.Przedszkolak przyrodnikiem, badaczem
Opracowała:
mgr Fura
Renata
Psychologowie są zgodni że świat przyrody jest
interesującym obiektem poznania dla dzieci w wieku przedszkolnym. S. Szuman
tłumaczy to faktem , że wiadomości z przyrody
najbardziej odpowiadają sposobowi myślenia dziecka. „Dlatego właśnie obserwacje
natury – pisze ten autor – są u dzieci potrzebą naturalną, bliski kontakt z nią
ciągłym dążeniem dzieci.
Przyrodę
nazywa się sprzymierzeńcem w wychowaniu dziecka, gdyż wychodzi naprzeciw
nieomal wszystkim jego potrzebom, sprzyja harmonijnemu rozwojowi, dostarcza
afirmatywnych przeżyć i budzi zainteresowanie wszystkim, co się porusza, żyje,
zmienia. Przeżywanie i poznawanie przyrody łączy się u dziecka w jeden proces.
Kontakt z
naturą spełnia wielostronną rolę w rozwoju dzieci. Małe dziecko
obcuje z przyrodą w sposób czynny, włącza ją do swoich
zabaw. Zabawa i ruch na powietrzu ma szczególnie korzystne znaczenie dla jego
zdrowia.
Przedszkole
umożliwia dzieciom czynne obcowanie z przyrodą poprzez zabawę prace hodowlane w
budynku ( kącik przyrody) i w ogrodzie. Prace te mają duże znaczenie dla wychowania,
uczą odpowiedzialności, obowiązkowości, umiejętności współdziałania
zespołowego, planowania zadań i podziału czynności. Czynne poznawanie przyrody
sprzyja kształtowaniu stosunku dziecka do zwierząt i roślin, gdyż angażuje się
ono uczuciowo hodując je i pielęgnując. Wskazane jest, aby każde dziecko w
przedszkolu wyhodowało choćby jedną własną roślinę.
Osobiste
zaangażowanie pozwala dziecku zrozumieć potrzebę ochrony przyrody, tworzenia
rezerwatów dla ginących roślin i zwierząt, a przede wszystkim ułatwia
dostosowanie własnego postępowania do obowiązujących na co dzień zasad .
Przyroda
jest źródłem doznań estetycznych dzieci. Przyczynia się także do rozwoju ciekawości
i myślenia przyczynowego, które umożliwia dostrzeganie zależności między
faktami a ich przyczynami.
Kierowanie
w przedszkolu procesem poznawania przyrody przez dzieci wynika z naturalnej w
tym wieku potrzeby zabawy działania, dokonywania doświadczeń, a także
dociekania przyczyn różnych zjawisk.
W
przedszkolach miejskich , gdzie dzieci nie mają zbyt wiele okazji do
wielostronnego obcowania z przyrodą, trzeba wykorzystać wszelkie możliwe
sposoby, aby się z nią bliżej zetknęły. Wzrasta wówczas znaczenie kącika
przyrody i wykorzystania możliwości ogrodu przedszkolnego, najbliższego skweru,
parku, każdego spaceru i wycieczki.
W
procesie kształtowania aktywności poznawczej dzieci nauczyciel odgrywa
decydującą rolę. On to bowiem pobudza ich aktywność, uczy obserwować obiekty
przyrodnicze, organizuje sytuacje , w czasie których motywuje do myślenia,
kierując jego przebiegiem. Nauczyciel powinien zdać sobie sprawę, że jego zachowanie
stanowi dla przedszkolaków pewien wzorzec, w tym również w stosunku do
przyrody. Jeżeli będzie on przejawiał zainteresowania przyrodnicze, obserwował
rośliny, oglądał atlasy przyrodnicze, wówczas i dzieci będą naśladowały jego postępowanie
Ogród przedszkolny to najbliższe
dzieciom środowisko przyrodnicze. Spełnia on wiele funkcji w tym głównie
rekreacyjną, estetyczną, poznawczą. Jest to również miejsce pracy dzieci.
Piękne otoczenie ogrodu pobudza do różnorodnych zabaw przyrodniczych. Dzieci wykorzystują
również naturalne tworzywo przyrodnicze, jak szyszki, suche gałązki, liście,
patyczki. Budują z tego materiału np. ogródki, domki dla ptaszków, ludziki,
podobizny zwierząt. Czasem należy dzieciom dostarczyć materiału do zabaw. Mogą
to być opaski na głowę, kreda do rysowania na asfalcie, papier. Dzieci chcą
swoje przeżycia związane z poznawaniem przyrody odtworzyć w zabawie lub w
twórczości artystycznej. Dzieci odczuwają piękno otoczenia przyrodniczego. a
szczególnie kwiatów. Pobudzają ich wyobraźnię, wpływają na dobre
samopoczucie.
W ogrodzie starsze dzieci pracują, młodsze zaś
obserwują czynności starszaków, czasem im pomagają. Praca dotyczy głównie:
- hodowli
roślin
- prac
porządkowych
Hodując rośliny dzieci zapoznają się z
ich rozwojem, budową sposobem pielęgnacji.
Dzieci mogą siać i sadzić zarówno
rośliny użyteczne – warzywa, zioła , jak i rośliny ozdobne, głównie
jednoroczne. Z warzyw będą to sałata, rzodkiewka, fasola. Z roślin ozdobnych :
begonia, maciejka, groszek pachnący, których okres wegetacji trwa 4-8 tygodni.
Chodzi o to, aby dzieci miały satysfakcję ze swojej pracy, a więc mogły
obserwować wzrost rozwój roślin i mogły zebrać plony.
Prace porządkowe obejmują głównie udział
dzieci w utrzymaniu ogrodu, narzędzi i przyborów w czystości i porządku,
zabezpieczeniu roślin przed mrozami.
Zaleca się, aby w ogrodzie znajdowały
się przedstawiciele wszystkich grup roślin: drzewa liściaste, iglaste, krzewy
ozdobne i rośliny zielne
Powinny być drzewa, które posiadają
charakterystyczne kształty liści, kwiaty, barwę kory. Będą to :kasztanowiec,
klon, lipa, brzoza, jarzębina, wierzba oraz drzewa owocowe: jabłoń, grusza,
śliwa. Drzewa iglaste: sosna, świerk, jodła.
Drzewa te znacznie podwyższają walory
ogrodu ze względu na ich wolę poznawczą oraz zdrowotną (wydzielają różne
substancje, np. olejki eteryczne). Krzewy są również interesującymi obiektami
dla dzieci głównie ze względu na kwiaty i owoce. Zaliczyć można do nich
forsycję, porzeczkę czarna i czerwoną, leszczynę, bez, jaśminowiec, śnieguliczkę.
Kwiaty kształtem i barwą przemawiają do
dzieci nie mniej niż dzieła sztuki. Ich piękno i urok odczuwa każdy niezależnie
od wieku.
Do urządzania kwietników czy skalnika
można włączyć rodziców, którzy mogliby dostarczyć nasion, cebulek czy kłączy,
udzielić porad.
Do spontanicznych przejawów
zainteresowań dzieci obiektami przyrodniczymi w ogrodzie nauczyciel powinien
przywiązywać duże znaczenie. Świadczą one o dojrzałości przedszkolaków, o
gotowości do podejmowania i rozwiązywania przez nie zadań o charakterze
poznawczym. Gdy dzieci zwrócą uwagę na dany obiekt, obserwują go, nauczyciel
powinien włączyć się do tych sytuacji. Czasem wyjaśni niezrozumiałe dla nich
zjawiska, czasem uzupełni wiadomości lub pokieruje obserwacją.
Uwagę dzieci przyciągają w większym
stopniu zwierzęta niż rośliny. W ogrodach przedszkolnych w zasadzie nie
prowadzi się hodowli zwierząt. Pozostają więc te, które dzieci mogą obserwować
okazjonalnie, głównie ptaki, owady, dżdżownice.
Dzieci mogą obserwować w ogrodzie ptaki
w ciągu całego roku. Zwierzęta te są jednak płochliwe, a więc obserwacje są
najczęściej krótkotrwałe. Przedszkolaki zwracają uwagę przede wszystkim na ich
ubarwienie i śpiew. Głównym znaczeniem ptaków w przyrodzie jest według dzieci
„umilanie ludziom życia”. Dlatego nauczyciel powinien podkreślać ich pożyteczną
rolę w przyrodzie – zjadanie owadów, jak również konieczność opiekowania się
nimi i chronienia. Warto zwracać uwagę dzieci na ich charakterystyczne cechy,
budowę, pokrycie ciała, sposób poruszania się i odżywiania.
Zimą obserwujemy ptaki przy karmnikach.
Ważne jest, aby ptaki dostawały systematycznie pokarm o jednej porze.
Przyzwyczajają się one do określonej pory karmienia w danym miejscu.
Zastosowanie różnego rodzaju karmy i
karmników zwiększa skuteczność dokarmiania ptaków. Dla ptaków żywiących się
owocami, nasionami (jest to kos, drozd, szpak, rudzik ) przygotowuje się karmę
z okruchów białego pieczywa, ziarna prosa, owsa, lnu, płatków owsianych, jabłka
i gruszki). Dla ptaków żywiących się nasionami (szczygieł, gil, zięba, czyżyk)
najlepsza jest mieszanka z roślin oleistych: konopi, słonecznika, lnu, maku,
orzechów buka. Dla ptaków odżywiających się zimą pokarmem roślinno-zwierzęcym
(sikory, kowaliki, dzięcioły) przygotowuje się pokarm tłuszczowy: słonina,
smalec z nasionami oleistymi.
Wiosną zakładamy z dziećmi budki lęgowe,
które chętnie wykorzystują szpaki. Są to bardzo pożyteczne ptaki, gdyż oddają
ludziom ogromne usługi w tępieniu najrozmaitszych gąsienic i pędraków.
Ptaki jak i inne zwierzęta podlegają
ochronie najczęściej z dwóch przyczyn: ze względu na rzadkość ich występowania
lub rolę, jaką odgrywają w przyrodzie. Z chronionych ptaków w ogrodzie
przedszkolnym można zaobserwować głównie: szpaki, sikory, synogarlice, kosy,
pliszki.
Dzieci rzadko wykazują spontaniczne
zainteresowanie życiem ptaków. Nauczycielka musi rozbudzać ciekawość, chęć
poznania tych zwierząt poprzez wspólne obserwacje, rozmowy, oglądanie
ilustracji, czytanie i opowiadanie na ich temat utworów, wykonywanie prac
artystycznych. Wiosną dzieci mają okazję do rozpoznawania ptaków, które
powróciły do kraju.
W ogrodzie przedszkolnym obserwować
można nie tylko ptaki, ale i inne zwierzęta. Można poznawać życie motyli,
znaczenie biedronek, obserwować mrowisko czy rolę dżdżownicy w przyrodzie. Tu
mają też możliwość rozszerzyć wiadomości o owadach: osach, pszczołach,
trzmielach.
Codzienny pobyt dzieci na świeżym
powietrzu przez cały rok, to przede wszystkim nauka dostrzegania różnorodnych
zjawisk atmosferycznych, a z czasem przyzwyczajeń do bardziej systematycznych
obserwacji otaczającej przyrody. Przyroda pobudza dzieci do stawiania pytań,
jest lekcją patrzenia, słuchania, myślenia, mówienia, jest spotkaniem z pięknem
natury.
Kącik przyrody to wydzielone miejsce w
sali, w którym zgromadzone są obiekty przyrody nieożywionej i ożywionej.
Stanowią one tworzywo w kształtowaniu procesów poznawczych dzieci, np.
obserwacji, porównywania, umiejętności pielęgnacyjnych, estetycznych,
manualnych. Odgrywają również ważną rolę w nabywaniu przez dzieci wiadomości o
życiu roślin i zwierząt.
Urządzenie „ kącika przyrody’’ zależy od :
-pory roku,
-realizowanej tematyki,
-wieku dzieci,
-wyposażenia ogrodu w rośliny.
W „ kąciku przyrody” należy prowadzić
stałe lub okresowe hodowle roślin i zwierząt. Do stałych hodowli, które powinny
występować w każdym przedszkolu we wszystkich grupach zaliczyć można rośliny
doniczkowe oraz rośliny i zwierzęta wodne.
Będą to rośliny zwracające uwagę dzieci
kształtem, barwą, wielkością swoich liści i kwiatów, np. begonie, pelargonie,
kliwia, fiołek alpejski, bluszcz, takie które rozmnażają się z cebulek i sadzonek.
Dzieci cieszą się, że mają swoje rośliny, którymi się opiekują, odczuwają
radość kiedy zakwitną. Dowiadują się, że rośliny są organizmami żywymi i do
życia potrzebują pokarmu. Żeby rosły muszą mieść dostęp do światła, dobrą
ziemię i odpowiednią temperaturę. Dzięki temu dowiedzą się, co rośliny
potrzebują do życia. Można przeprowadzić doświadczenie, które ma na celu
pokazanie przedszkolakom wpływu oświetlenia, podlewania i nawożenia na wzrost
roślin. Jedne odnóżki roślin wstawiamy do wody, a drugie wsadzamy do ziemi.
Dzieci same zauważą i wyciągną wnioski, że roślina ustawiona daleko od okna,
słabo podlewana źle rośnie, w końcu zaczyna chorować i gubi liście.
Akwarium w „kąciku” powinno być tak
umieszczone, aby dzieci mogły swobodnie obserwować w nim ryby, ślimaki i
rośliny. Wybór ryb do hodowli zależy od warunków, jakie możemy im zapewnić.
Nawet w litrowym słoju można umieścić wodne ślimaki, małe skorupiaki i
roślinki.
Nie zaleca się hodowli ptaków w „kąciku
przyrody”. Warunkach przedszkolnych czują się one źle i często chorują.
Zaleca się zatem inne hodowle, np.
dżdżownic, którą można prowadzić na bibule oraz na ziemi. Zima to pora, w
czasie której rzadziej prowadzi się obserwację obiektów przyrodniczych w ich
naturalnym środowisku. Dlatego okresowe hodowle chomików, świnek morskich czy
białych myszek wzbudzają duże zainteresowanie dzieci.
Wiosną powinny poznać królika. Przez
kilka dni można przetrzymać młodego osobnika w tekturowym pudełku. Dorosłego
zaś w metalowej klatce bo łatwo przegryza inne materiały. Króliki można hodować
także w ogrodzie przedszkolnym aby dzieci poznały tryb ich życia.
Hodowla ślimaków ogrodowych i winniczków
nie sprawia żadnych trudności. Można je trzymać w słoiku i codziennie
dostarczać im świeżego, skropionego wodą pokarmu (liści sałaty i mniszka).
Przedszkolaki powinny mieć możliwość
okresowej obserwacji żaby lub ropuchy. Zapoznanie z nimi jest konieczne,
ponieważ dzieci często mają do nich zły stosunek. Można je trzymać w dużych
słojach z ziemią przykrytych gazą. Karmimy je muszkami, owadami i dżdżownicami.
Obserwując te zwierzęta dzieci dowiedzą się, że są one bardzo pożyteczne.
„Kącik przyrody” zmienia się w zależności
od pory roku.
Jesienią dominują w nim barwy: brązowa,
zielona, żółta i pomarańczowa. W tym czasie można organizować wiele wycieczek
do pobliskiego parku. Dzieci zbierają szyszki, żołędzie, kasztany, liście. Te wszystkie
skarby przynoszone są do przedszkola, segregowane po to, by urządzić jesienny
kącik przyrody, który jest wzbogacany o okazy przynoszone przez dzieci z domu,
a zbierane wspólnie z rodzicami na dalszych wycieczkach. Są to ciekawe okazy
np. ptasie piórka, odłamki kory, huba, mchy, oset, orzechy, a nawet gniazda
ptasie. Dzieci przynoszą też jesienne owoce i warzywa.
Zgromadzone plony umożliwiają
przeprowadzenie wielu zajęć i zabaw dydaktycznych. Jest to okazja do
organizowania zajęć o tematyce ekologicznej bo z jesiennych skarbów można wykonać
makietę lasu. Dzieci dowiadują się, jak ważną rolę w życiu człowieka odgrywa
las, że drzewa produkują tlen, a las jest domem wielu gatunków zwierząt.
Kasztany i żołędzie służą jako liczmany na zajęciach matematycznych. Z owoców i
warzyw da się wykonać kukiełki do inscenizacji utworu „Na straganie”. Dzieci
tworzą kompozycję, którymi dekorują przedszkole. Owoce i warzywa można
klasyfikować, porównywać, przyporządkowywać owoce do liści. Z warzyw i owoców
przedszkolaki chętnie wykonują sałatki i surówki, jako źródła witamin.
Zimowy kącik przyrody jest miejscem
ciekawych zabaw i doświadczeń. Dzieci obserwują: parowanie, skraplanie się
pary, tonięcie przedmiotów, rozpuszczanie się substancji w wodzie, odmarzanie
topniejącego śniegu.
Prowadzić można cykl zajęć „trochę lata w
czasie zimy” poprzez hodowlę fasoli, grochu, zbóż kukurydzy, cebuli, pietruszki
i rzeżuchy.
Wiosna jest okazją do gromadzenia gałązek
drzew i krzewów i obserwacji ich pąków. Jest wiele radości gdy w kąciku
zakwitnie sad. Wiosna to również okres przesadzania kwiatów doniczkowych.
Dzieci mają okazję do samodzielnego wykonania tej czynności. Wysiewają do
skrzynek nasiona warzyw i kwiatów. Wiosną wracają do nas ptaki z ciepłych
krajów. Jest to więc najlepszy czas, żeby je rozpoznać podczas spacerów czy w
ogrodzie przedszkolnym. Kącik przyrody jest ważnym elementem dekoracyjnym i
dydaktycznym w każdym przedszkolu. Dzięki niemu udaje się dzieciom ukazać
walory estetyczne przyrody, rozwijać w nich umiejętności poznawcze oraz
kształtować opiekuńczą postawę wobec różnych roślin, zwierząt i środowiska.
Jedno ze szczególnych zadań wychowania
przedszkolnego polega na tym, aby przez aktywne kontakty z przyrodą wykształcić
u dziecka właściwy stosunek do niej. Chcąc rozwijać takie postawy należy
zaznajamiać dzieci z podstawowymi zasadami ochrony przyrody i wdrażać je do ich
przestrzegania. Dzieci muszą rozumieć, że środowisko przyrodnicze jest
podstawowym, koniecznym kompleksem dla zdrowia i życia obecnego oraz przyszłych
pokoleń. Kiedy dzieci pokochają przyrodę, to za kilkanaście lat być może zajmą
się jej ochroną.
Bibliografia:
Kwiatkowska M. „Podstawy pedagogiki przedszkolnej”
WSiP, Warszawa 1985 – Praca zbiorowa.
Studzińska M. „Dzieci przedszkolne poznają przyrodę
ożywioną” WSiP, Warszawa 1989
Pomykało W. „Encyklopedia pedagogiczna” Fundacja
Innowacja, Warszawa 1993
Kania A. „O edukacji ekologicznej sześciolatków” w:
Wychowanie w Przedszkolu, Nr 2, 1992