Plan pracy
opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznej
dla dzieci 5-6 letnich na m-c listopad.
Plan opracowała : mgr
R. Fura
Tematy kompleksowe:
1. Czas jesienny w życiu człowieka i
zwierząt.
2. Poznajemy zakłady usługowe: -u szewca,
u krawcowej.
3. Skarby ziemi – węgiel.
4. W sklepie.
Zadania:
-Porównanie swojego wyglądu z wyglądem
innych dzieci z jednoczesnym uznaniem wszelkiej odrębności za zjawisko
naturalne.
-Stwarzanie okazji do gromadzenia
informacji na temat samego siebie np. w zabawach.
-Prezentowanie wytworów własnej
działalności.
-Wczuwanie się w stany emocjonalne innych
osób w celu niesienia pomocy bądź wspólnego dzielenia się radościami.
-Stosowanie wzorów pozytywnych zachowań
nabytych w przedszkolu w sytuacjach z życia domowego.
-Uczestniczenie w zagospodarowaniu kącików
zainteresowań (np. gromadzenie przez dzieci zabawek,
książeczek, tworzywa przyrodniczego).
-Wspólne rozwiązywanie sytuacji
konfliktowych.
-Odwiedzanie punktów usługowych, poznanie
pracy ludzi w nich zatrudnionych (np. szewc,
krawcowa).
-Zwrócenie uwagi dzieci na właściwe
zachowanie się w miejscach publicznych.
-Słuchanie i rozmowa na temat wierszy,
opowiadań związanych z wybranymi bohaterami.
-Stwarzanie okazji do prezentacji
umiejętności samodzielnego czytania książek przez chętne dzieci.
-Omawianie obrazków, historyjek
obrazkowych, ilustracji.
-Dowolne wypowiadanie się na temat
poznawanego otoczenia społecznego i przyrodniczego.
-Wyszukiwanie określonych liter z
poznanych wyrazów.
-Zapoznanie z małymi i wielkimi literami
drukowanymi i pisanymi.
-Rozwijanie orientacji przestrzennej w
toku zabaw i gier ruchowych.
-Liczenie przedmiotów bez ograniczenia
zakresu liczenia (w toku zabaw – liczenie palców u rąk, liczenie zabawek
ułożonych w szeregu).
-Obserwowanie zmian w przyrodzie w związku
ze zbliżającą się zimą (mgły – deszcze, obniżanie się temperatury).
-Rozwijanie umiejętności estetycznego
poruszania się przy różnych rodzajach muzyki.
Poznaję samego siebie
1. Zabawa dydaktyczna pt „Co powiesz o mnie?”- stwarzanie okazji do gromadzenia informacji na temat samego
siebie.
Moja rodzina
1. Zabawa tematyczna „Dom” – pokazywanie w
scenkach doświadczeń z życia przedszkola i domu.
.
Moje przedszkole
1. Gra dydaktyczna „Jak zachowa się
Eryk?”- umiejętne rozwiązywanie sytuacji
konfliktowych.
Moje najbliższe otoczenie
1. Wycieczka do zakładu szewskiego,
zapoznanie z pracą szewca i narzędziami którymi się
posługuje.
2. Wycieczka do krawcowej – zapoznanie z
pracą krawcowej, nazywanie wskazanych narzędzi pracy.
Myślę mówię, czytam i przygotowuję się
do pisania
1. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery a,A drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie
wyrazów: aparat, Ala – rozwiązywanie rebusów, globalne czytanie.
2. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery i,I drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie
wyrazów igła, Irka – układanie zdań z podanymi wyrazami.
3. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery t,T drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie
wyrazów tata, Tomek w oparciu o wiersz „Mój tata”.
4. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery e,E drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie wyrazów
ekran Ela – układanie podpisu do ilustracji, wyszukiwanie wyrazów z poznaną
literą.
5. Wprowadzenie nazwy miesiąca listopada
na podstawie wiersza „Listopad”. Ukazanie cech charakterystycznych dla tego
miesiąca: mgła, wiatr, opady deszczu.
6. Nauka wiersza Cz. Janczarskiego pt „Co to
jest Polska?” w nawiązaniu do święta 11 Listopada jako
dnia odzyskania niepodległości przez Polskę – pamięć o tych, którzy wywalczyli
nam wolność.
7. Wysłuchanie opowiadania H. Łochockiej pt „Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele” – pomoc innym w
przetrwaniu trudnego okresu jesieni i choroby.
8. Zapoznanie dzieci z regionem śląskim –
jego tradycje ludowe, folklor, bogactwa naturalne, osłuchanie z treścią wiersza
pt „W kopalni” J. Babicza –
wzbogacenie dzieci o nowe wyrazy: kopalnia, sztygar, Barbórka.
9. Gra dydaktyczna „Co
otrzymujemy z węgla?” w oparciu o wiersz M. Trukowskiej pt „Węglowa
rodzinka”- ukazanie przydatności węgla w przemyśle krajowym.
10. Zapoznanie dzieci na podstawie
obrazków i własnych doświadczeń z różnymi rodzajami sklepów – wzbogacenie
czynnego słownika dzieci o nowe wyrazy: ekspedientka, artykuły żywnościowe.
Moje pierwsze doświadczenia z matematyką
1. Porównanie masy przedmiotów na
podstawie opowiadania E. Kańskiej pt „Lekkie czy
ciężkie?”- w toku czynności manipulacyjnych.
2. Kształtowanie pojęcia liczby 4. Zapis
cyfrowy liczby 4- ćwiczenia graficzne w książce (dz.6-letnie) dz.5-letnie –
przeliczanie w zakresie 5.
3. Grupowanie przedmiotów ze względu na
ich przeznaczenie (np. klocki do budowania) w oparciu
o grę dydaktyczną „Co z czego?”.
4. Kształtowanie pojęcia liczby 5 i
zapoznanie dzieci z jej zapisem cyfrowym – zabawa dydaktyczna pt „Rozmowa liczb”.
Ja i przyroda
1. Ukazanie nastroju późnej jesieni na
podstawie wiersza E. Zarembiny pt :Słota”
. Nauka wiersza na pamięć- ćwiczenia ortofoniczne na sylabach: szur, chlap, kap-kap.
2. Zagadka przyrodnicza na temat „Kto przygotował te zapasy?”- dobieranie
sylwetek zwierzątek do zapasów.
3. Wycieczka ulicami miasta w pobliże
ogródków działkowych lub do parku – zwrócenie uwagi na charakterystyczne cechy
późnej jesieni; mgły, błoto, szary krajobraz, zachowanie się ptaków.
4. Opowiadanie H. Bechlerowej
pt „Jak Kolczatek szukał mieszkania”- wzbogacenie
wiadomości dzieci na temat przygotowania się zwierząt do przetrwania zimy.
Ja i sztuka
1. „Spiżarnia”- wycinanka z kolorowego
papieru. Doskonalenie sprawności manualnych rąk.
2. „Sklep w którym
chciałbym robić zakupy”- malowanie na dużych płaszczyznach, rozwijanie
wyobraźni plastycznej i postawy twórczej.
3. „Materiał na ubranie dla lalek”-
stemplowanie, wykorzystanie prostych elementów o powtarzającym się rytmie
wzoru.
4. „W kopalni”- rysowanie węglem,
zagospodarowanie całej powierzchni kartki.
Muzyka
1. Piosenka do słuchania pt „Płyną chmurki”- wykorzystanie podkładu muzycznego,
określanie charakteru i nastroju piosenki, zabawa rytmiczna pt „Pada deszcz”
2. Piosenka do nauki pt
„Szedł Listopad”- odtwarzanie muzyki ruchem, próby wygrywania refrenu na
instrumentach perkusyjnych – bębenek, kołatka, trójkąt.
3. Zagadki muzyczne – rozpoznanie piosenki
po wygrywanej i nuconej melodii, zabawa ruchowa „W parku” – ćwiczenia
ortograficzne, dalsza nauka piosenki „Szedł Listopad”.4. Wprowadzenie kroku
tańcz „Trojak”, zabawy inscenizowane przy piosenkach „W kopalni”, „Górnik”.
Ja i technika
1. Inicjowanie zabaw pozwalających
dzieciom zbierać doświadczenia związane z właściwościami magnesu inspirowanych
wierszem H. Ożogowskiej „Krawcowa”.
2. Zapoznanie dzieci z pożytkiem
wynikającym z używania urządzeń elektrycznych na podstawie wiersza Cz.
Janczarskiego „pożyteczne urządzenia”.
3. „Parasol”- konstruowanie z kolorowego
papieru i drutu formy przestrzennej- wykorzystanie różnych sposobów łączenia.
Moje bezpieczeństwo i zdrowie
Przestrzeganie przez dzieci zakazów
dotyczących:
-samowolnego korzystania z urządzeń
elektrycznych podłączonych do sieci.
Inicjowanie ruchów prowadzących do
współdziałania w grupie.
Organizowanie z całym oddziałem zajęć z
wykorzystaniem następujących rodzajów zabaw i ćwiczeń:
-ćwiczenia orientacyjno-porządkowe „Wiatr
i liście”.
-zabawy i ćwiczenia z elementami równowagi
„Między szczeblami drabiny”.
-zabawy i ćwiczenia na czworakach „Tunel”.
-zabawy i ćwiczenia z elementem skoku i
podskoku „Wyszywanie”.
Ćwiczenia poranne
-zabawy i ćwiczenia kształtujące postawę
-zabawy i ćwiczenia bieżne
-zabawy i ćwiczenia na czworakach
Ćwiczenia gimnastyczne
-zabawy i ćwiczenia z elementami równowagi
-zabawy i ćwiczenia z elementami
czworakowania
-zabawy i ćwiczenia z elementami toczenia
i noszenia.
Konstruuję swój system wartości
1. Opowiadanie W. Bodalskiej pt „Ballada o królewnie , która na
wszystko kręciła nosem”- uświadomienie dzieci, że nabywane zachowania nie są
społecznie akceptowane.
Zabawy dowolne
1. „Pajacyk”- zabawy z pacynką – ćwiczenia
mięśni narządów mowy na głoskach: mru, fik, mik, nić.
2. Układanie obrazków z części na temat „U
szewca”, „Sklep” – ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej.
3. Zabawa tematyczna w „Teatr”-
przedstawienie scenek ze znanych bajek.
4. Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem
klocków drewnianych, plastikowych – wzbogacenie doświadczeń konstrukcyjnych.