Plan pracy
opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznej
dla dzieci 5-6 letnich na m-c
luty.
Plan opracowała : mgr
R. Fura
Tematy kompleksowe:
1. Ludzie i zwierzęta Dalekiej Północy.
2. W świecie dźwięków.
3. Mieszkamy w Polsce.
Zadania:
-Zapoznanie ze zwierzętami egzotycznymi,
ich wyglądem i sposobem odżywiania oraz warunkami klimatycznymi
w jakich żyją np. niedźwiedź polarny.
-Porównanie warunków życia i sposobu
ubierania się dzieci na różnych kontynentach np.
Europejczyków z Eskimosami.
-Uwrażliwienie dzieci na piękno muzyki.
-Rozwijanie umiejętności rozpoznawania
dźwięków wydawanych przez różne instrumenty np.
pianino, skrzypce, flet, trąbka.
-Organizowanie różnych zabaw
indywidualnych i dla całej grupy rozwijających wrażliwość słuchową.
-Zachęcanie dzieci do wszelkich zabaw
związanych z ruchem (indywidualnych , zbiorowych,
samorzutnych lub zorganizowanych).
-Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa
dotyczących zimowych zabaw na śniegu.
-Wzbogacenie zasobu słownictwa dzieci:
opowiadanie o swoich ulubionych zabawach i zajęciach.
-Rozumienie takich wartości jak:
koleżeństwo, dobroć, uprzejmość.
-Rozwijanie wrażliwości na krzywdę innych
z jednoczesnym nakłanianiem do niesienia pomocy w konkretnych sytuacjach.
-Poznanie pozawerbalnego sposobu
komunikowania się między ludźmi ( mimika, gest, postawa ciała).
-Nabywanie poczucia przynależności
narodowej: rozumienie zwrotów: „jestem Polakiem”, „mówimy po polsku”,
„mieszkamy w Polsce”.
-Określenie czym są symbole narodowe ( godło, flaga, hymn
narodowy).
-Budzenie zainteresowania dzieci własną
miejscowością.
-Łączenie ekspresji muzycznej z plastyczną.
Poznaję samego siebie
1. Zabawa dydaktyczna
„Jaki jestem?” Wyrażenie swoich uczuć poprzez zachowanie i mimikę
(uzupełnianie zadań, zabawy z kostką mimiczną).
Moja rodzina
1. Wysłuchanie baśni Ch.
Peroulta pt „Wróżki”,
zrozumienie przez dzieci prawdy, że umiejętność bycia uprzejmym wobec
najbliższych zostaje zawsze nagrodzona.
.
Moje przedszkole
1. Wykonanie zabawki dla kolegi – rozwijanie
postawy koleżeństwa.
Moje najbliższe otoczenie
1. Wycieczka po rynku naszego miasta;
zwiedzanie miejsc charakterystycznych dla rodzinnej miejscowości.
Ja i społeczeństwo
1. Poznanie informacji na temat życia
wielkiego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina poprzez słuchanie jego
utworów, ciekawostek z zycia.
Myślę mówię, czytam i przygotowuję się
do pisania
1. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery s,S drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie
wyrazu ser, Smyk, rozwiązywanie rebusów, rozpoznawanie litery s S, wśród innych.
2. Opowiadanie pt
„Odarpi syn Egiggwy” A. Cz.
Centkiewiczowie poszerzenie wiadomości dzieci o sposobie życia ludzi Dalekiej
Północy, klimacie; wyjaśnienie pojęcia: noc polarna.
3. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery b,B drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie
wyrazów: buty, Bartek, czytanie krótkich zdań pod obrazkami.
4. Opowiadanie M. Kędzierzyny pt „Opowieść o zbójcach”, poznanie przez dzieci postaci
wielkiego polskiego kompozytora F. Chopina; rozmowa na temat tworzenia muzyki
5. zapoznanie
dzieci z wyglądem litery n,N drukowanej i pisanej,
małej i wielkiej na podstawie wyrazów: narty, Nela. Układanie wyrazów z
rozsypani sylabowej.
6. Zapoznanie dzieci z historią powstania
hejnału na podstawie opowiadania Z. Chmurowej pt „O
trębaczu z Wieży Mariackiej”.
7. Wiersz W. Bełzy pt „Kto ty jesteś?”; budzenie u dzieci świadomości narodowej, nauka wiersza na
pamięć.
8. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery p.P drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie
wyrazów parasol, Paulina; próby samodzielnego czytania krótkich zdań.
Moje pierwsze doświadczenia z matematyką
1. Zabawy i ćwiczenia przygotowujące
dzieci do rozumienia części wspólnej zbiorów; zabawa dydaktyczna
„Co do kogo należy”.
2. Kształtowanie pojęcia liczby 8 w
aspekcie kardynalnym i porządkowym; wprowadzenie obrazu graficznego liczby 8.
Wykorzystanie wiersza J. Tuwima pt „Taniec”.
3. Klasyfikowanie przedmiotów ze względu
na takie cechy jak: kształt, wielkość
, kolor; dostrzeganie cech wspólnych i
różniących dane przedmioty. Zabawa dydaktyczna „Karty”.
Ja i przyroda
1. Zapoznanie dzieci z wyglądem oraz
sposobem życia fok, morsów, pingwinów na podstawie wiersza B. Lewandowskiej pt „Plusk do wody”. Oglądanie przeźroczy pt „Na Dalekiej Północy”.
2. Zapoznanie ze zjawiskiem krążenia wody
w przyrodzie poprzez ćwiczenia, obserwacje, doświadczenia; znaczenie wody w
życiu człowieka oraz uzmysłowienie potrzeby oszczędzania wody
.
3. Poznawanie przez dzieci niektórych
właściwości piasku i gliny w oparciu o wykonanie doświadczenia; odkrywanie
przez dzieci zjawiska krystalizacji soli
Ja i sztuka
1. „Pingwin”; wypełnianie konturu pingwina
kawałkami wełny, rozwijanie sprawności manualnej i dokładności w pracy.
2. Rozwijanie umiejętności wyrażania
własnych doznań oraz spostrzeżeń w formie plastycznej; malowanie farbami
plakatowymi ilustracji do piosenki lub melodii muzyki poważnej.
3. „Moje miasto”- wyrażanie przeżyć i
wiedzy o rodzinnej miejscowości w formie pracy plastycznej (farby, plastelina,
kredki świecowe).
Muzyka
1. Nauka piosenki pt
„Przyszedł nocą miś”; zabawy ruchowe naśladujące sporty zimowe, zagadki
muzyczne.
2. Słuchanie fragmentów mazurków F.
Chopina, określanie charakteru słuchanej muzyki; piosenka pt
„Zaproszenie na koncert”.
3. Budzenie poczucia przynależności
narodowej- słuchanie hymnu narodowego Polski, zwrócenie uwagi na zachowanie
właściwej postawy podczas słuchania i śpiewania hymnu; wykorzystanie również
nagrań melodii góralskich i krakowskich.
Ja i technika
1. „Igloo”; praca z bibuły i pojemnika po
margarynie, poszerzanie doświadczeń plastyczno-konstrukcyjnych dzieci.
2. „Grzechotka” – wykonanie grzechotki z
puszki po napoju oraz różnych ziaren; określenie głośności wydawanych dźwięków;
rozpoznawanie czym wypełniona jest grzechotka.
3. „Medal radości i uśmiechu”; samodzielne
projektowanie i modelowanie w plastelinie.
Moje bezpieczeństwo i zdrowie
1. Przestrzeganie przez dzieci zakazów
dotyczących zimowych zabaw na zamarzniętych jeziorach, stawach czy rzekach.
2. Kształtowanie umiejętności
przeciwdziałania marznięciu (rozcieranie rąk, tupanie).
3. Zabawy i ćwiczenia z całym oddziałem
a) zabawy i ćwiczenia orientacyjno-porządkowe „Gaptuś”
b) zabawy i ćwiczenia z elementem toczenia „Toczymy kule”
c) zabawy i ćwiczenia z elementem podskoku „Pingwiny”
d) zabawy i ćwiczenia z elementem czworakowania „Tunel’
4. Ćwiczenia poranne
-
inicjowanie ruchów prowadzących do współdziałania w grupie
-
łączenie wykonywanych ruchów z tzw „opowieścią
ruchową”
-
zabawy i ćwiczenia kształtujące postawę.
5. Ćwiczenia gimnastyczne
-
wykonywanie ruchów odzwierciedlających muzykę
-
zabawy i ćwiczenia bieżne
-
zabawy i ćwiczenia z elementami rzutu, celowania, toczenia, noszenia
-
zabawy i ćwiczenia na czworakach
Konstruuję swój system
wartości
1. Opowiadanie M. Jaworczakowej
pt „Sanki” – umiejętność koleżeńskiego współdziałania
podczas zabaw, próby formułowania wniosków na podstawie opowiadania oraz
doświadczeń dzieci.
Zabawy dowolne
1. Zabawa w teatr; zachęcanie do własnej
twórczości artystycznej, układanie dialogów w formie opowiadań, dzielenie się
rolami.
2. Rozwiązywanie rebusów
obrazkowo-literowych, utrwalanie poznanych liter.
3. konstruowanie
gry – ściganki np. „Wyścig”; przestrzeganie
obowiązujących reguł.
4. Składanie obrazka z części; ćwiczenia
spostrzegawczości, wyszukiwanie różnic na obrazkach.
5. Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem
różnych klocków np. „Budujemy nasze miasto”.