeniem „dobry uczynek” i zachęcanie do ich czynienia np. miłych niespodzianek – prezentów.

 

 

                       Poznaję samego siebie

 

1. Gra dydaktyczna „Czy mówię prawdę o sobie?”- prezentowanie własnej osoby poprzez podawanie maksymalnej ilości informacji, w tym także cech charakteru.

 

                       Moja rodzina

 

1. Wysłuchanie bajki pt „Uśmiechnięta pani Sama” W. Bartosz- okazywanie szasunku osobom starszym.

 

.                      Moje przedszkole

 

1. Zabawa integracyjna „Razem”- dążenie do zmiany swojego postępowania na lepsze.

 

                       Moje najbliższe otoczenie

 

1. Wycieczka do pobliskiego sadu – charakterystyczne cechy zimy – opady śniegu, oszronione drzewa.

 

                       Ja i społeczeństwo

 

1. Udział dzieci w uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka, występy artystyczne połączone z wręczeniem prezętów.

    

                        Myślę mówię, czytam i przygotowuję się do pisania

1. Opowiadanie H. Łochockiej pt „O zziębniętym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku”- rozumienie przez dzieci potrzeby dokarmiania ptaków zimą.

2. Teatrzyk kukiełkowy pt „Lisica i zając” F. Jarbusowa – pomoc słabszym w przetrwaniu zimy, ocena postępowania zwierząt z uzasadnieniem swojego stanowiska.

3. Historyjka obrazkowa pt „Pierwsza ślizgawka”- przestrzeganie zakazu ślizgania się w miejscach niedozwolonych, dzielenie się przez dzieci własnymi przeżyciami, wyciąganie odpowiednich wniosków.

4. Wiersz do nauki pt „Babcia” A. Kamieńskiej- kształtowanie uczuć przywiązania do osób starszych – dziadek, babcia, nauka ze zrozumieniem treści.

5. Opowiadanie pt „Babcia też człowiek”- rozwijanie poczucia szacunku dla osób starszych.

6. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery r.R drukowanej i pisanej małej i wielkiej na podstawie wyrazów : rak, Radek układanie prostych wyrazów z poznaną litera.

7. zapoznanie dzieci z wyglądem litery l. L drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie wyrazów lalka, Lola- rozwiązywanie rebusów, układanie prostych zdań.

8. zapoznanie dzieci z wyglądem litery u.U drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie wyrazów: ul. Ula – układanie podpisu do ilustracji.

9. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery s,S drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie wyrazu ser, Smyk- uzupełnianie rebusów, loteryjek, rozpoznawanie litery s,S.

 

                       Moje pierwsze doświadczenia z matematyką

 

1. Przeliczanie elementów w zakresie 1-6 na podstawie historyjki obrazkowej „Śniadanie u ptaków” i w toku czynności manipulacyjnych.

2. zapoznanie dzieci z wyglądem cyfry 7, tworzenie zbiorów 7-elementowych, liczenie do 7. Wykorzystanie wiersza pt „7 latek”.

3. Kształtowanie aspektu porządkowego liczby np. określanie kolejności wykonywanych czynności w różnych sytuacjach, ustawienie przedmiotów w rzędzie lub szeregu.

4. Porównanie tempa wykonywanych czynności- prędko, prędzej, najprędzej; wolno, wolniej, najwolniej- zabawy ruchowe- naśladowcze: żółwie, zające, słonie.

 

                       Ja i przyroda

 

1. Wycieczka krajoznawcza poza teren zabudowany- obserwacja zmian w przyrodzie w wyniku opadów śniegu i wysokich mrozów.

2. Rozwiązywanie zagadek o tematyce zimowej „Do kogo należą te ślady?”- ćwiczenia ortograficzne i słuchowe, naśladowanie głosów: chrup, skrzyp, trzask…

3. „Pokaż obrazek o którym mówiłam”- zabawa dydaktyczna – wdrażanie do uważnego słuchania opisu słownego, rozpoznawanie ptaków pozostających i przylatujących do nas na zimę, dobieranie pokarmu, czytanie globalne wyrazów: gil, wrona, gawron.

4. Wiersz Cz. Janczarskiego pt „Sarenki”- rozumienie przez dzieci potrzeby dokarmiania zwierząt leśnych (sarna, zając) w czasie zimy .

 

                       Ja i sztuka

 

1. „Zwierzęta leśne”- wyklejanie wnętrza ilustracji ptaków leśnych kawałkami kolorowego papieru- rozwijanie sprawności manualnych rąk, estetyczne wykonanie prac.

2. „Zimowe zabawy”- malowanie farbami plakatowymi na niebieskim kartonie (dz. 5-letnie), wyklejanie kolorową bibułą (dz. 6-letnie)- rozwijanie postawy i inwencji twórczej u dzieci.

3. „Paśnik”- rozwijanie zainteresowań konstrukcyjno-technicznych.

4. „Upominek dla Babci i Dziadka”- prace z różnorodnego materiału- radość tworzenia.

 

Muzyka

 

1. Piosenka do nauki „Biały walczyk”- określanie nastroju piosenki, dobór instrumentów perkusyjnych, improwizacje melodyczne do znanych przysłów.

2. „Zimo baw się z nami”- zabawy rytmiczne, ćwiczenia słuchowe, zabawa ruchowa przy piosence „Polka zimowa”.

3. „Dla Babci i Dziadka”- koncert piosenki dziecięcej, śpiew indywidualny i zbiorowy, dalsza nauka piosenki „Biały walczyk”.

4. Choinka noworoczna- zabawy, tańce przy muzyce, konkursy z nagrodami.

 

 

Ja i technika

 

1. „Bałwan”- wyklejanie watą okonturowanego bałwanka- zwrócenie uwgi na estetyczne wykonanie pracy.

2. Poznajemy niektóre elementy pogody (temperatura, opady śniegu) na podstawie rozmowy i obrazków- „Kalendarz pogody”.

3. „Karnawałowe nakrycia głowy”- prace z różnego materiału (karton, bibuła, kolorek, brokat, ozdoby)- rozwijanie pomysłów u dzieci.

4. „Zimowy obrazek”- wyklejanie kulkami z bibuły- rozwijanie sprawności manualnych rąk.

 

                       Moje bezpieczeństwo i zdrowie

 

1. Przestrzeganie przez dzieci zakazów dotyczących:

-zimowych zabaw na zamarzniętych jeziorach, stawach czy rzekach.

2. Kształtowanie umiejętności przeciwdziałania marznięciu (rozcieranie rąk, tupanie).

3. Zabawy i ćwiczenia z całym oddziałem.

a) zabawy i ćwiczenia orientacyjno-porządkowe „Wróbelki”

b) zabawy i ćwiczenia z elementem toczenia „Toczymy kule”

c) zabawy i ćwiczenia z elementem podskoku „Pingwiny”

d) zabawy i ćwiczenia z elementem czworakowania „Zając wybiera się z wizytą”.

 

                       Ćwiczenia poranne

 

-inicjowanie ruchów prowadzących do współdziałania w grupie.

-łączenie wykonanych ruchów z tzw.  „opowieścią ruchową”

-zabawy i ćwiczenia kształtujące postawę.

 

                       Ćwiczenia gimnastyczne

 

-wykonywanie ruchów odzwierciedlających podkład muzyczny.

-zabawy i ćwiczenia bieżne.

-zabawy i ćwiczenia z elementem rzutu, celowania, toczenia i noszenia.

-zabawy i ćwiczenia na czworakach.

 

 

 

                       Konstruuję swój system wartości

 

1. Ocena postępowania bohaterów literackich, głównie baśni- sprzyjanie identyfikowaniu się z bohaterem pozytywnym poprzez np. dramę- praca z ilustracjami.

 

                       Zabawy dowolne

 

1. „Co jeszcze z tej gazety?”- wyszukiwanie podobieństw, własna kompozycja z gazety.

2. Suwaki sylabowe- dobieranie wyrazów, aby każdy następny różnił się od poprzedniego tylko jedną literą np.: noc – nos, kok – rok.

3. Zabawy w kącikach zainteresowań- wzbogacenie słownika dzieci o nowe pojęcia, dzielenie się rolami.

4. Zabawy i gry stolikowe, układanki, domino- liczenie do 7, malowanie na tematy dowolne lub na temat np. „Bal przebierańców”, „Las zimą”, „Moja babcia i dziadek”.