Plan pracy

opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznej

dla dzieci 5-6 letnich na m-c maj.

 

Plan opracowała : mgr R. Fura

 

              Tematy kompleksowe:

 

1. Straż pożarna w życiu codziennym i literaturze.

2. Święto Książki i Prasy- praca drukarza.

3. Dzień Matki.

4. Wiosna- kwitnące sady.

 

                       Zadania:

 

-Kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku dla najbliższych członków rodziny.

-Samodzielne przygotowanie drobnych prezentów dla domowników z okazji ich święta (Dzień Matki).

-Prezentowanie własnych umiejętności (krótkie piosenki, wiersze, inscenizacje).

-Uczestniczenie w zagospodarowaniu kącików zainteresowań (gromadzenie przez dzieci książeczek, tworzywa przyrodniczego).

-Dążenie do zmiany swojego postępowania na lepsze.

-Poznawanie i omawianie czynności, jakimi zajmują się pracownicy O.S.P. podkreślenie znaczenia ich pracy dla najbliższego otoczenia.

-Sukcesywne zapoznawanie dzieci z treścią wybranych przez nie utworów lub ich fragmentami.

-Organizowanie okolicznościowych „wystawek” książek.

-Eksponowanie książki jako źródła nowych informacji i przeżyć.

-Naśladowanie w formie zabawowej dźwięków wydawanych przez różne pojazdy, zwierzęta i przedmioty.

-Tworzenie własnych historyjek obrazkowych i układanie do nich treści w naturalnych sytuacjach.

-Różnicowanie informacji głosu podczas czytania: w zdaniach oznajmiających i pytających.

-Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania (liczenie na palcach, liczenie przy użyciu dowolnych zbiorów zastępczych, pamięciowe wyznaczanie sumy i różnicy.

-Określanie kolejności czynności: przedtem, potem.

-Poznawanie zmysłowe kwiatów: wąchanie, dotykanie, określanie kolorów.

-Gromadzenie wiedzy na temat życia ptaków wiosną (wylęganie się piskląt, ochronna barwa zwierząt).

-Wyróżnianie części roślin (korzeń, łodyga, liście, kwiaty, owoce).

-Dowolne interpretowanie muzyki ruchem.

-Łączenie ekspresji muzycznej z plastyczną.

-Tworzenie akompaniamentów muzycznych w dowolny niekonwencjonalny sposób (dmuchanie w butelkę, zgniatanie papieru.

-Określenie roli wiatru w środowisku przyrodniczym i gospodarce człowieka9rozsiewanie nasion, poruszanie wiatraków) uświadomienie niszczącej siły wiatru.

 

                       Moja rodzina

 

1. Zabawa dydaktyczna Z. Bogdanowicz pt „Zgadnijcie gdzie byliśmy- zebranie wiadomości i doświadczeń dzieci dotyczących różnych zawodów i miejsc pracy mam.

.

 

                       Moje przedszkole

 

1. Historyjka obrazkowa „Wzajemna pomoc”- określanie czynności wykonywanych przez dzieci w przedszkolu. Ćwiczenia w czytaniu tekstu ze zrozumieniem.

 

                       Moje najbliższe otoczenie

 

1. Wycieczka do księgarni- przechowywanie książek, ich segregowanie przez pracowników sklepu.

 

                       Ja i społeczeństwo

 

1. Wycieczka do Ochotniczej Straży Pożarnej- poszerzenie wiadomości dzieci, zwiedzanie pomieszczeń©, oglądanie samochodów strażackich, złożenie życzeń.

    

                        Myślę mówię, czytam i przygotowuję się do pisania

 

1. Opowiadanie Cz. Janczarskiego pt „Jak Wojtek został strażakiem”- wyrażenie i uzasadnienie własnego sądu o czynach i zachowaniach bohatera.

2. Historyjka obrazkowa „Nieostrożna Hania”- uświadomienie dzieciom konieczności przestrzegania zakazów i nakazów związanych z ogniem i zapałkami.

3. Zapoznanie dzieci z etapami powstawania książki w oparciu o ilustracje.

4. Wiersz T. Kubiaka ptKup mi mamo książeczkę”- zachęcanie do samodzielnego czytania książek, wdrażanie do właściwego posługiwania się książką. Zabawa dydaktyczna „Czy znasz tą bajkę?”.

5. Bajka z morałem L. krzemienieckiej pt „Dobra to chatka , gdzie mieszka matka”- określanie przez dzieci charakteru dobrego syna i córki, ocena własnych postaw i zachowań w stosunku do rodziców.

6. Wiersz do nauki J. Swobody pt „Oczy mamy”- uświadomienie dzieciom ogromnej roli matki w kształtowaniu ich osobowości i wszechstronnego rozwoju, zachęcanie dzieci do swobodnego opisu wyglądu swojej mamy.

7. Kształcenie umiejętności czytania- czytanie z podziałem na role tekstu „Dla mamy”.

8. Praca z książką – dobieranie podpisu do ilustracji, ćwiczenia w czytaniu, rozwijanie spostrzegawczości.

9. Demonstrowanie chętnym dzieciom prawidłowych sposobów kreślenia poszczególnych liter i ich połączeń z innymi literami.

 

                       Moje pierwsze doświadczenia z matematyką

 

1. Zapoznanie dzieci z kształtem i nazwą kuli na podstawie wiersza M. Terlikowej pt „Kolorowe koła”.

2. Ćwiczenie utrwalające dodawanie i odejmowanie na konkretach liczb naturalnych 0-10. Posługiwanie się znakami matematycznymi i cyframi. Utrwalenie nazw i kształtów figur geometrycznych.

3. Zapoznanie dzieci z pieniędzmi o nominałach 1zł, 2zł, 5zł, 10zł. Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 10 z wykorzystaniem pieniędzy.

4. Klasyfikowanie i segregowanie różnych przedmiotów i figur geometrycznych według przyjętych zasad umownych- wielkość, kształt, kolor, grubość. Ćwiczenia w poprawnym posługiwaniu się słowem „nie” w przeczeniu.

 

                       Ja i przyroda

 

1. Zapoznanie dzieci z nazwą miesiąca „Maj” na podstawie fragmentu wiersza A. Nosalskiego pt „O dwunastu miesiącach”, piękno przyrody.

2. Wycieczka do pobliskiego sadu. Kwitnienie drzew owocowych – rozpoznanie drzew owocowych po kształcie liści, kolorze kwiatów.

3. Ciekawostki przyrodnicze: przystosowanie się zwierząt do otoczenia (ochronna barwa), poruszanie się. Zabawa dydaktyczna „Zgadnij gdzie się ukryłem?”.

4. Zagadki przyrodnicze „Jak się nazywam?”, „Zgadnij gdzie rosnę i jak wyglądam?”- rozróżnianie często spotykanych roślin ogrodowych, łąkowych i leśnych: przyswajanie ich nazw.

 

                       Ja i sztuka

 

1. „Praca strażaka”- malowanie farbami plakatowymi- inwencja twórcza i pomysłowość dzieci.

2. „Ilustracja z ulubionej bajki”- wycinanka z kolorowego papieru- poszerzenie doświadczeń plastycznych dzieci.

3. „Moja mama jest wspaniała”- przedstawienie za pomocą barwnych plam postaci ludzkiej- odpowiedni dobór kolorów.

4. „Szanujmy przyrodę”- zachęcanie dzieci do zaprojektowania plakatu na temat ochrony przyrody, wyjaśnienie znaczenia- projekt, zarys, szkic- dowolny wybór technik.

 

Muzyka

 

1. Zabawy rytmiczne przy piosence „Maj, maj”- zabawy i ćwiczenia słuchowe „Jaki to instrument?”, wystukiwanie odpowiednio podanego rytmu, naśladowanie głosów instrumentów swoim głosem.

2. Kształcenie umiejętności improwizacji wokalnej inspirowanej piosenką pt „Książeczka”- opowieść ruchowa „W mojej książeczce…”.

3. Nauka piosenki „W oczach matki”- rozpoznanie wysokich, niskich i średnich dźwięków, układanie przez dzieci śpiewanych życzeń.

4. Słuchanie krótkich utworów wokalnych i instrumentalnych o tematyce wiosennej, zwrócenie uwagi na charakter i nastrój, ćwiczenia oddechowe, odtwarzanie treści i nastroju ruchem całego ciała w różnych pozycjach

 

 

Ja i technika

 

1. „Samochód strażacki”- praca z pudełek po zapałkach, kolorowego papieru- własna pomysłowość dzieci, różne sposoby łączenia.

2. „Zakładka do książki”- praca z kartonu i kolorowego papieru- poszerzanie doświadczeń plastycznych dzieci.

3. „Kwiatek dla mamy”- praca z bibuły i drutu- kształcenie sprawności manualnych i wyobraźni przestrzennej.

4. „Kwitnący sad”- oklejanie bibułką gałązek drzew- radość z efektu pracy.

 

                       Moje bezpieczeństwo i zdrowie

 

1. Rozumienie konieczności właściwego zachowania się w pobliżu tras komunikacyjnych.

2. Zachowanie ostrożności wobec nieznanych dzieciom roślin.

 

                       Sprawność ruchowa

 

1.Zabawy i ćwiczenia orientacyjno-porządkowe: „Baloniki”- szybkie reagowanie na sygnały.

2. Zabawy i ćwiczenia z elementem równowagi: „Po wąskiej dróżce”- stanie jednonóż, omijanie przeszkód.

3. Zabawy i ćwiczenia z elementem czworakowania: „Żabki”- doskonalenie skoków żabich.

4. Zabawy i ćwiczenia bieżne: „Kto złapie motylka”- biegi ze zmianą kierunku.

 

                       Ćwiczenia poranne

 

- zabawy i ćwiczenia kształtujące postawę.

- zabawy i ćwiczenia z elementem skoku i podskoku.

 

                       Ćwiczenia gimnastyczne

 

- zabawy i ćwiczenia z elementami rzutu, celowania, toczenia i noszenia..

- zabawy i ćwiczenia z elementem równowagi.

- zabawy i ćwiczenia na czworakach.

- zabawy i ćwiczenia bieżne.

 

 

                       Konstruuję swój system wartości

1. Wyrażanie przez dzieci własnej oceny postępowania Królewny Apolejki i konkretyzowanie sensu moralnego bajki M. Kruger „Apolejka i jej osiołek”.

 

                       Zabawy dowolne

 

1. Składanie obrazka z części „Praca mojej mamy”- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

2. Zagadki rysunkowe: łączenie linią ciągłą wykropkowanych liter i cyfr (rysowanie zbiorów).

3. Dobieranie podpisów do ilustracji.

4. Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków plastikowych- utrwalenie kolorów, przeliczanie.