Plan pracy

opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznej

dla dzieci 5-6 letnich na m-c listopad.

 

Plan opracowała : mgr R. Fura

 

              Tematy kompleksowe:

 

1. Czas jesienny w życiu człowieka i zwierząt.

2. Poznajemy zakłady usługowe: -u szewca, u krawcowej.

3. Skarby ziemi – węgiel.

4. W sklepie.

 

 

                       Zadania:

 

-Porównanie swojego wyglądu z wyglądem innych dzieci z jednoczesnym uznaniem wszelkiej odrębności za zjawisko naturalne.

-Stwarzanie okazji do gromadzenia informacji na temat samego siebie np. w zabawach.

-Prezentowanie wytworów własnej działalności.

-Wczuwanie się w stany emocjonalne innych osób w celu niesienia pomocy bądź wspólnego dzielenia się radościami.

-Stosowanie wzorów pozytywnych zachowań nabytych w przedszkolu w sytuacjach z życia domowego.

-Uczestniczenie w zagospodarowaniu kącików zainteresowań (np. gromadzenie przez dzieci zabawek, książeczek, tworzywa przyrodniczego).

-Wspólne rozwiązywanie sytuacji konfliktowych.

-Odwiedzanie punktów usługowych, poznanie pracy ludzi w nich zatrudnionych (np. szewc, krawcowa).

-Zwrócenie uwagi dzieci na właściwe zachowanie się w miejscach publicznych.

-Słuchanie i rozmowa na temat wierszy, opowiadań związanych z wybranymi bohaterami.

-Stwarzanie okazji do prezentacji umiejętności samodzielnego czytania książek przez chętne dzieci.

-Omawianie obrazków, historyjek obrazkowych, ilustracji.

-Dowolne wypowiadanie się na temat poznawanego otoczenia społecznego i przyrodniczego.

-Wyszukiwanie określonych liter z poznanych wyrazów.

-Zapoznanie z małymi i wielkimi literami drukowanymi i pisanymi.

-Rozwijanie orientacji przestrzennej w toku zabaw i gier ruchowych.

-Liczenie przedmiotów bez ograniczenia zakresu liczenia (w toku zabaw – liczenie palców u rąk, liczenie zabawek ułożonych w szeregu).

-Obserwowanie zmian w przyrodzie w związku ze zbliżającą się zimą (mgły – deszcze, obniżanie się temperatury).

-Rozwijanie umiejętności estetycznego poruszania się przy różnych rodzajach muzyki.

 

                       Poznaję samego siebie

 

1. Zabawa dydaktyczna pt „Co powiesz o mnie?”- stwarzanie okazji do gromadzenia informacji na temat samego siebie.

 

                       Moja rodzina

 

1. Zabawa tematyczna „Dom” – pokazywanie w scenkach doświadczeń z życia przedszkola i domu.

.

 

                       Moje przedszkole

 

1. Gra dydaktyczna „Jak zachowa się Eryk?”- umiejętne rozwiązywanie sytuacji konfliktowych.

 

                       Moje najbliższe otoczenie

 

1. Wycieczka do zakładu szewskiego, zapoznanie z pracą szewca i narzędziami którymi się posługuje.

2. Wycieczka do krawcowej – zapoznanie z pracą krawcowej, nazywanie wskazanych narzędzi pracy.

 

    

                        Myślę mówię, czytam i przygotowuję się do pisania

 

1. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery a,A drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie wyrazów: aparat, Ala – rozwiązywanie rebusów, globalne czytanie.

2. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery i,I drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie wyrazów igła, Irka – układanie zdań z podanymi wyrazami.

3. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery t,T drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie wyrazów tata, Tomek w oparciu o wiersz „Mój tata”.

4. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery e,E drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie wyrazów ekran Ela – układanie podpisu do ilustracji, wyszukiwanie wyrazów z poznaną literą.

5. Wprowadzenie nazwy miesiąca listopada na podstawie wiersza „Listopad”. Ukazanie cech charakterystycznych dla tego miesiąca: mgła, wiatr, opady deszczu.

6. Nauka wiersza Cz. Janczarskiego pt „Co to jest Polska?” w nawiązaniu do święta 11 Listopada jako dnia odzyskania niepodległości przez Polskę – pamięć o tych, którzy wywalczyli nam wolność.

7. Wysłuchanie opowiadania H. Łochockiej pt „Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele” – pomoc innym w przetrwaniu trudnego okresu jesieni i choroby.

8. Zapoznanie dzieci z regionem śląskim – jego tradycje ludowe, folklor, bogactwa naturalne, osłuchanie z treścią wiersza pt „W kopalni” J. Babicza – wzbogacenie dzieci o nowe wyrazy: kopalnia, sztygar, Barbórka.

9. Gra dydaktyczna „Co otrzymujemy z węgla?” w oparciu o wiersz M. Trukowskiej pt „Węglowa rodzinka”- ukazanie przydatności węgla w przemyśle krajowym.

10. Zapoznanie dzieci na podstawie obrazków i własnych doświadczeń z różnymi rodzajami sklepów – wzbogacenie czynnego słownika dzieci o nowe wyrazy: ekspedientka, artykuły żywnościowe.

 

 

                       Moje pierwsze doświadczenia z matematyką

 

1. Porównanie masy przedmiotów na podstawie opowiadania E. Kańskiej pt „Lekkie czy ciężkie?”- w toku czynności manipulacyjnych.

2. Kształtowanie pojęcia liczby 4. Zapis cyfrowy liczby 4- ćwiczenia graficzne w książce (dz.6-letnie) dz.5-letnie – przeliczanie w zakresie 5.

3. Grupowanie przedmiotów ze względu na ich przeznaczenie (np. klocki do budowania) w oparciu o grę dydaktyczną „Co z czego?”.

4. Kształtowanie pojęcia liczby 5 i zapoznanie dzieci z jej zapisem cyfrowym – zabawa dydaktyczna pt „Rozmowa liczb”.

 

                       Ja i przyroda

 

1. Ukazanie nastroju późnej jesieni na podstawie wiersza E. Zarembiny pt :Słota” . Nauka wiersza na pamięć- ćwiczenia ortofoniczne na sylabach: szur, chlap, kap-kap.

2. Zagadka przyrodnicza na temat „Kto przygotował te zapasy?”- dobieranie sylwetek zwierzątek do zapasów.

3. Wycieczka ulicami miasta w pobliże ogródków działkowych lub do parku – zwrócenie uwagi na charakterystyczne cechy późnej jesieni; mgły, błoto, szary krajobraz, zachowanie się ptaków.

4. Opowiadanie H. Bechlerowej pt „Jak Kolczatek szukał mieszkania”- wzbogacenie wiadomości dzieci na temat przygotowania się zwierząt do przetrwania zimy.

 

                       Ja i sztuka

 

1. „Spiżarnia”- wycinanka z kolorowego papieru. Doskonalenie sprawności manualnych rąk.

2. „Sklep w którym chciałbym robić zakupy”- malowanie na dużych płaszczyznach, rozwijanie wyobraźni plastycznej i postawy twórczej.

3. „Materiał na ubranie dla lalek”- stemplowanie, wykorzystanie prostych elementów o powtarzającym się rytmie wzoru.

4. „W kopalni”- rysowanie węglem, zagospodarowanie całej powierzchni kartki.

 

Muzyka

 

1. Piosenka do słuchania pt „Płyną chmurki”- wykorzystanie podkładu muzycznego, określanie charakteru i nastroju piosenki, zabawa rytmiczna pt „Pada deszcz”

2. Piosenka do nauki pt „Szedł Listopad”- odtwarzanie muzyki ruchem, próby wygrywania refrenu na instrumentach perkusyjnych – bębenek, kołatka, trójkąt.

3. Zagadki muzyczne – rozpoznanie piosenki po wygrywanej i nuconej melodii, zabawa ruchowa „W parku” – ćwiczenia ortograficzne, dalsza nauka piosenki „Szedł Listopad”.4. Wprowadzenie kroku tańcz „Trojak”, zabawy inscenizowane przy piosenkach „W kopalni”, „Górnik”.

 

 

Ja i technika

 

1. Inicjowanie zabaw pozwalających dzieciom zbierać doświadczenia związane z właściwościami magnesu inspirowanych wierszem H. Ożogowskiej „Krawcowa”.

2. Zapoznanie dzieci z pożytkiem wynikającym z używania urządzeń elektrycznych na podstawie wiersza Cz. Janczarskiego „pożyteczne urządzenia”.

3. „Parasol”- konstruowanie z kolorowego papieru i drutu formy przestrzennej- wykorzystanie różnych sposobów łączenia.

 

                       Moje bezpieczeństwo i zdrowie

 

Przestrzeganie przez dzieci zakazów dotyczących:

-samowolnego korzystania z urządzeń elektrycznych podłączonych do sieci.

Inicjowanie ruchów prowadzących do współdziałania w grupie.

Organizowanie z całym oddziałem zajęć z wykorzystaniem następujących rodzajów zabaw i ćwiczeń:

-ćwiczenia orientacyjno-porządkowe „Wiatr i liście”.

-zabawy i ćwiczenia z elementami równowagi „Między szczeblami drabiny”.

-zabawy i ćwiczenia na czworakach „Tunel”.

-zabawy i ćwiczenia z elementem skoku i podskoku „Wyszywanie”.

 

                       Ćwiczenia poranne

 

-zabawy i ćwiczenia kształtujące postawę

-zabawy i ćwiczenia bieżne

-zabawy i ćwiczenia na czworakach

 

                       Ćwiczenia gimnastyczne

 

-zabawy i ćwiczenia z elementami równowagi

-zabawy i ćwiczenia z elementami czworakowania

-zabawy i ćwiczenia z elementami toczenia i noszenia.

 

 

                       Konstruuję swój system wartości

 

1. Opowiadanie W. Bodalskiej pt „Ballada o królewnie , która na wszystko kręciła nosem”- uświadomienie dzieci, że nabywane zachowania nie są społecznie akceptowane.

 

                       Zabawy dowolne

 

1. „Pajacyk”- zabawy z pacynką – ćwiczenia mięśni narządów mowy na głoskach: mru, fik, mik, nić.

2. Układanie obrazków z części na temat „U szewca”, „Sklep” – ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej.

3. Zabawa tematyczna w „Teatr”- przedstawienie scenek ze znanych bajek.

4. Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków drewnianych, plastikowych – wzbogacenie doświadczeń konstrukcyjnych.