Plan pracy
opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznej
dla dzieci 5-6 letnich na m-c styczeń.
Plan opracowała : mgr
R. Fura
Tematy kompleksowe:
1. Zwierzęta leśne zimą.
2. Uroki i niebezpieczeństwa zimy.
3. Dzień Babci i Dziadka.
4. Choinka noworoczna.
Zadania:
-Dostrzeganie zmian zachodzących w
przyrodzie w poszczególnych porach roku – zima.
-Wyrażanie postawy twórczej w różnych
formach dziecięcej ekspresji.
-Uświadomienie potrzeby dbania o własne
bezpieczeństwo.
-Kształtowanie uczucia przywiązania i
szacunku dla najbliższych członków rodziny.
-Zapraszanie rodziców lub dziadków do
przedszkola.
-Przestrzeganie zasad umiejętnego
prowadzenia rozmów (czekanie na swoją kolej), uzasadnienie swoich wypowiedzi,
nie wyśmiewanie wypowiedzi innych.
-Inscenizowanie utworów literackich z
udziałem dzieci.
-Określanie czasu trwania czynności
(długo, krótko, dłużej, krócej) i ich kolejności (najpierw, teraz, potem).
-Zapoznanie z różnymi sposobami mierzenia
czasu: klepsydra, zegar słoneczny, zegar ścienny, zegarek.
-Obserwacja wyglądu różnych środowisk w
okresie zimy (las, park, pole).
-Rozpoznawanie śladów pozostawionych na
śniegu przez ludzi, pojazdy i zwierzęta.
-Dokarmianie zwierząt pozostających na
swobodzie.
-Zapoznanie ze zmianami w wyglądzie i
zachowaniu zwierząt w zależności od pory roku.
-Rozpoznawanie i nazywanie różnego rodzaju
twórczości malarskiej: portret, pejzaż, martwa natura.
-Odpowiedzi na pytania dotyczące
przeczytanego tekstu.
-Czytanie tekstów o zróżnicowanym stopniu
trudności (nawiązywanie do określonych ilustracji).
-Rozwijanie umiejętności kreślenia
określonych znaków w zeszytach z liniaturą.
-Rozwijanie umiejętności rozpoznawania dźwięków wydawanych przez
różne instrumenty (pianino, skrzypce, trąbka, flet).
- Łączenie ekspresji muzycznej z
plastyczną.
-Zapoznanie z określeniem „dobry uczynek”
i zachęcanie do ich czynienia np. miłych
niespodzianek – prezentów.
Poznaję samego siebie
1. Gra dydaktyczna „Czy mówię prawdę o
sobie?”- prezentowanie własnej osoby poprzez podawanie
maksymalnej ilości informacji, w tym także cech charakteru.
Moja rodzina
1. Wysłuchanie bajki pt
„Uśmiechnięta pani Sama” W. Bartosz- okazywanie szasunku
osobom starszym.
. Moje przedszkole
1. Zabawa integracyjna „Razem”- dążenie do
zmiany swojego postępowania na lepsze.
Moje najbliższe otoczenie
1. Wycieczka do pobliskiego sadu –
charakterystyczne cechy zimy – opady śniegu, oszronione drzewa.
Ja i społeczeństwo
1. Udział dzieci w uroczystości z okazji
Dnia Babci i Dziadka, występy artystyczne połączone z wręczeniem prezętów.
Myślę mówię, czytam i przygotowuję się
do pisania
1. Opowiadanie H. Łochockiej
pt „O zziębniętym Elemelku,
pustym brzuszku i rondelku”- rozumienie przez dzieci potrzeby dokarmiania
ptaków zimą.
2. Teatrzyk kukiełkowy pt
„Lisica i zając” F. Jarbusowa – pomoc słabszym w
przetrwaniu zimy, ocena postępowania zwierząt z uzasadnieniem swojego
stanowiska.
3. Historyjka obrazkowa pt „Pierwsza ślizgawka”- przestrzeganie zakazu ślizgania
się w miejscach niedozwolonych, dzielenie się przez dzieci własnymi
przeżyciami, wyciąganie odpowiednich wniosków.
4. Wiersz do nauki pt
„Babcia” A. Kamieńskiej- kształtowanie uczuć przywiązania do osób starszych –
dziadek, babcia, nauka ze zrozumieniem treści.
5. Opowiadanie pt
„Babcia też człowiek”- rozwijanie poczucia szacunku dla osób starszych.
6. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery r.R drukowanej i pisanej małej i wielkiej na podstawie wyrazów : rak, Radek układanie prostych wyrazów z poznaną
litera.
7. zapoznanie
dzieci z wyglądem litery l. L drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na
podstawie wyrazów lalka, Lola- rozwiązywanie rebusów, układanie prostych zdań.
8. zapoznanie
dzieci z wyglądem litery u.U drukowanej i pisanej,
małej i wielkiej na podstawie wyrazów: ul. Ula – układanie podpisu do
ilustracji.
9. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery s,S drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie
wyrazu ser, Smyk- uzupełnianie rebusów, loteryjek, rozpoznawanie litery s,S.
Moje pierwsze doświadczenia z matematyką
1. Przeliczanie elementów w zakresie 1-6
na podstawie historyjki obrazkowej „Śniadanie u ptaków” i w toku czynności
manipulacyjnych.
2. zapoznanie
dzieci z wyglądem cyfry 7, tworzenie zbiorów 7-elementowych, liczenie do 7.
Wykorzystanie wiersza pt „7 latek”.
3. Kształtowanie aspektu porządkowego
liczby np. określanie kolejności wykonywanych
czynności w różnych sytuacjach, ustawienie przedmiotów w rzędzie lub szeregu.
4. Porównanie tempa wykonywanych
czynności- prędko, prędzej, najprędzej; wolno, wolniej, najwolniej- zabawy
ruchowe- naśladowcze: żółwie, zające, słonie.
Ja i przyroda
1. Wycieczka krajoznawcza poza teren
zabudowany- obserwacja zmian w przyrodzie w wyniku opadów śniegu i wysokich
mrozów.
2. Rozwiązywanie zagadek o tematyce zimowej „Do kogo należą te ślady?”- ćwiczenia
ortograficzne i słuchowe, naśladowanie głosów: chrup, skrzyp, trzask…
3. „Pokaż obrazek o
którym mówiłam”- zabawa dydaktyczna – wdrażanie do uważnego słuchania
opisu słownego, rozpoznawanie ptaków pozostających i przylatujących do nas na
zimę, dobieranie pokarmu, czytanie globalne wyrazów: gil, wrona, gawron.
4. Wiersz Cz. Janczarskiego pt „Sarenki”- rozumienie przez dzieci potrzeby dokarmiania
zwierząt leśnych (sarna, zając) w czasie zimy .
Ja i sztuka
1. „Zwierzęta leśne”- wyklejanie wnętrza
ilustracji ptaków leśnych kawałkami kolorowego papieru- rozwijanie sprawności
manualnych rąk, estetyczne wykonanie prac.
2. „Zimowe zabawy”- malowanie farbami
plakatowymi na niebieskim kartonie (dz. 5-letnie), wyklejanie kolorową bibułą
(dz. 6-letnie)- rozwijanie postawy i inwencji twórczej u dzieci.
3. „Paśnik”- rozwijanie zainteresowań
konstrukcyjno-technicznych.
4. „Upominek dla Babci i Dziadka”- prace z
różnorodnego materiału- radość tworzenia.
Muzyka
1. Piosenka do nauki „Biały walczyk”-
określanie nastroju piosenki, dobór instrumentów perkusyjnych, improwizacje
melodyczne do znanych przysłów.
2. „Zimo baw się z nami”- zabawy
rytmiczne, ćwiczenia słuchowe, zabawa ruchowa przy piosence „Polka zimowa”.
3. „Dla Babci i Dziadka”- koncert piosenki
dziecięcej, śpiew indywidualny i zbiorowy, dalsza nauka piosenki „Biały
walczyk”.
4. Choinka noworoczna- zabawy, tańce przy
muzyce, konkursy z nagrodami.
Ja i technika
1. „Bałwan”- wyklejanie watą
okonturowanego bałwanka- zwrócenie uwgi na estetyczne
wykonanie pracy.
2. Poznajemy niektóre elementy pogody
(temperatura, opady śniegu) na podstawie rozmowy i obrazków- „Kalendarz pogody”.
3. „Karnawałowe nakrycia głowy”- prace z
różnego materiału (karton, bibuła, kolorek, brokat, ozdoby)- rozwijanie
pomysłów u dzieci.
4. „Zimowy obrazek”- wyklejanie kulkami z
bibuły- rozwijanie sprawności manualnych rąk.
Moje bezpieczeństwo i zdrowie
1. Przestrzeganie przez dzieci zakazów
dotyczących:
-zimowych zabaw na zamarzniętych
jeziorach, stawach czy rzekach.
2. Kształtowanie umiejętności
przeciwdziałania marznięciu (rozcieranie rąk, tupanie).
3. Zabawy i ćwiczenia z całym oddziałem.
a) zabawy i ćwiczenia
orientacyjno-porządkowe „Wróbelki”
b) zabawy i ćwiczenia z elementem toczenia
„Toczymy kule”
c) zabawy i ćwiczenia z elementem podskoku
„Pingwiny”
d) zabawy i ćwiczenia z elementem
czworakowania „Zając wybiera się z wizytą”.
Ćwiczenia poranne
-inicjowanie ruchów prowadzących do
współdziałania w grupie.
-łączenie wykonanych ruchów z tzw. „opowieścią
ruchową”
-zabawy i ćwiczenia kształtujące postawę.
Ćwiczenia gimnastyczne
-wykonywanie ruchów odzwierciedlających
podkład muzyczny.
-zabawy i ćwiczenia bieżne.
-zabawy i ćwiczenia z elementem rzutu,
celowania, toczenia i noszenia.
-zabawy i ćwiczenia na czworakach.
Konstruuję swój system wartości
1. Ocena postępowania bohaterów
literackich, głównie baśni- sprzyjanie identyfikowaniu się z bohaterem
pozytywnym poprzez np. dramę- praca z ilustracjami.
Zabawy dowolne
1. „Co jeszcze z tej gazety?”- wyszukiwanie podobieństw, własna kompozycja z gazety.
2. Suwaki sylabowe- dobieranie wyrazów,
aby każdy następny różnił się od poprzedniego tylko jedną literą np.: noc – nos, kok – rok.
3. Zabawy w kącikach zainteresowań-
wzbogacenie słownika dzieci o nowe pojęcia, dzielenie się rolami.
4. Zabawy i gry stolikowe, układanki,
domino- liczenie do 7, malowanie na tematy dowolne lub na temat np. „Bal przebierańców”, „Las zimą”, „Moja babcia i
dziadek”.