Plan pracy
opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznej
dla dzieci 5-6 letnich na m-c marzec.
Plan opracowała : mgr R. Fura
Tematy kompleksowe:
1. Kobiety pracują- różne zawody i ich
znaczenia.
2. Poznajemy bliżej egzotyczne zwierzęta.
3. Powitanie wiosny.
4. Muzyka jest wszędzie.
Zadania:
-Poznawanie i nazywanie swoich stanów
emocjonalnych, oraz nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach
przykrych poprzez wspólną rozmowę z nauczycielką i dziećmi.
-Pomaganie w lekkich pracach
gospodarczych.
-Kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku dla
najbliższych członków rodziny.
-Określanie czynności wykonywanych przez
rodziców w toku pracy zawodowej.
-Przejawianie życzliwości wobec innych dzieci.
-Kształtowanie u dzieci nawyków
proekologicznych (nie deptanie trawników, nie łamanie drzew, nie śmiecenie).
-Sukcesywne zapoznawanie dzieci z treścią
wybranych przez nie utworów lug ich fragmentami.
-Rozpoznawanie i porównywanie różnych
odgłosów.
-Organizowanie indywidualnych i zbiorowych
zabaw stymulujących umiejętność regulowania oddechu.
-Naśladowanie w formie zabawowej dźwięków
wydawanych przez różne pojazdy, zwierzęta i przedmioty.
-Dowolne wypowiadanie się na temat
poznawanego otoczenia społecznego i przyrodniczego.
-Całościowe rozpoznawanie wyrazów nazw
przedmiotów znajdujących się w sali, napisów na obrazkach.
-Odpowiedzi na pytania dotyczące
przeczytanego tekstu.
-Rozwijanie orientacji przestrzennej w
toku zabaw i gier ruchowych.
-Kształtowanie umiejętności dodawania i
odejmowania (liczenie na palcach, liczenie przy użyciu dowolnych zbiorów
zastępczych, pamięciowe wyznaczanie sumy lub różnicy0.
-Określanie i porównywanie liczebności
zbiorów.
-Obserwacja zmian atmosferycznych charakterystycznych
dla przedwiośnia i wiosny (topnienie śniegu, opady deszczu, coraz wyższe
temperatury).
-Określanie zwiastunów wiosny (pojawienie
się pierwszych ptaków, kwitnienie leszczyny, wierzby, krokusów, przebiśniegów).
-Poprawne nazywanie zwierząt żyjących w
naturalnych środowiskach, zapoznanie z warunkami klimatycznymi (słoń,
niedźwiedź, lew).
-Rozwijanie inwencji twórczej dzieci
poprzez wzbogacenie działalności plastycznej o tematy fantastyczne (ufoludek,
rakieta).
Poznaję samego siebie
1. Zabawy integracyjne: „Co by było?...”,
„Jestem…”- dziecko próbuje werbalizować swoje stany emocjonalne.
Moja rodzina
1. Różne zawody – praca z obrazkiem
(wypowiedzi dzieci na temat pracy zawodowej mam i pracy domowej.
.
Moje przedszkole
1. Wycieczka do kuchni przedszkolnej-
poznajemy pracę kucharki.
Moje najbliższe otoczenie
1. Wycieczka nad pobliską rzeczkę-
pożegnanie zimy (topienie Marzanny), powitanie wiosny (zielony Gaik).
Ja i społeczeństwo
1. Wycieczka ulicami miasta – rozpoznajemy
ważniejsze zabytki miasta- muzeum, kościół.
Myślę mówię, czytam i przygotowuję się
do pisania
1. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery c,C
drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie wyrazów cebula, Celina-
czytanie tekstu ze zrozumieniem.
2. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery g,G
drukowanej i pisanej, małej wielkiej na podstawie wyrazów garnek, Gutek-
tworzenie wyrazów do sylab: ga, ge, go, gi, gu, rozwiązywanie rebusów.
3. Wprowadzenie litery ł, Ł drukowanej i
pisanej, małej i wielkiej na podstawie wyrazów: łopatka, łatek- samodzielne
układanie przez dzieci podpisu do ilustracji, wyszukiwanie ukrytych liter ł,Ł w
sali.
4. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery j,
J drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie wyrazów: jajko, Jola-
układanie wyrazów z literą J, j z rozsypani literowej i sylabowej.
5. „Niespodzianka”- opowiadanie powiązane
z zagadkami- różne zawody wykonywane przez kobiety, ich rola w życiu społecznym
i rodzinnym.
6. Wiersz do nauki H. Bechlreowa pt
„Niechaj ten wiersz”- rozumienie znaczenia miejsca i roli kobiety w życiu
kraju.
7. Zabawa dydaktyczna „Szukamy ukrytych
narzędzi pracy”- lekarka, kucharka, krawcowa.
8. Wykonywanie ćwiczeń graficznych
utrwalających poznane litery i cyfry.
9. Wykonywanie swobodnych, ciągłych ruchów
ręki z wprowadzeniem zmiany kierunku.
10. Opowiadanie L. Krzemienieckiej „O
wiośnie w lesie i wiewiórki ważnym interesie”- charakterystyczne dla wiosny
zjawiska.
Moje pierwsze doświadczenia z matematyką
1. Zapoznanie dzieci z symbolem cyfry 9-
przeliczanie, segregowanie, tworzenie zbiorów 8 elementowych, utrwalenie cyfr w
toku wykonywania zadań.
2. Dodawanie i odejmowanie na konkretach w
zakresie 1-9, układanie prostych działań matematycznych.
3. Klasyfikowanie zbiorów według wzrastającej liczby elementów w zakresie 9.
Posługiwanie się liczebnikami porządkowymi, rozwijanie procesów myślowych:
porównywania i wnioskowania.
4. Dodawanie jako proces przybywania-
zapoznanie z zapisem znaku „+”,
układanie prostych wzorów matematycznych z wykorzystaniem znaku.
Ja i przyroda
1. Zapoznanie dzieci ze zwyczajami,
wyglądem, sposobem odżywiania się i warunkami klimatycznymi zwierząt
egzotycznych: żyrafa w oparciu o wiersz J. Kerna „Żyrafa u fotografa”.
2. Poznajemy charakterystyczne zachowania
niektórych zwierząt na podstawie opowiadania Cz. Janczarskiego pt „Tygrys o
złotym sercu’.
3. Wycieczka po najbliższej okolicy –
szukamy pierwszych oznak wiosny (ptaki, kwiaty).
4. Zabawa dydaktyczna pt „Co wiemy o
wiośnie?”- poznajemy przyrodę i jej elementy (zwyczaj topienia Marzanny).
Ja i sztuka
1. „Suknia dla mamy”- ozdabianie i
kolorowanie według własnego pomysłu- projektu.
2. „Zwierzęta w zoo”- malowanie farbami
plakatowymi- rozwijanie pomysłowości i inwencji twórczej dzieci.
3. „Krokus”- wydzieranka z kolorowego
papieru, zwrócenie uwagi na poprawny kształt i proporcje kwiatka.
4. „Muzyka w przyrodzie”- rozwijanie
wyobraźni dzieci w czasie wykonania prac (gazetki, waciki, stemple, farby
plakatowe).
Muzyka
1. Słuchanie piosenek związanych z Dniem
Kobiet- „Marcowy kwiatek”, „Dzień Kobiet”, nauka pierwszej zwrotki piosenki
„Słoneczne życzenia”- improwizowanie krótkich tekstów i próby dobierania do
nich łatwych melodii (życzenia dla kobiet i dziewczynek).
2. Rozwijanie aktywności twórczej,
poczucia rytmu przy piosenkach: „Cztery zielone słonie” i „Wesołe ZOO”. Dalsza
nauka piosenki pt „Serdeczne życzenia”.
3. „Witaj wiosno- ćwiczenia słuchowe, skąd
pochodzą te odgłosy, ćwiczenia oddechowe- „dmuchamy dmuchawce”, śpiewanie
piosenek o tematyce wiosennej.
4. „Śpiewana bajka”- swobodna improwizacja
melodyczna, początek bajki śpiewają wszyscy, dalszy ciąg kolejno dzieci,
improwizowanie słuchanej muzyki dowolnym ruchem, „taniec promyków słońca”,
„budzenie się niedźwiadków”.
Ja i technika
1. „Kwiatek dla wszystkich kobiet”- praca
z różnorodnego materiału- różne techniki łączenia- zachęcanie do samodzielnych
rozwiązań twórczych.
2. „Zwierzęta egzotyczne”- lepienie z
plasteliny figurki wybranych zwierząt egzotycznych- doskonalenie sprawności
manualnych rąk.
3. „Marzanna”- praca według pomysłów
dzieci z różnorodnego materiału (ziemniaki, cebula, słoma, bibuła, kawałki
materiału)- radość tworzenia.
4. „Rozsypane literki”- wypełnianie
wnętrza konturów krepiną i kolorowym papierem- dokładne i staranne wykonanie
prac.
Moje bezpieczeństwo i zdrowie
1. Zachęcanie do częstego przebywania na
powietrzu w każdej porze roku.
2. Zapoznanie ze sposobami
przeciwdziałania zarażeniu się chorobą (np. nie korzystanie z tych samych
naczyń, zasłanianie ust w czasie kaszlu i kichania).
Sprawność ruchowa
1. Ćwiczenia orientacyjno-porządkowe:
„Dzieci w domu, dzieci na spacerze”.
2. Ćwiczenia z elementem równowagi: „Omiń
kałuże”- chód z woreczkami na głowie.
3. Ćwiczenia na czworakach: „Pieski w
budzie”- chody i biegi na czworakach.
4. Ćwiczenia z elementem skoku i podskoku
„Kto wyżej ?”.
Ćwiczenia poranne
-zabawy i ćwiczenia kształtujące postawę.
-zabawy i ćwiczenia bieżne.
-zabawy i ćwiczenia elementami skoku i
podskoku.
Ćwiczenia gimnastyczne
-zabawy i ćwiczenia z elementami rzutu,
celowania, toczenia i noszenia.
-zabawy i ćwiczenia z elementami
równowagi.
-zabawy i ćwiczenia z elementami wspinania
się.
-zabawy i ćwiczenia z elementami
czworakowania.
Konstruuję swój system wartości
1. Wiersz pt „Grzecznie posiedzimy sobie”-
H. Błaginina- odnoszenie się do członków rodziny z uczuciem miłości,
troskliwości, opiekuńczości, życzliwości, szacunku, poszanowania ich godności.
Zabawy dowolne
1. Zabawy i Gru stolikowe rozwijające
spostrzegawczość wzrokową i myślenie: układanki sylabowe, dobieranie podpisów
do ilustracji, układanie pociętych obrazków w całość.
2. Zabawy w małych grupkach z
wykorzystaniem rekwizytów znajdujących się w kącikach zainteresowań-
wzbogacenie doświadczeń dzieci i czynnego słownika.
3. Rebusy i zagadki rysunkowe-
odczytywanie haseł, wstawianie brakujących wyrazów, cyfr.
Zabawy ruchowe ze śpiewem
1. „Marzec- marzec”- podział ról, gra na
instrumentach perkusyjnych.
2.”Wiosna tuż- tuż”- naśladowanie ruchem
ciała budzącej się do życia przyrody.
3. „W cyrku”- naśladowanie ruchów i
dźwięków zwierząt.
4. „Gra w kolory”- instrumentacja.