Plan pracy

opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznej

dla dzieci 5-6 letnich na m-c luty.

 

Plan opracowała : mgr R. Fura

 

              Tematy kompleksowe:

 

1. Ludzie i zwierzęta Dalekiej Północy.

2. W świecie dźwięków.

3. Mieszkamy w Polsce.

 

 

                       Zadania:

-Zapoznanie ze zwierzętami egzotycznymi, ich wyglądem i sposobem odżywiania oraz warunkami klimatycznymi w jakich żyją np. niedźwiedź polarny.

-Porównanie warunków życia i sposobu ubierania się dzieci na różnych kontynentach np. Europejczyków z Eskimosami.

-Uwrażliwienie dzieci na piękno muzyki.

-Rozwijanie umiejętności rozpoznawania dźwięków wydawanych przez różne instrumenty np. pianino, skrzypce, flet, trąbka.

-Organizowanie różnych zabaw indywidualnych i dla całej grupy rozwijających wrażliwość słuchową.

-Zachęcanie dzieci do wszelkich zabaw związanych z ruchem (indywidualnych , zbiorowych, samorzutnych lub zorganizowanych).

-Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa dotyczących zimowych zabaw na śniegu.

-Wzbogacenie zasobu słownictwa dzieci: opowiadanie o swoich ulubionych zabawach i zajęciach.

-Rozumienie takich wartości jak: koleżeństwo, dobroć, uprzejmość.

-Rozwijanie wrażliwości na krzywdę innych z jednoczesnym nakłanianiem do niesienia pomocy w konkretnych sytuacjach.

-Poznanie pozawerbalnego sposobu komunikowania się między ludźmi ( mimika, gest, postawa ciała).

-Nabywanie poczucia przynależności narodowej: rozumienie zwrotów: „jestem Polakiem”, „mówimy po polsku”, „mieszkamy w Polsce”.

-Określenie czym są symbole narodowe ( godło, flaga, hymn narodowy).

-Budzenie zainteresowania dzieci własną miejscowością.

-Łączenie ekspresji muzycznej z plastyczną. 

 

 

                       Poznaję samego siebie

 

1. Zabawa dydaktyczna „Jaki jestem?” Wyrażenie swoich uczuć poprzez zachowanie i mimikę (uzupełnianie zadań, zabawy z kostką mimiczną).

 

                       Moja rodzina

 

1. Wysłuchanie baśni Ch. Peroulta pt „Wróżki”, zrozumienie przez dzieci prawdy, że umiejętność bycia uprzejmym wobec najbliższych zostaje zawsze nagrodzona.

.

 

                       Moje przedszkole

 

1. Wykonanie zabawki dla kolegi – rozwijanie postawy koleżeństwa.

 

                       Moje najbliższe otoczenie

 

1. Wycieczka po rynku naszego miasta; zwiedzanie miejsc charakterystycznych dla rodzinnej miejscowości.

 

                       Ja i społeczeństwo

 

1. Poznanie informacji na temat życia wielkiego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina poprzez słuchanie jego utworów, ciekawostek z zycia.

    

                        Myślę mówię, czytam i przygotowuję się do pisania

 

1. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery s,S drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie wyrazu ser, Smyk, rozwiązywanie rebusów, rozpoznawanie litery s S, wśród innych.

2. Opowiadanie ptOdarpi syn Egiggwy” A. Cz. Centkiewiczowie poszerzenie wiadomości dzieci o sposobie życia ludzi Dalekiej Północy, klimacie; wyjaśnienie pojęcia: noc polarna.

3. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery b,B drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie wyrazów: buty, Bartek, czytanie krótkich zdań pod obrazkami.

4. Opowiadanie M. Kędzierzyny pt „Opowieść o zbójcach”, poznanie przez dzieci postaci wielkiego polskiego kompozytora F. Chopina; rozmowa na temat tworzenia muzyki

5. zapoznanie dzieci z wyglądem litery n,N drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie wyrazów: narty, Nela. Układanie wyrazów z rozsypani sylabowej.

6. Zapoznanie dzieci z historią powstania hejnału na podstawie opowiadania Z. Chmurowej pt „O trębaczu z Wieży Mariackiej”.

7. Wiersz W. Bełzy pt „Kto ty jesteś?”; budzenie u dzieci świadomości narodowej, nauka wiersza na pamięć.

8. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery p.P drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie wyrazów parasol, Paulina; próby samodzielnego czytania krótkich zdań.

 

                       Moje pierwsze doświadczenia z matematyką

 

1. Zabawy i ćwiczenia przygotowujące dzieci do rozumienia części wspólnej zbiorów; zabawa dydaktyczna „Co do kogo należy”.

2. Kształtowanie pojęcia liczby 8 w aspekcie kardynalnym i porządkowym; wprowadzenie obrazu graficznego liczby 8. Wykorzystanie wiersza J. Tuwima pt „Taniec”.

3. Klasyfikowanie przedmiotów ze względu na takie cechy jak: kształt, wielkość

, kolor; dostrzeganie cech wspólnych i różniących dane przedmioty. Zabawa dydaktyczna „Karty”.

 

                       Ja i przyroda

 

1. Zapoznanie dzieci z wyglądem oraz sposobem życia fok, morsów, pingwinów na podstawie wiersza B. Lewandowskiej pt „Plusk do wody”. Oglądanie przeźroczy pt „Na Dalekiej Północy”.

2. Zapoznanie ze zjawiskiem krążenia wody w przyrodzie poprzez ćwiczenia, obserwacje, doświadczenia; znaczenie wody w życiu człowieka oraz uzmysłowienie potrzeby oszczędzania wody .

3. Poznawanie przez dzieci niektórych właściwości piasku i gliny w oparciu o wykonanie doświadczenia; odkrywanie przez dzieci zjawiska krystalizacji soli

 

                       Ja i sztuka

 

1. „Pingwin”; wypełnianie konturu pingwina kawałkami wełny, rozwijanie sprawności manualnej i dokładności w pracy.

2. Rozwijanie umiejętności wyrażania własnych doznań oraz spostrzeżeń w formie plastycznej; malowanie farbami plakatowymi ilustracji do piosenki lub melodii muzyki poważnej.

3. „Moje miasto”- wyrażanie przeżyć i wiedzy o rodzinnej miejscowości w formie pracy plastycznej (farby, plastelina, kredki świecowe).

 

Muzyka

 

1. Nauka piosenki pt „Przyszedł nocą miś”; zabawy ruchowe naśladujące sporty zimowe, zagadki muzyczne.

2. Słuchanie fragmentów mazurków F. Chopina, określanie charakteru słuchanej muzyki; piosenka pt „Zaproszenie na koncert”.

3. Budzenie poczucia przynależności narodowej- słuchanie hymnu narodowego Polski, zwrócenie uwagi na zachowanie właściwej postawy podczas słuchania i śpiewania hymnu; wykorzystanie również nagrań melodii góralskich i krakowskich.

 

 

Ja i technika

 

1. „Igloo”; praca z bibuły i pojemnika po margarynie, poszerzanie doświadczeń plastyczno-konstrukcyjnych dzieci.

2. „Grzechotka” – wykonanie grzechotki z puszki po napoju oraz różnych ziaren; określenie głośności wydawanych dźwięków; rozpoznawanie czym wypełniona jest grzechotka.

3. „Medal radości i uśmiechu”; samodzielne projektowanie i modelowanie w plastelinie.

 

                       Moje bezpieczeństwo i zdrowie

 

1. Przestrzeganie przez dzieci zakazów dotyczących zimowych zabaw na zamarzniętych jeziorach, stawach czy rzekach.

2. Kształtowanie umiejętności przeciwdziałania marznięciu (rozcieranie rąk, tupanie).

3. Zabawy i ćwiczenia z całym oddziałem

 a) zabawy i ćwiczenia orientacyjno-porządkowe „Gaptuś

 b) zabawy i ćwiczenia z elementem toczenia „Toczymy kule”

 c) zabawy i ćwiczenia z elementem podskoku „Pingwiny”

 d) zabawy i ćwiczenia z elementem czworakowania „Tunel’

4. Ćwiczenia poranne

 - inicjowanie ruchów prowadzących do współdziałania w grupie

 - łączenie wykonywanych ruchów z tzw „opowieścią ruchową”

 - zabawy i ćwiczenia kształtujące postawę.

5. Ćwiczenia gimnastyczne

 - wykonywanie ruchów odzwierciedlających muzykę

 - zabawy i ćwiczenia bieżne

 - zabawy i ćwiczenia z elementami rzutu, celowania, toczenia, noszenia

 - zabawy i ćwiczenia na czworakach

 

                                                Konstruuję swój system wartości

 

1. Opowiadanie M. Jaworczakowej pt „Sanki” – umiejętność koleżeńskiego współdziałania podczas zabaw, próby formułowania wniosków na podstawie opowiadania oraz doświadczeń dzieci.

                      

 

Zabawy dowolne

 

1. Zabawa w teatr; zachęcanie do własnej twórczości artystycznej, układanie dialogów w formie opowiadań, dzielenie się rolami.

2. Rozwiązywanie rebusów obrazkowo-literowych, utrwalanie poznanych liter.

3. konstruowanie gry – ściganki np. „Wyścig”; przestrzeganie obowiązujących reguł.

4. Składanie obrazka z części; ćwiczenia spostrzegawczości, wyszukiwanie różnic na obrazkach.

5. Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem różnych klocków np. „Budujemy nasze miasto”.