Plan pracy

opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznej

dla dzieci 5-6 letnich na m-c październik.

 

           Plan opracowała mgr R. Fura.

 

                                          Tematy kompleksowe;

 

1. Jesień w lesie

2. Zwyczaje ptaków jesienią.

3. Jesień na działce.

4. Poznajemy pocztę.

 

 

                                                    Zadania;

 

- poznawanie otaczającego świata za pomocą zmysłów w toku różnorodnych zabaw (np. poznawanie smaku owoców z zamkniętymi oczami, zgadywanie które opisuje nauczycielka itp.),

- określenie cech świata zewnętrznego przy wykorzystaniu narządów zmysłu,

- prezentowanie własnej osoby poprzez podawanie maksymalnej ilości informacji, w tym także cech charakteru,

- przestrzeganie określonych zasad zgodnego funkcjonowania w grupie,

- używanie form grzecznościowych,

- poszerzenie wiadomości dotyczących zwierząt:

 poznawanie środowiska w jakim żyją (np. las), poprawne nazywanie      zwierząt w naturalnych środowiskach,

- poznawanie sposobów przygotowania się zwierząt do zimy (gromadzenie pożywienia, zmiana upierzenia, odlot ptaków),

- dokonywanie obserwacji środowiska przyrodniczego i dzielenie się indywidualnymi spostrzeżeniami w naturalnych sytuacjach,

- rozróżnianie i nazywanie popularnych warzyw (np. pomidor, ogórek, burak cebula marchewka),

- rozpoznawanie warzyw na podstawie kształtu, zapachu, smaku,

- poznawanie i omawianie czynności, jakimi zajmują się pracownicy użyteczności społecznej, podkreślenie znaczenia ich pracy dla najbliższego środowiska,

- gromadzenie i oglądanie ilustracji związanych z określonym zawodem,

- poznanie pełnego adresu domowego i adresu przedszkola,

- zachęcanie dzieci do samodzielnego korzystania z książek, ze zwróceniem uwagi na właściwe obchodzenie się z nimi,

- prowadzenie rozmów indywidualnych i z grupą, stwarzanie sytuacji inspirujących do zadawania pytań lub udzielania odpowiedzi,

- całościowe rozpoznawanie wyrazów nazw przedmiotów znajdujących się w sali, napisów do obrazków.

 

                                 Poznaję samego siebie.

 

1.Porównywanie swojego wyglądu z wyglądem innych dzieci z jednoczesnym uznaniem wszelkiej odrębności; zabawa dydaktyczna „Tajemniczy gość”.

2.Określanie cech swojego charakteru na podstawie opowiadania M. Musierowicz ptBijacz”.

 

                                 Moja rodzina

 

1.Zabawa dydaktyczna „Co robi mój tata, kim jest moja mama”, nazywanie czynności wykonywanych przez rodziców.

2.Zachęcanie dzieci do dzielenia się z rodziną wrażeniami z przedszkola.

 

                                 Moje przedszkole

 

1.Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia w grupie na podstawie opowiadania pt „Trzy ważne słowa”; używanie form grzecznościowych w kontaktach z rówieśnikami i osobami dorosłymi.

2.Przestrzeganie zasad umiej setnego prowadzenia rozmów ( czekanie na swoją kolej, uzasadnianie swych wypowiedzi, nie wyśmiewanie wypowiedzi innych.

 

                                 Moje najbliższe otoczenie

 

1.Wycieczka do urzędu pocztowego – poznanie i omawianie czynności, jakimi zajmują się pracownicy użyteczności społecznej (poczty), znaczenie ich pracy dla najbliższego środowiska.

2.Wycieczka do parku, obserwacja środowiska przyrodniczego podczas złotej polskiej jesieni.

3.Poznanie pracy ludzi zbierających plony i porządkujących działki, wycieczka do pobliskich ogródków działkowych.

 

                                 Ja i społeczeństwo

 

1.Zabawa dydaktyczna „Do kogo ten list”; dokładne poznanie pełnego adresu przedszkola i adresu domowego.

2.Wycieczka na pobliski cmentarz, porządkowanie grobów żołnierskich, zapalenie zniczy; przybliżenie dzieciom postaci zasłużonych bohaterów.

 

                       Myślę, mówię, czytam i przygotowuję się do pisania

 

1.Rozwijanie umiejętności wyrazistego mówienia na podstawie wiersza J, Kulmowej pt „Odlatują liście”, ćwiczenia usprawniające mięśnie warg i przodu języka w oparciu o szereg s-z, c-dz.

2.Rozmowa na temat pracy nauczycielki na podstawie wiersza M. Terlikowskiej pt „Nasza pani”, wypowiadanie się na temat własnych spostrzeżeń i obserwacji.

3.Wprowadzenie pojęcia: zadanie; podział zadania na wyrazy. Uzupełnienie zadań wyrazami związanymi z tematem „Przygotowania zwierząt do zimy”.

4.Zachęcanie do kilkuzdaniowych wypowiedzi na temat przyczyny odlotu ptaków na zimę do ciepłych krajów na podstawie wiersza           pt „Odlot bocianów” Wł. Broniewskiego.

5.Rozwijanie narządów artykulacyjnych poprzez zabawę dydaktyczną na podstawie wiersza J. Tuwima „Ptasie plotki”.

6.Utrwalenie wyglądu nazw niektórych warzyw na podstawie wiersza J. Brzechwy „Pomidor”, „Na straganie”. Wiązanie treści wiersza z ekspresją słowno-ruchową.

7.Zabawa w teatr; ukazanie akcentów humorystycznych w utworze J. Tuwima pt „Rzepka”.

8.Zapoznanie dzieci z wyglądem litery o,O drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie wyrazów: osa, Ola.

9.”Wędrówka listu” – poznanie etapów wędrówki listu na podstawie historyjki obrazkowej; rozwijanie umiejętności wyciągania wniosków i związków przyczynowo-skutkowych, ustalenie kolejności zdarzeń w historyjce. Wiersz pt „Listonosz”.

 

- Doskonalenie drobnych ruchów rąk poprzez wykorzystanie różnego rodzaju technik plastycznych dla rozwijania sprawności manualnej.

 

                                 Moje pierwsze doświadczenia z matematyką

 

1.Rozumienie i stosowanie wyrażeń służących do określania czasu: rano, południe, wieczór; historyjka obrazkowa pt „Dzień przedszkolaka”.

2.Poznanie cyfr 1,2.3; (dz. 6l), przeliczenie elementów zbioru (wg możliwości dzieci). Odwzorowanie liczby elementów za pomocą liczmanów, znaków graficznych.

3.Określanie i porównywanie objętości naczyń mierzonej za pomocą obranej jednostki objętości. Zwrócenie uwagi na standardowe pojemności butelek: 1l, 2l, 3l.

4.Zabawy i ćwiczenia utrwalające znajomość kształtów i nazw figur geometrycznych, dostrzeganie i kontynuowanie nie rytmicznego układu grup elementów.

 

                                 Ja i  przyroda

 

1.Opowiadanie J. E. Kucharskiego pt „Klatka na wiewiórkę” poznanie i poszerzenie wiadomości na temat życia zwierząt leśnych w okresie jesiennym.

2.Wyjaśnienie przyczyny odlotu ptaków na zimę do ciepłych krajów na podstawie opowiadania L. Krzemienieckiej „O gościach co nie przyszli na ucztę”.

3.Poznanie zwyczajów zwierząt (np. jeża, niedźwiedzia, owadów) w czasie jesieni na podstawie ciekawostek przyrodniczych- „Złota jesień” M. Kownacka.

4.Zabawa dydaktyczna „Zbieramy warzywa”, segregowanie warzyw według kształtu.

 

                                 Ja i sztuka

 

1. „Wiewiórka”- wypełnianie konturów kulkami z bibuły, poszerzanie doświadczeń plastycznych dzieci.

2. „Dla naszej pani”- malowanie farbą plakatową, rozplanowanie pracy na całej powierzchni kartki, zorganizowanie wystawki prac.

3. „Koszyczek na warzywa” rozwijanie umiejętności konstrukcyjnych, wykonanie kompozycji z pudełek od zapałek i kolorowego papieru.

4. „Szal dla Pani Jesieni”- kompozycja z jesiennych liści oraz różnego materiału przyrodniczego, wykonanie pracy techniką collage.

5. „Jeż”- wycinanka z kolorowego papieru, bezpieczne posługiwanie się nożyczkami, kształtowanie wytrwałości w doprowadzaniu pracy do końca.

 

                                 Muzyka

1.Piosenka do słuchania pt „Wiewióreczka”; rozwijanie słuchu muzycznego, zabawy rytmiczno-ruchowe, tworzenie improwizacji melodyjnych.

2.Ćwiczenia i zagadki słuchowe, rozpoznawanie melodii znanych piosenek, odgłosów otoczenia, dźwięków instrumentów. Rozwijanie umiejętności wokalnych poprzez śpiewanie piosenki „Nasza pani”.

3.Nauka piosenki pt „Cebula bywa uszczypliwa”, rozwijanie poczucia rytmu, zabawy ruchowe; pokaz kroków walca.

4.Zabawy w formie opowieści ruchowych wynikające z treści piosenki pt „Złocista jesień”, tworzenie akompaniamentu na wybranych instrumentach perkusyjnych.

5.Rozwijanie poczucia rytmu muzycznego; zabawy przy piosence „Chodzi listonosz”

 

                                 Ja i technika

 

1.Spotkanie z panem policjantem; rozmowa na temat pracy policjanta kierującego ruchem drogowym, zaznajomienie z podstawowymi zasadami ruchu pieszego i kołowego.

2.Sporządzenie sałatki jarzynowej przez dzieci, rozumienie użyteczności sprzętu gospodarstwa domowego. Wspólny poczęstunek przygotowaną sałatką.

3.Wykonanie koperty na list; zaginanie, klejenie papieru.

4.Zapoznanie dzieci przez doświadczenia ze zjawiskiem rozpuszczania się substancji w wodzie.

 

                                 Moje bezpieczeństwo i zdrowie

 

1.Przestrzeganie przez dzieci zakazu dotyczącego zrywania nieznanych roślin i grzybów.

2.Zachęcanie do spożywania dużej ilości warzyw i owoców (wykonanie sałatki jarzynowej, zagadki smakowe).

3.Stwarzanie warunków do prawidłowego rozwoju narządów zmysłu; zwracanie uwagi na niekorzystny wpływ hałasu na słuch.

 

                                 Sprawność ruchowa

 

1.Zabawy eksponujące inwencję twórczą; sprawne zajmowanie pozycji w rzędzie, dwurzędzie, szeregu, kole i małych kółkach oraz zmienianie miejsc ustawień.

2.Zabawy i ćwiczenia relaksacyjne- samorzutne zabawy dzieci z użyciem przyborów.

3.Ćwiczenia kształtujące postawę; ćwiczenia wyprostne z użyciem przyboru w siadach, staniu, chodzeniu, biegu.

4.Zabawy i ćwiczenia kształtujące umiejętności psycho-motoryczne, rzuty i chwyty różnych przyborów oburącz i na zmianę ręką lewą i prawą.

 

5.Ćwiczenia poranne- zestaw Nr 5,6,7,8

-marsze, biegi w różnych kierunkach ze zmianą tempa, rytmiczne podskoki, chód i bieg we wspięciu, Ćwiczenia mięśni brzucha w leżeniu na plecach.

 

6.Ćwiczenia gimnastyczne- zestaw Nr III, IV

-ćwiczenie stóp, chód na palcach, piętach z podwiniętymi palcami, sprawne ustawianie się w rzędzie, dwurzędzie, zmiany miejsc ustawień, rzut oburącz, jednorącz do celu poziomego i pionowego, serie podskoków galopowych, dostawnych.

 

7.Zabawy ruchowe ze śpiewem

-zabawa rytmiczno-ruchowa „Jesienne liście”

-inscenizowanie tekstu piosenki „Wietrzyk psotnik”

-szybka zmiana pozycji na sygnał „Coraz mniejsze wyspy”.

 

                                 Konstruuję swój system wartości

 

1.Dobro jako Wartość; opowiadania pt „Na ratunek”, odwaga nauczycielki w ratowaniu dzieci z płonącego domu.