Plan pracy
opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznej
dla dzieci 5-6 letnich na m-c
październik.
Plan opracowała mgr R. Fura.
Tematy
kompleksowe;
1. Jesień w lesie
2. Zwyczaje ptaków jesienią.
3. Jesień na działce.
4. Poznajemy pocztę.
Zadania;
- poznawanie otaczającego świata za pomocą zmysłów w
toku różnorodnych zabaw (np. poznawanie smaku owoców
z zamkniętymi oczami, zgadywanie które opisuje
nauczycielka itp.),
- określenie cech świata zewnętrznego przy
wykorzystaniu narządów zmysłu,
- prezentowanie własnej osoby poprzez podawanie
maksymalnej ilości informacji, w tym także cech charakteru,
- przestrzeganie określonych zasad zgodnego
funkcjonowania w grupie,
- używanie form grzecznościowych,
- poszerzenie wiadomości dotyczących zwierząt:
poznawanie
środowiska w jakim żyją (np. las), poprawne nazywanie zwierząt
w naturalnych środowiskach,
- poznawanie sposobów przygotowania się zwierząt do
zimy (gromadzenie pożywienia, zmiana upierzenia, odlot ptaków),
- dokonywanie obserwacji środowiska przyrodniczego i
dzielenie się indywidualnymi spostrzeżeniami w naturalnych sytuacjach,
- rozróżnianie i nazywanie popularnych warzyw (np. pomidor, ogórek, burak cebula marchewka),
- rozpoznawanie warzyw na podstawie kształtu, zapachu,
smaku,
- poznawanie i omawianie czynności, jakimi zajmują się
pracownicy użyteczności społecznej, podkreślenie znaczenia ich pracy dla
najbliższego środowiska,
- gromadzenie i oglądanie ilustracji związanych z
określonym zawodem,
- poznanie pełnego adresu domowego i adresu
przedszkola,
- zachęcanie dzieci do samodzielnego korzystania z
książek, ze zwróceniem uwagi na właściwe obchodzenie się z nimi,
- prowadzenie rozmów indywidualnych i z grupą,
stwarzanie sytuacji inspirujących do zadawania pytań lub udzielania odpowiedzi,
- całościowe rozpoznawanie wyrazów nazw przedmiotów
znajdujących się w sali, napisów do obrazków.
Poznaję samego siebie.
1.Porównywanie swojego wyglądu z wyglądem innych
dzieci z jednoczesnym uznaniem wszelkiej odrębności; zabawa dydaktyczna
„Tajemniczy gość”.
2.Określanie cech swojego charakteru na podstawie
opowiadania M. Musierowicz pt „Bijacz”.
Moja rodzina
1.Zabawa dydaktyczna „Co robi
mój tata, kim jest moja mama”, nazywanie czynności wykonywanych przez rodziców.
2.Zachęcanie dzieci do dzielenia się z rodziną
wrażeniami z przedszkola.
Moje przedszkole
1.Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia w grupie
na podstawie opowiadania pt „Trzy ważne słowa”;
używanie form grzecznościowych w kontaktach z rówieśnikami i osobami dorosłymi.
2.Przestrzeganie zasad umiej setnego prowadzenia
rozmów ( czekanie na swoją kolej, uzasadnianie swych wypowiedzi, nie
wyśmiewanie wypowiedzi innych.
Moje najbliższe otoczenie
1.Wycieczka do urzędu pocztowego – poznanie i omawianie
czynności, jakimi zajmują się pracownicy użyteczności społecznej (poczty),
znaczenie ich pracy dla najbliższego środowiska.
2.Wycieczka do parku, obserwacja środowiska
przyrodniczego podczas złotej polskiej jesieni.
3.Poznanie pracy ludzi zbierających plony i
porządkujących działki, wycieczka do pobliskich ogródków działkowych.
Ja i społeczeństwo
1.Zabawa dydaktyczna „Do kogo
ten list”; dokładne poznanie pełnego adresu przedszkola i adresu domowego.
2.Wycieczka na pobliski cmentarz, porządkowanie grobów
żołnierskich, zapalenie zniczy; przybliżenie dzieciom postaci zasłużonych
bohaterów.
Myślę, mówię, czytam i przygotowuję się
do pisania
1.Rozwijanie umiejętności wyrazistego mówienia na
podstawie wiersza J, Kulmowej pt „Odlatują liście”,
ćwiczenia usprawniające mięśnie warg i przodu języka w oparciu o szereg s-z, c-dz.
2.Rozmowa na temat pracy nauczycielki na podstawie
wiersza M. Terlikowskiej pt „Nasza pani”,
wypowiadanie się na temat własnych spostrzeżeń i obserwacji.
3.Wprowadzenie pojęcia: zadanie; podział zadania na
wyrazy. Uzupełnienie zadań wyrazami związanymi z tematem „Przygotowania
zwierząt do zimy”.
4.Zachęcanie do kilkuzdaniowych wypowiedzi na temat
przyczyny odlotu ptaków na zimę do ciepłych krajów na podstawie wiersza pt „Odlot bocianów” Wł. Broniewskiego.
5.Rozwijanie narządów artykulacyjnych poprzez zabawę
dydaktyczną na podstawie wiersza J. Tuwima „Ptasie plotki”.
6.Utrwalenie wyglądu nazw niektórych warzyw na
podstawie wiersza J. Brzechwy „Pomidor”, „Na straganie”. Wiązanie treści
wiersza z ekspresją słowno-ruchową.
7.Zabawa w teatr; ukazanie akcentów humorystycznych w
utworze J. Tuwima pt „Rzepka”.
8.Zapoznanie dzieci z wyglądem litery o,O drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie
wyrazów: osa, Ola.
9.”Wędrówka listu” – poznanie etapów wędrówki listu na
podstawie historyjki obrazkowej; rozwijanie umiejętności wyciągania wniosków i
związków przyczynowo-skutkowych, ustalenie kolejności zdarzeń w historyjce.
Wiersz pt „Listonosz”.
- Doskonalenie drobnych ruchów rąk poprzez
wykorzystanie różnego rodzaju technik plastycznych dla rozwijania sprawności
manualnej.
Moje pierwsze doświadczenia z matematyką
1.Rozumienie i stosowanie wyrażeń służących do
określania czasu: rano, południe, wieczór; historyjka obrazkowa pt „Dzień przedszkolaka”.
2.Poznanie cyfr 1,2.3; (dz.
6l), przeliczenie elementów zbioru (wg możliwości dzieci). Odwzorowanie liczby
elementów za pomocą liczmanów, znaków graficznych.
3.Określanie i porównywanie objętości naczyń mierzonej
za pomocą obranej jednostki objętości. Zwrócenie uwagi na standardowe
pojemności butelek: 1l, 2l, 3l.
4.Zabawy i ćwiczenia utrwalające znajomość kształtów i
nazw figur geometrycznych, dostrzeganie i kontynuowanie nie rytmicznego układu
grup elementów.
Ja i przyroda
1.Opowiadanie J. E. Kucharskiego pt
„Klatka na wiewiórkę” poznanie i poszerzenie wiadomości na temat życia zwierząt
leśnych w okresie jesiennym.
2.Wyjaśnienie przyczyny odlotu ptaków na zimę do
ciepłych krajów na podstawie opowiadania L. Krzemienieckiej „O gościach co nie przyszli na ucztę”.
3.Poznanie zwyczajów zwierząt (np. jeża, niedźwiedzia, owadów) w czasie jesieni na
podstawie ciekawostek przyrodniczych- „Złota jesień” M. Kownacka.
4.Zabawa dydaktyczna „Zbieramy warzywa”, segregowanie warzyw
według kształtu.
Ja i sztuka
1. „Wiewiórka”- wypełnianie konturów kulkami z bibuły,
poszerzanie doświadczeń plastycznych dzieci.
2. „Dla naszej pani”- malowanie farbą plakatową,
rozplanowanie pracy na całej powierzchni kartki, zorganizowanie wystawki prac.
3. „Koszyczek na warzywa” rozwijanie umiejętności
konstrukcyjnych, wykonanie kompozycji z pudełek od zapałek i kolorowego
papieru.
4. „Szal dla Pani Jesieni”- kompozycja z jesiennych
liści oraz różnego materiału przyrodniczego, wykonanie pracy techniką collage.
5. „Jeż”- wycinanka z kolorowego papieru, bezpieczne
posługiwanie się nożyczkami, kształtowanie wytrwałości w doprowadzaniu pracy do
końca.
Muzyka
1.Piosenka do słuchania pt
„Wiewióreczka”; rozwijanie słuchu muzycznego, zabawy rytmiczno-ruchowe, tworzenie
improwizacji melodyjnych.
2.Ćwiczenia i zagadki słuchowe, rozpoznawanie melodii
znanych piosenek, odgłosów otoczenia, dźwięków instrumentów. Rozwijanie
umiejętności wokalnych poprzez śpiewanie piosenki „Nasza pani”.
3.Nauka piosenki pt „Cebula
bywa uszczypliwa”, rozwijanie poczucia rytmu, zabawy ruchowe; pokaz kroków
walca.
4.Zabawy w formie opowieści ruchowych wynikające z
treści piosenki pt „Złocista jesień”, tworzenie
akompaniamentu na wybranych instrumentach perkusyjnych.
5.Rozwijanie poczucia rytmu muzycznego; zabawy przy
piosence „Chodzi listonosz”
Ja i technika
1.Spotkanie z panem policjantem; rozmowa na temat
pracy policjanta kierującego ruchem drogowym, zaznajomienie z podstawowymi
zasadami ruchu pieszego i kołowego.
2.Sporządzenie sałatki jarzynowej przez dzieci,
rozumienie użyteczności sprzętu gospodarstwa domowego. Wspólny poczęstunek
przygotowaną sałatką.
3.Wykonanie koperty na list; zaginanie, klejenie
papieru.
4.Zapoznanie dzieci przez doświadczenia ze zjawiskiem
rozpuszczania się substancji w wodzie.
Moje bezpieczeństwo i zdrowie
1.Przestrzeganie przez dzieci zakazu dotyczącego
zrywania nieznanych roślin i grzybów.
2.Zachęcanie do spożywania dużej ilości warzyw i
owoców (wykonanie sałatki jarzynowej, zagadki smakowe).
3.Stwarzanie warunków do prawidłowego rozwoju narządów
zmysłu; zwracanie uwagi na niekorzystny wpływ hałasu na słuch.
Sprawność ruchowa
1.Zabawy eksponujące inwencję twórczą; sprawne
zajmowanie pozycji w rzędzie, dwurzędzie, szeregu, kole i małych kółkach oraz
zmienianie miejsc ustawień.
2.Zabawy i ćwiczenia relaksacyjne- samorzutne zabawy
dzieci z użyciem przyborów.
3.Ćwiczenia kształtujące postawę; ćwiczenia wyprostne
z użyciem przyboru w siadach, staniu, chodzeniu, biegu.
4.Zabawy i ćwiczenia kształtujące umiejętności psycho-motoryczne, rzuty i chwyty różnych przyborów oburącz
i na zmianę ręką lewą i prawą.
5.Ćwiczenia poranne- zestaw Nr 5,6,7,8
-marsze, biegi w różnych kierunkach ze zmianą tempa,
rytmiczne podskoki, chód i bieg we wspięciu, Ćwiczenia mięśni brzucha w leżeniu
na plecach.
6.Ćwiczenia gimnastyczne- zestaw Nr III, IV
-ćwiczenie stóp, chód na palcach, piętach z
podwiniętymi palcami, sprawne ustawianie się w rzędzie, dwurzędzie, zmiany
miejsc ustawień, rzut oburącz, jednorącz do celu poziomego i pionowego, serie
podskoków galopowych, dostawnych.
7.Zabawy ruchowe ze śpiewem
-zabawa rytmiczno-ruchowa „Jesienne liście”
-inscenizowanie tekstu piosenki „Wietrzyk psotnik”
-szybka zmiana pozycji na sygnał „Coraz mniejsze
wyspy”.
Konstruuję swój system wartości
1.Dobro jako Wartość; opowiadania pt
„Na ratunek”, odwaga nauczycielki w ratowaniu dzieci z płonącego domu.