Plan pracy

opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznej

dla dzieci 5-6 letnich na m-c marzec.

 

Plan opracowała : mgr R. Fura

 

              Tematy kompleksowe:

 

1. Kobiety pracują- różne zawody i ich znaczenia.

2. Poznajemy bliżej egzotyczne zwierzęta.

3. Powitanie wiosny.

4. Muzyka jest wszędzie.

 

                       Zadania:

 

-Poznawanie i nazywanie swoich stanów emocjonalnych, oraz nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach przykrych poprzez wspólną rozmowę z nauczycielką i dziećmi.

-Pomaganie w lekkich pracach gospodarczych.

-Kształtowanie  uczucia przywiązania i szacunku dla najbliższych członków rodziny.

-Określanie czynności wykonywanych przez rodziców w toku pracy zawodowej.

-Przejawianie życzliwości wobec innych dzieci.

-Kształtowanie u dzieci nawyków proekologicznych (nie deptanie trawników, nie łamanie drzew, nie śmiecenie).

-Sukcesywne zapoznawanie dzieci z treścią wybranych przez nie utworów lug ich fragmentami.

-Rozpoznawanie i porównywanie różnych odgłosów.

-Organizowanie indywidualnych i zbiorowych zabaw stymulujących umiejętność regulowania oddechu.

-Naśladowanie w formie zabawowej dźwięków wydawanych przez różne pojazdy, zwierzęta i przedmioty.

-Dowolne wypowiadanie się na temat poznawanego otoczenia społecznego i przyrodniczego.

-Całościowe rozpoznawanie wyrazów nazw przedmiotów znajdujących się w sali, napisów na obrazkach.

-Odpowiedzi na pytania dotyczące przeczytanego tekstu.

-Rozwijanie orientacji przestrzennej w toku zabaw i gier ruchowych.

-Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania (liczenie na palcach, liczenie przy użyciu dowolnych zbiorów zastępczych, pamięciowe wyznaczanie sumy lub różnicy0.

-Określanie i porównywanie liczebności zbiorów.

-Obserwacja zmian atmosferycznych charakterystycznych dla przedwiośnia i wiosny (topnienie śniegu, opady deszczu, coraz wyższe temperatury).

-Określanie zwiastunów wiosny (pojawienie się pierwszych ptaków, kwitnienie leszczyny, wierzby, krokusów, przebiśniegów).

-Poprawne nazywanie zwierząt żyjących w naturalnych środowiskach, zapoznanie z warunkami klimatycznymi (słoń, niedźwiedź, lew).

-Rozwijanie inwencji twórczej dzieci poprzez wzbogacenie działalności plastycznej o tematy fantastyczne (ufoludek, rakieta).

 

                       Poznaję samego siebie

 

1. Zabawy integracyjne: „Co by było?...”, „Jestem…”- dziecko próbuje werbalizować swoje stany emocjonalne.

 

                       Moja rodzina

 

1. Różne zawody – praca z obrazkiem (wypowiedzi dzieci na temat pracy zawodowej mam i pracy domowej.

.

 

                       Moje przedszkole

 

1. Wycieczka do kuchni przedszkolnej- poznajemy pracę kucharki.

 

                       Moje najbliższe otoczenie

 

1. Wycieczka nad pobliską rzeczkę- pożegnanie zimy (topienie Marzanny), powitanie wiosny (zielony Gaik).

 

                       Ja i społeczeństwo

 

1. Wycieczka ulicami miasta – rozpoznajemy ważniejsze zabytki miasta- muzeum, kościół.

    

                        Myślę mówię, czytam i przygotowuję się do pisania

 

1. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery c,C drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie wyrazów cebula, Celina- czytanie tekstu ze zrozumieniem.

2. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery g,G drukowanej i pisanej, małej wielkiej na podstawie wyrazów garnek, Gutek- tworzenie wyrazów do sylab: ga, ge, go, gi, gu, rozwiązywanie rebusów.

3. Wprowadzenie litery ł, Ł drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie wyrazów: łopatka, łatek- samodzielne układanie przez dzieci podpisu do ilustracji, wyszukiwanie ukrytych liter ł,Ł w sali.

4. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery j, J drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie wyrazów: jajko, Jola- układanie wyrazów z literą J, j z rozsypani literowej i sylabowej.

5. „Niespodzianka”- opowiadanie powiązane z zagadkami- różne zawody wykonywane przez kobiety, ich rola w życiu społecznym i rodzinnym.

6. Wiersz do nauki H. Bechlreowa pt „Niechaj ten wiersz”- rozumienie znaczenia miejsca i roli kobiety w życiu kraju.

7. Zabawa dydaktyczna „Szukamy ukrytych narzędzi pracy”- lekarka, kucharka, krawcowa.

8. Wykonywanie ćwiczeń graficznych utrwalających poznane litery i cyfry.

9. Wykonywanie swobodnych, ciągłych ruchów ręki z wprowadzeniem zmiany kierunku.

10. Opowiadanie L. Krzemienieckiej „O wiośnie w lesie i wiewiórki ważnym interesie”- charakterystyczne dla wiosny zjawiska.

 

                       Moje pierwsze doświadczenia z matematyką

 

1. Zapoznanie dzieci z symbolem cyfry 9- przeliczanie, segregowanie, tworzenie zbiorów 8 elementowych, utrwalenie cyfr w toku wykonywania zadań.

2. Dodawanie i odejmowanie na konkretach w zakresie 1-9, układanie prostych działań matematycznych.

3. Klasyfikowanie zbiorów według  wzrastającej liczby elementów w zakresie 9. Posługiwanie się liczebnikami porządkowymi, rozwijanie procesów myślowych: porównywania i wnioskowania.

4. Dodawanie jako proces przybywania- zapoznanie  z zapisem znaku „+”, układanie prostych wzorów matematycznych z wykorzystaniem znaku.

 

                       Ja i przyroda

 

1. Zapoznanie dzieci ze zwyczajami, wyglądem, sposobem odżywiania się i warunkami klimatycznymi zwierząt egzotycznych: żyrafa w oparciu o wiersz J. Kerna „Żyrafa u fotografa”.

2. Poznajemy charakterystyczne zachowania niektórych zwierząt na podstawie opowiadania Cz. Janczarskiego pt „Tygrys o złotym sercu’.

3. Wycieczka po najbliższej okolicy – szukamy pierwszych oznak wiosny (ptaki, kwiaty).

4. Zabawa dydaktyczna pt „Co wiemy o wiośnie?”- poznajemy przyrodę i jej elementy (zwyczaj topienia Marzanny).

 

                       Ja i sztuka

 

1. „Suknia dla mamy”- ozdabianie i kolorowanie według własnego pomysłu- projektu.

2. „Zwierzęta w zoo”- malowanie farbami plakatowymi- rozwijanie pomysłowości i inwencji twórczej dzieci.

3. „Krokus”- wydzieranka z kolorowego papieru, zwrócenie uwagi na poprawny kształt i proporcje kwiatka.

4. „Muzyka w przyrodzie”- rozwijanie wyobraźni dzieci w czasie wykonania prac (gazetki, waciki, stemple, farby plakatowe).

 

Muzyka

 

1. Słuchanie piosenek związanych z Dniem Kobiet- „Marcowy kwiatek”, „Dzień Kobiet”, nauka pierwszej zwrotki piosenki „Słoneczne życzenia”- improwizowanie krótkich tekstów i próby dobierania do nich łatwych melodii (życzenia dla kobiet i dziewczynek).

2. Rozwijanie aktywności twórczej, poczucia rytmu przy piosenkach: „Cztery zielone słonie” i „Wesołe ZOO”. Dalsza nauka piosenki pt „Serdeczne życzenia”.

3. „Witaj wiosno- ćwiczenia słuchowe, skąd pochodzą te odgłosy, ćwiczenia oddechowe- „dmuchamy dmuchawce”, śpiewanie piosenek o tematyce wiosennej.

4. „Śpiewana bajka”- swobodna improwizacja melodyczna, początek bajki śpiewają wszyscy, dalszy ciąg kolejno dzieci, improwizowanie słuchanej muzyki dowolnym ruchem, „taniec promyków słońca”, „budzenie się niedźwiadków”.

 

 

Ja i technika

 

1. „Kwiatek dla wszystkich kobiet”- praca z różnorodnego materiału- różne techniki łączenia- zachęcanie do samodzielnych rozwiązań twórczych.

2. „Zwierzęta egzotyczne”- lepienie z plasteliny figurki wybranych zwierząt egzotycznych- doskonalenie sprawności manualnych rąk.

3. „Marzanna”- praca według pomysłów dzieci z różnorodnego materiału (ziemniaki, cebula, słoma, bibuła, kawałki materiału)- radość tworzenia.

4. „Rozsypane literki”- wypełnianie wnętrza konturów krepiną i kolorowym papierem- dokładne i staranne wykonanie prac. 

 

                       Moje bezpieczeństwo i zdrowie

 

1. Zachęcanie do częstego przebywania na powietrzu w każdej porze roku.

2. Zapoznanie ze sposobami przeciwdziałania zarażeniu się chorobą (np. nie korzystanie z tych samych naczyń, zasłanianie ust w czasie kaszlu i kichania).

 

                       Sprawność ruchowa

 

1. Ćwiczenia orientacyjno-porządkowe: „Dzieci w domu, dzieci na spacerze”.

2. Ćwiczenia z elementem równowagi: „Omiń kałuże”- chód z woreczkami na głowie.

3. Ćwiczenia na czworakach: „Pieski w budzie”- chody i biegi na czworakach.

4. Ćwiczenia z elementem skoku i podskoku „Kto wyżej ?”.

 

                       Ćwiczenia poranne

 

-zabawy i ćwiczenia kształtujące postawę.

-zabawy i ćwiczenia bieżne.

-zabawy i ćwiczenia elementami skoku i podskoku.

 

                       Ćwiczenia gimnastyczne

 

-zabawy i ćwiczenia z elementami rzutu, celowania, toczenia i noszenia.

-zabawy i ćwiczenia z elementami równowagi.

-zabawy i ćwiczenia z elementami wspinania się.

-zabawy i ćwiczenia z elementami czworakowania.

 

 

                       Konstruuję swój system wartości

 

1. Wiersz pt „Grzecznie posiedzimy sobie”- H. Błaginina- odnoszenie się do członków rodziny z uczuciem miłości, troskliwości, opiekuńczości, życzliwości, szacunku, poszanowania ich godności.

 

                       Zabawy dowolne

 

1. Zabawy i Gru stolikowe rozwijające spostrzegawczość wzrokową i myślenie: układanki sylabowe, dobieranie podpisów do ilustracji, układanie pociętych obrazków w całość.

2. Zabawy w małych grupkach z wykorzystaniem rekwizytów znajdujących się w kącikach zainteresowań- wzbogacenie doświadczeń dzieci i czynnego słownika.

3. Rebusy i zagadki rysunkowe- odczytywanie haseł, wstawianie brakujących wyrazów, cyfr.

 

                       Zabawy ruchowe ze śpiewem

 

1. „Marzec- marzec”- podział ról, gra na instrumentach perkusyjnych.

2.”Wiosna tuż- tuż”- naśladowanie ruchem ciała budzącej się do życia przyrody.

3. „W cyrku”- naśladowanie ruchów i dźwięków zwierząt.

4. „Gra w kolory”- instrumentacja.