Plan pracy

opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznej

dla dzieci 5-6 letnich na m-c kwiecień.

 

Plan opracowała : mgr R. Fura

 

              Tematy kompleksowe:

 

1. Dbamy o zdrowie.

2. Wielkanocne zwyczaje.

3. Święto Ziemi.

4. Wiosna na działce.

 

 

                       Zadania:

 

- Kształtowanie nawyku dbania o czystość osobistą: rozumienie potrzeby kontrolowania i leczenia zębów, zapoznanie ze sposobami zarażania się chorobami ( np. korzystanie z tych samych naczyń, niezasłanianie ust w czasie kaszlu czy kichania).

- Podkreślenie zawodu lekarza dla zdrowia ludzi.

- Zwrócenie uwagi na potrzebę wykonania zaleceń lekarza.

- Zainteresowanie pracą aptekarza.

- Wyjaśnienie potrzeby stosowania szczepień.

- Aktywne uczestnictwo w poznawaniu tradycji i zwyczajów wiążących się z różnymi obrzędami i świętami (święta wielkanocne).

- Wykorzystanie elementów sztuki ludowej ( pisanki, kartki świąteczne) w pracach plastycznych i przy dekorowaniu sali.

- Gromadzenie doświadczeń poprzez wykonywanie prac z zastosowaniem różnych technik plastycznych.

- Kształtowanie właściwych nawyków dotyczących ochrony środowiska.

- Aktywny udział w tworzeniu piękna (dbałość schludny wygląd, posługiwanie się poprawnym językiem, dbałość o swoje otoczenie, poprawianie rzeczywistości w sytuacji dostrzegania takiej potrzeby np. udział w Dniu Ziemi).

- Uczestnictwo w wiosennych pracach w polu i w ogrodzie.

- Gromadzenie wiedzy na temat życia ptaków wiosną (zakładanie gniazd i wylęganie się piskląt).

- Obserwowanie wzrostu roślin i omówienie ich etapów na podstawie wybranej rośliny; prowadzenie okresowej hodowli roślin w kąciku przyrody (cebula, fasola. Zboże).

 

                       Poznaję samego siebie

 

1. Zabawa dydaktyczna „Jaki jestem?”; gromadzenie informacji o sobie na tle innych i budowanie obrazu własnego „Ja”.

                      

Moja rodzina

 

1. Zapoznanie ze zwyczajami i tradycjami dotyczącymi Świąt Wielkanocnych; wykonanie ozdób świątecznych (pisanek, palm)

.

 

                       Moje przedszkole

 

1. Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia w grupie; wspólne rozwiązywanie sytuacji konfliktowych, opiekowanie się dziećmi wymagającymi pomocy.

 

                       Moje najbliższe otoczenie

 

1. Wycieczka po najbliższej okolicy; zwracanie uwagi na piękno i estetykę najbliższego środowiska, dzielenie się uwagami na tematy proekologiczne (Nie deptanie trawników, nie łamanie drzew, nie śmiecenie).

 

                       Ja i społeczeństwo

 

1. Gromadzenie przez dzieci pocztówek związanych z naszą miejscowością i wykonanie albumu na temat „Moje miasto”.

2. Wycieczka do apteki, zapoznanie dzieci z jej pracownikami, wyposażeniem, funkcjonowaniem.

    

                        Myślę mówię, czytam i przygotowuję się do pisania

 

1. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery z,Z drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie wyrazów zegar, Zamek. Kształtowanie umiejętności czytania ze zwróceniem uwagi na znaki przestankowe (znak zapytania, przecinek, kropka).

2. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery f,F drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie wyrazów Fryderyk, fortepian. Próby czytania z podziałem na role.

3. Opowiadanie M. Kownackiej pt „O kosmatej rękawicy, o mydle i o Grzesiu straszydle”; uświadomienie znaczenia zabiegów kosmetycznych i czystości dla zdrowia.

4. Teatrzyk kukiełkowy na podstawie utworu H. Łochockiej pt „Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele”, zapoznanie dzieci ze sposobami leczenia przeziębienia.

5. Wiersz H. Metry ptWielkanoc” ; zapoznanie dzieci ze zwyczajami ludowymi związanymi z Wielkanocą (Smingus-dyngus, pisanki, mazurki itd.); wyjaśnienie pojęcia : tradycja .

6. Historyjka obrazkowa pt „Przygoda wielkanocna” J. Kiersta, kształcenie umiejętności ustalania kolejności zdarzeń.

7. Wyjaśnienie dzieciom słowa ekologia oraz zapoznanie z zapoczątkowaną przez dorosłych akcją pt „Sprzątanie świata” i jej znaczenia dla życia na ziemi.

8. Nauka wiersza R. Pisarskiego pt „Zielone serce”; wykorzystanie ilustracji, fotografii przedstawiających drzewa, wypowiadanie się dzieci i wysuwanie wniosków.

9. Nauka na pamięć wiersza H, Zdzitowieckiej pt „W naszym ogródeczku”; wzbogacenie słownictwa dzieci o nazwy kwiatów i warzyw.

10. Zapoznanie dzieci z utworem H. Januszewskiej pt „Złoty wiosenny koszyczek”; rozumienie przez dzieci faktu, że pracowitość i umiejętność bycia pożytecznym dla ludzi to ogromnie cenna wartość.

- Demonstrowanie chętnym dzieciom prawidłowych sposobów kreślenia poszczególnych liter i ich połączeń z innymi literami.

 

                       Moje pierwsze doświadczenia z matematyką

 

1. Kształtowanie rozumienia liczby 0 i zapoznanie dzieci z jej zapisem cyfrowym; wykorzystanie wiersza H. Bechlerowej pt „Malowany wóz”.

2. Zapoznanie dzieci ze znakiem (-); odejmowanie jako proces ubywania. Układanie prostych zapisów matematycznych z wykorzystaniem poznanych znaków i prawidłowe ich odczytywanie.

3. Kształtowanie pojęcia liczby 10 i zapoznanie dzieci z jej zapisem cyfrowym; przeliczanie liczebnikami od największego do najmniejszego.

4. Porównanie liczb w zakresie 10, wprowadzenie znaków =, <,>; układanie zapisów i ich odczytywanie.

 

 

                       Ja i przyroda

 

1. Zapoznanie dzieci z wyglądem ptasich gniazd, ze zwróceniem uwagi na materiał, z którego zostały wykonane na podstawie opowiadania M. Kownackiej pt „Pogotowie w gniazd budowie!”

2. Wycieczka do ogródków działkowych; obserwowanie wiosennych prac w ogródku; przypomnienie nazw narzędzi ogrodniczych.

3. Znaczenie czystości wody w życiu zwierząt na podstawie opowiadania pt „Straszna nora – List od pana Bobra”.

4. Zapoznanie dzieci z wyglądem dźdxownicy oraz jej rolą w spulchnianiu gleby na podstawie obserwacji i rozmowy.

 

                       Ja i sztuka

 

                      

1. „Wiosenne kwiaty”; wykonanie pracy technika kolażu, rozbudzanie ekspresji plastycznej.

2. ozdabianie wydmuszki kolorowym papierem; poszukiwanie nowych i ciekawych efektów dekoracyjnych.

3. „Kurczątko”; ozdabianie sylwetki kurczątka materiałami zdobniczymi (kolorowy papier, krepina, plastelina) kształcenie sprawności manualnej.

4. „Strach na wróble” – praca z różnorodnych materiałów, rozbudzanie inwencji plastycznej.

 

Muzyka

 

1. Słuchanie piosenki pt „Mydło lubi zabawę”; zabawy umuzykalniające; improwizacja muzyczna do słów „czystość to zdrowie”.

1. Piosenka pt „Pisanki”; określenie nastroju piosenki, zabawy i ćwiczenia rytmiczne „taniec kurcząt”. Rozwijanie poczucia rytmu i estetycznego poruszania się.

3. nauka słów i melodii piosenki pt „Na łące”, odtwarzanie rytmu w dowolny sposób za pomocą przedmiotów niemelodycznych i instrumentów perkusyjnych, zabawa inscenizująca treść piosenki.

4. Zagadki muzyczne; rozpoznanie piosenki po nuconej melodii; ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem balonów, chusteczek, piórek. Słuchanie zjawisk akustycznych.

 

 

Ja i technika

 

1. Czepek pielęgniarki; praca z kartonu, kształcenie wyobraźni przestrzennej i sprawności manualnej.

2. Wycieczka na skrzyżowanie ulic; utrwalenie elementarnych przepisów ruchu drogowego oraz zasad zachowania się na drogach, na przejściach dla pieszych.

3. „Świąteczna kartka” – samodzielne zaprojektowanie i wykonanie pracy z wykorzystaniem łączenia różnorodnego materiału zdobniczego (kolorowy Bristol, pisaki, bibuła, wstążka).

4. „Jak powstaje papier”; etapy produkcji papieru, wykorzystanie ilustracji przedstawiających pracę w tartaku i kolejne fazy produkcji papieru. Zapoznanie z różnymi gatunkami papieru.

 

                       Moje bezpieczeństwo i zdrowie

 

1. Zapoznanie ze sposobami przeciwdziałania zarażeniu się chorobą (np. niekorzystnie z tych samych naczyń, zasłanianie ust w czasie kaszlu czy kichania).

2. Organizowanie zabaw ruchowych na powietrzu.

 

 

                       Sprawność ruchowa

 

1. Ćwiczenia orientacyjno-porządkowe „Spłoszone ptaki”.

2. Ćwiczenia z elementem czworakowania; chody i biegi na czworakach „Pieski na spacerze”.

3. Ćwiczenie z elementem równowagi; stanie jednonóż oraz wykonywanie czynności dodatkowych „Bociany chodzące po łące”.

4. Ćwiczenia z elementem skoku i podskoku „Zabawki na sprężynach”.

 

                       Zabawy dowolne

 

1. „Palma wielkanocna”; projektowanie formy przestrzennej z wykorzystaniem kolorowej bibuły, gałązek bazi; rozwijanie twórczej inwencji dziecięcej.

2. „Tocząca się opowieść”; nawiązywanie do wypowiedzi kolegi; doskonalenie wymowy, wzbogacenie słownika.

3. Gra dydaktyczna „Koło fortuny”; układanie napisów, krótkich zdań z rozsypani literowej.

 

                       Konstruuję swój system wartości.

 

1. Bajka pt „Dwa księżyce”; rozumienie przez dzieci że dobre postępowanie zawsze popłaca, a życzliwość wobec innych to niezwykle ważna zaleta.