Plan pracy
opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznej
dla dzieci 5-6 letnich na m-c maj.
Plan opracowała : mgr
R. Fura
Tematy kompleksowe:
1. Straż pożarna w życiu codziennym i
literaturze.
2. Święto Książki i Prasy- praca drukarza.
3. Dzień Matki.
4. Wiosna- kwitnące sady.
Zadania:
-Kształtowanie uczucia przywiązania i
szacunku dla najbliższych członków rodziny.
-Samodzielne przygotowanie drobnych
prezentów dla domowników z okazji ich święta (Dzień Matki).
-Prezentowanie własnych umiejętności
(krótkie piosenki, wiersze, inscenizacje).
-Uczestniczenie w zagospodarowaniu kącików
zainteresowań (gromadzenie przez dzieci książeczek, tworzywa przyrodniczego).
-Dążenie do zmiany swojego postępowania na
lepsze.
-Poznawanie i omawianie czynności, jakimi
zajmują się pracownicy O.S.P. podkreślenie znaczenia ich pracy dla najbliższego
otoczenia.
-Sukcesywne zapoznawanie dzieci z treścią
wybranych przez nie utworów lub ich fragmentami.
-Organizowanie okolicznościowych
„wystawek” książek.
-Eksponowanie książki jako źródła nowych
informacji i przeżyć.
-Naśladowanie w formie zabawowej dźwięków
wydawanych przez różne pojazdy, zwierzęta i przedmioty.
-Tworzenie własnych historyjek obrazkowych
i układanie do nich treści w naturalnych sytuacjach.
-Różnicowanie informacji głosu podczas
czytania: w zdaniach oznajmiających i pytających.
-Kształtowanie umiejętności dodawania i
odejmowania (liczenie na palcach, liczenie przy użyciu dowolnych zbiorów
zastępczych, pamięciowe wyznaczanie sumy i różnicy.
-Określanie kolejności czynności:
przedtem, potem.
-Poznawanie zmysłowe kwiatów: wąchanie,
dotykanie, określanie kolorów.
-Gromadzenie wiedzy na temat życia ptaków
wiosną (wylęganie się piskląt, ochronna barwa zwierząt).
-Wyróżnianie części roślin (korzeń,
łodyga, liście, kwiaty, owoce).
-Dowolne interpretowanie muzyki ruchem.
-Łączenie ekspresji muzycznej z
plastyczną.
-Tworzenie akompaniamentów muzycznych w
dowolny niekonwencjonalny sposób (dmuchanie w butelkę, zgniatanie papieru.
-Określenie roli wiatru w środowisku
przyrodniczym i gospodarce człowieka9rozsiewanie nasion, poruszanie wiatraków)
uświadomienie niszczącej siły wiatru.
Moja
rodzina
1. Zabawa dydaktyczna Z. Bogdanowicz pt „Zgadnijcie gdzie byliśmy- zebranie wiadomości i
doświadczeń dzieci dotyczących różnych zawodów i miejsc pracy mam.
.
Moje przedszkole
1. Historyjka obrazkowa „Wzajemna pomoc”-
określanie czynności wykonywanych przez dzieci w przedszkolu. Ćwiczenia w
czytaniu tekstu ze zrozumieniem.
Moje najbliższe otoczenie
1. Wycieczka do księgarni- przechowywanie
książek, ich segregowanie przez pracowników sklepu.
Ja i społeczeństwo
1. Wycieczka do Ochotniczej Straży
Pożarnej- poszerzenie wiadomości dzieci, zwiedzanie pomieszczeń©, oglądanie
samochodów strażackich, złożenie życzeń.
Myślę mówię, czytam i przygotowuję się
do pisania
1. Opowiadanie Cz. Janczarskiego pt „Jak Wojtek został strażakiem”- wyrażenie i uzasadnienie
własnego sądu o czynach i zachowaniach bohatera.
2. Historyjka obrazkowa „Nieostrożna
Hania”- uświadomienie dzieciom konieczności przestrzegania zakazów i nakazów
związanych z ogniem i zapałkami.
3. Zapoznanie dzieci z etapami powstawania
książki w oparciu o ilustracje.
4. Wiersz T. Kubiaka pt
„Kup mi mamo książeczkę”- zachęcanie do samodzielnego
czytania książek, wdrażanie do właściwego posługiwania się książką. Zabawa
dydaktyczna „Czy znasz tą bajkę?”.
5. Bajka z morałem L. krzemienieckiej
pt „Dobra to chatka , gdzie mieszka matka”-
określanie przez dzieci charakteru dobrego syna i córki, ocena własnych postaw
i zachowań w stosunku do rodziców.
6. Wiersz do nauki J. Swobody pt „Oczy mamy”- uświadomienie dzieciom ogromnej roli matki
w kształtowaniu ich osobowości i wszechstronnego rozwoju, zachęcanie dzieci do
swobodnego opisu wyglądu swojej mamy.
7. Kształcenie umiejętności czytania-
czytanie z podziałem na role tekstu „Dla mamy”.
8. Praca z książką – dobieranie podpisu do
ilustracji, ćwiczenia w czytaniu, rozwijanie spostrzegawczości.
9. Demonstrowanie chętnym dzieciom
prawidłowych sposobów kreślenia poszczególnych liter i ich połączeń z innymi
literami.
Moje pierwsze doświadczenia z matematyką
1. Zapoznanie dzieci z kształtem i nazwą
kuli na podstawie wiersza M. Terlikowej pt „Kolorowe koła”.
2. Ćwiczenie utrwalające dodawanie i
odejmowanie na konkretach liczb naturalnych 0-10. Posługiwanie się znakami
matematycznymi i cyframi. Utrwalenie nazw i kształtów figur geometrycznych.
3. Zapoznanie dzieci z pieniędzmi o nominałach
1zł, 2zł, 5zł, 10zł. Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 10 z
wykorzystaniem pieniędzy.
4. Klasyfikowanie i segregowanie różnych
przedmiotów i figur geometrycznych według przyjętych zasad umownych- wielkość,
kształt, kolor, grubość. Ćwiczenia w poprawnym posługiwaniu się słowem „nie” w
przeczeniu.
Ja i przyroda
1. Zapoznanie dzieci z nazwą miesiąca
„Maj” na podstawie fragmentu wiersza A. Nosalskiego pt
„O dwunastu miesiącach”, piękno przyrody.
2. Wycieczka do pobliskiego sadu.
Kwitnienie drzew owocowych – rozpoznanie drzew owocowych po kształcie liści,
kolorze kwiatów.
3. Ciekawostki przyrodnicze:
przystosowanie się zwierząt do otoczenia (ochronna barwa), poruszanie się.
Zabawa dydaktyczna „Zgadnij gdzie się ukryłem?”.
4. Zagadki przyrodnicze „Jak się
nazywam?”, „Zgadnij gdzie rosnę i jak wyglądam?”- rozróżnianie
często spotykanych roślin ogrodowych, łąkowych i leśnych: przyswajanie ich
nazw.
Ja i sztuka
1. „Praca strażaka”- malowanie farbami
plakatowymi- inwencja twórcza i pomysłowość dzieci.
2. „Ilustracja z ulubionej bajki”-
wycinanka z kolorowego papieru- poszerzenie doświadczeń plastycznych dzieci.
3. „Moja mama jest wspaniała”-
przedstawienie za pomocą barwnych plam postaci ludzkiej- odpowiedni dobór
kolorów.
4. „Szanujmy przyrodę”- zachęcanie dzieci
do zaprojektowania plakatu na temat ochrony przyrody, wyjaśnienie znaczenia-
projekt, zarys, szkic- dowolny wybór technik.
Muzyka
1. Zabawy rytmiczne przy piosence „Maj,
maj”- zabawy i ćwiczenia słuchowe „Jaki to
instrument?”, wystukiwanie odpowiednio podanego rytmu,
naśladowanie głosów instrumentów swoim głosem.
2. Kształcenie umiejętności improwizacji
wokalnej inspirowanej piosenką pt „Książeczka”-
opowieść ruchowa „W mojej książeczce…”.
3. Nauka piosenki „W oczach matki”-
rozpoznanie wysokich, niskich i średnich dźwięków, układanie przez dzieci
śpiewanych życzeń.
4. Słuchanie krótkich utworów wokalnych i
instrumentalnych o tematyce wiosennej, zwrócenie uwagi na charakter i nastrój,
ćwiczenia oddechowe, odtwarzanie treści i nastroju ruchem całego ciała w
różnych pozycjach
Ja i technika
1. „Samochód strażacki”- praca z pudełek
po zapałkach, kolorowego papieru- własna pomysłowość dzieci, różne sposoby
łączenia.
2. „Zakładka do książki”- praca z kartonu
i kolorowego papieru- poszerzanie doświadczeń plastycznych dzieci.
3. „Kwiatek dla mamy”- praca z bibuły i
drutu- kształcenie sprawności manualnych i wyobraźni przestrzennej.
4. „Kwitnący sad”- oklejanie bibułką
gałązek drzew- radość z efektu pracy.
Moje bezpieczeństwo i zdrowie
1. Rozumienie konieczności właściwego
zachowania się w pobliżu tras komunikacyjnych.
2. Zachowanie ostrożności wobec nieznanych
dzieciom roślin.
Sprawność ruchowa
1.Zabawy i ćwiczenia
orientacyjno-porządkowe: „Baloniki”- szybkie reagowanie na sygnały.
2. Zabawy i ćwiczenia z elementem
równowagi: „Po wąskiej dróżce”- stanie jednonóż, omijanie przeszkód.
3. Zabawy i ćwiczenia z elementem
czworakowania: „Żabki”- doskonalenie skoków żabich.
4. Zabawy i ćwiczenia bieżne:
„Kto złapie motylka”- biegi ze zmianą kierunku.
Ćwiczenia poranne
- zabawy i ćwiczenia kształtujące postawę.
- zabawy i ćwiczenia z elementem skoku i
podskoku.
Ćwiczenia gimnastyczne
- zabawy i ćwiczenia z elementami rzutu,
celowania, toczenia i noszenia..
- zabawy i ćwiczenia z elementem
równowagi.
- zabawy i ćwiczenia na czworakach.
- zabawy i ćwiczenia bieżne.
Konstruuję swój system wartości
1. Wyrażanie przez dzieci własnej oceny
postępowania Królewny Apolejki i konkretyzowanie
sensu moralnego bajki M. Kruger „Apolejka i jej
osiołek”.
Zabawy dowolne
1. Składanie obrazka z części „Praca mojej
mamy”- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
2. Zagadki rysunkowe: łączenie linią
ciągłą wykropkowanych liter i cyfr (rysowanie zbiorów).
3. Dobieranie podpisów do ilustracji.
4. Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem
klocków plastikowych- utrwalenie kolorów, przeliczanie.