Plan pracy
opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznej
dla dzieci 5-6 letnich na m-c kwiecień.
Plan opracowała : mgr
R. Fura
Tematy kompleksowe:
1. Dbamy o zdrowie.
2. Wielkanocne zwyczaje.
3. Święto Ziemi.
4. Wiosna na działce.
Zadania:
- Kształtowanie nawyku dbania o czystość
osobistą: rozumienie potrzeby kontrolowania i leczenia zębów, zapoznanie ze
sposobami zarażania się chorobami ( np. korzystanie z
tych samych naczyń, niezasłanianie ust w czasie kaszlu czy kichania).
- Podkreślenie zawodu lekarza dla zdrowia
ludzi.
- Zwrócenie uwagi na potrzebę wykonania
zaleceń lekarza.
- Zainteresowanie pracą aptekarza.
- Wyjaśnienie potrzeby stosowania
szczepień.
- Aktywne uczestnictwo w poznawaniu
tradycji i zwyczajów wiążących się z różnymi obrzędami i świętami (święta
wielkanocne).
- Wykorzystanie elementów sztuki ludowej (
pisanki, kartki świąteczne) w pracach plastycznych i przy dekorowaniu sali.
- Gromadzenie doświadczeń poprzez
wykonywanie prac z zastosowaniem różnych technik plastycznych.
- Kształtowanie właściwych nawyków
dotyczących ochrony środowiska.
- Aktywny udział w tworzeniu piękna
(dbałość schludny wygląd, posługiwanie się poprawnym językiem, dbałość o swoje
otoczenie, poprawianie rzeczywistości w sytuacji dostrzegania takiej potrzeby np. udział w Dniu Ziemi).
- Uczestnictwo w wiosennych pracach w polu
i w ogrodzie.
- Gromadzenie wiedzy na temat życia ptaków
wiosną (zakładanie gniazd i wylęganie się piskląt).
- Obserwowanie wzrostu roślin i omówienie
ich etapów na podstawie wybranej rośliny; prowadzenie okresowej hodowli roślin
w kąciku przyrody (cebula, fasola. Zboże).
Poznaję samego siebie
1. Zabawa dydaktyczna
„Jaki jestem?”; gromadzenie informacji o sobie
na tle innych i budowanie obrazu własnego „Ja”.
Moja rodzina
1. Zapoznanie ze zwyczajami i tradycjami
dotyczącymi Świąt Wielkanocnych; wykonanie ozdób świątecznych (pisanek, palm)
.
Moje przedszkole
1. Rozwijanie umiejętności zgodnego
współżycia w grupie; wspólne rozwiązywanie sytuacji konfliktowych, opiekowanie
się dziećmi wymagającymi pomocy.
Moje najbliższe otoczenie
1. Wycieczka po najbliższej okolicy;
zwracanie uwagi na piękno i estetykę najbliższego środowiska, dzielenie się
uwagami na tematy proekologiczne (Nie deptanie trawników, nie łamanie drzew,
nie śmiecenie).
Ja i społeczeństwo
1. Gromadzenie przez dzieci pocztówek
związanych z naszą miejscowością i wykonanie albumu na temat „Moje miasto”.
2. Wycieczka do apteki, zapoznanie dzieci
z jej pracownikami, wyposażeniem, funkcjonowaniem.
Myślę mówię, czytam i przygotowuję się
do pisania
1. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery z,Z drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie
wyrazów zegar, Zamek. Kształtowanie umiejętności czytania ze zwróceniem uwagi
na znaki przestankowe (znak zapytania, przecinek, kropka).
2. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery f,F drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie
wyrazów Fryderyk, fortepian. Próby czytania z podziałem na role.
3. Opowiadanie M. Kownackiej pt „O kosmatej rękawicy, o mydle i o Grzesiu straszydle”;
uświadomienie znaczenia zabiegów kosmetycznych i czystości dla zdrowia.
4. Teatrzyk kukiełkowy na podstawie utworu
H. Łochockiej pt „Jak
choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele”,
zapoznanie dzieci ze sposobami leczenia przeziębienia.
5. Wiersz H. Metry pt
„Wielkanoc” ; zapoznanie dzieci ze zwyczajami ludowymi
związanymi z Wielkanocą (Smingus-dyngus, pisanki,
mazurki itd.); wyjaśnienie pojęcia : tradycja .
6. Historyjka obrazkowa pt „Przygoda wielkanocna” J. Kiersta,
kształcenie umiejętności ustalania kolejności zdarzeń.
7. Wyjaśnienie dzieciom słowa ekologia
oraz zapoznanie z zapoczątkowaną przez dorosłych akcją pt
„Sprzątanie świata” i jej znaczenia dla życia na ziemi.
8. Nauka wiersza R. Pisarskiego pt „Zielone serce”; wykorzystanie ilustracji, fotografii
przedstawiających drzewa, wypowiadanie się dzieci i wysuwanie wniosków.
9. Nauka na pamięć wiersza H, Zdzitowieckiej pt „W naszym
ogródeczku”; wzbogacenie słownictwa dzieci o nazwy kwiatów i warzyw.
10. Zapoznanie dzieci z utworem H.
Januszewskiej pt „Złoty wiosenny koszyczek”;
rozumienie przez dzieci faktu, że pracowitość i umiejętność bycia pożytecznym
dla ludzi to ogromnie cenna wartość.
- Demonstrowanie chętnym dzieciom
prawidłowych sposobów kreślenia poszczególnych liter i ich połączeń z innymi
literami.
Moje pierwsze doświadczenia z matematyką
1. Kształtowanie rozumienia liczby 0 i
zapoznanie dzieci z jej zapisem cyfrowym; wykorzystanie wiersza H. Bechlerowej pt „Malowany wóz”.
2. Zapoznanie dzieci ze znakiem (-);
odejmowanie jako proces ubywania. Układanie prostych zapisów matematycznych z
wykorzystaniem poznanych znaków i prawidłowe ich odczytywanie.
3. Kształtowanie pojęcia liczby 10 i
zapoznanie dzieci z jej zapisem cyfrowym; przeliczanie liczebnikami od
największego do najmniejszego.
4. Porównanie liczb w zakresie 10,
wprowadzenie znaków =, <,>; układanie zapisów i ich odczytywanie.
Ja i przyroda
1. Zapoznanie dzieci z wyglądem ptasich
gniazd, ze zwróceniem uwagi na materiał, z którego zostały wykonane na
podstawie opowiadania M. Kownackiej pt „Pogotowie w
gniazd budowie!”
2. Wycieczka do ogródków działkowych;
obserwowanie wiosennych prac w ogródku; przypomnienie nazw narzędzi
ogrodniczych.
3. Znaczenie czystości wody w życiu zwierząt
na podstawie opowiadania pt „Straszna nora – List od
pana Bobra”.
4. Zapoznanie dzieci z wyglądem dźdxownicy oraz jej rolą w spulchnianiu gleby na podstawie
obserwacji i rozmowy.
Ja i sztuka
1. „Wiosenne kwiaty”; wykonanie pracy
technika kolażu, rozbudzanie ekspresji plastycznej.
2. ozdabianie
wydmuszki kolorowym papierem; poszukiwanie nowych i ciekawych efektów
dekoracyjnych.
3. „Kurczątko”; ozdabianie sylwetki
kurczątka materiałami zdobniczymi (kolorowy papier, krepina, plastelina)
kształcenie sprawności manualnej.
4. „Strach na wróble” – praca z
różnorodnych materiałów, rozbudzanie inwencji plastycznej.
Muzyka
1. Słuchanie piosenki pt
„Mydło lubi zabawę”; zabawy umuzykalniające;
improwizacja muzyczna do słów „czystość to zdrowie”.
1. Piosenka pt
„Pisanki”; określenie nastroju piosenki, zabawy i ćwiczenia rytmiczne „taniec
kurcząt”. Rozwijanie poczucia rytmu i estetycznego poruszania się.
3. nauka słów i
melodii piosenki pt „Na łące”, odtwarzanie rytmu w
dowolny sposób za pomocą przedmiotów niemelodycznych i instrumentów
perkusyjnych, zabawa inscenizująca treść piosenki.
4. Zagadki muzyczne; rozpoznanie piosenki
po nuconej melodii; ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem balonów, chusteczek,
piórek. Słuchanie zjawisk akustycznych.
Ja i technika
1. Czepek pielęgniarki; praca z kartonu,
kształcenie wyobraźni przestrzennej i sprawności manualnej.
2. Wycieczka na skrzyżowanie ulic;
utrwalenie elementarnych przepisów ruchu drogowego oraz zasad zachowania się na
drogach, na przejściach dla pieszych.
3. „Świąteczna kartka” – samodzielne
zaprojektowanie i wykonanie pracy z wykorzystaniem łączenia różnorodnego
materiału zdobniczego (kolorowy Bristol, pisaki, bibuła, wstążka).
4. „Jak powstaje papier”; etapy produkcji
papieru, wykorzystanie ilustracji przedstawiających pracę w tartaku i kolejne
fazy produkcji papieru. Zapoznanie z różnymi gatunkami
papieru.
Moje bezpieczeństwo i zdrowie
1. Zapoznanie ze sposobami
przeciwdziałania zarażeniu się chorobą (np.
niekorzystnie z tych samych naczyń, zasłanianie ust w czasie kaszlu czy
kichania).
2. Organizowanie zabaw ruchowych na
powietrzu.
Sprawność ruchowa
1. Ćwiczenia orientacyjno-porządkowe
„Spłoszone ptaki”.
2. Ćwiczenia z elementem czworakowania;
chody i biegi na czworakach „Pieski na spacerze”.
3. Ćwiczenie z elementem równowagi; stanie
jednonóż oraz wykonywanie czynności dodatkowych „Bociany chodzące po łące”.
4. Ćwiczenia z elementem skoku i podskoku
„Zabawki na sprężynach”.
Zabawy dowolne
1. „Palma wielkanocna”; projektowanie
formy przestrzennej z wykorzystaniem kolorowej bibuły, gałązek bazi; rozwijanie
twórczej inwencji dziecięcej.
2. „Tocząca się opowieść”; nawiązywanie do
wypowiedzi kolegi; doskonalenie wymowy, wzbogacenie słownika.
3. Gra dydaktyczna „Koło fortuny”;
układanie napisów, krótkich zdań z rozsypani literowej.
Konstruuję swój system wartości.
1. Bajka pt „Dwa
księżyce”; rozumienie przez dzieci że dobre
postępowanie zawsze popłaca, a życzliwość wobec innych to niezwykle ważna
zaleta.