SCENARIUSZ
ZAJĘĆ KOLEŻEŃSKICH
PRZEPROWADZONYCH Z GRUPA
DZIECI 5-LETNICH.
Prowadząca: Renata Fura
TEMAT: Inscenizacja
wiersza J. Brzechwy Pt. „Na straganie”
(oraz własnego
pomysłu nauczycielki) z wykorzystaniem
naturalnych okazów warzyw.
Cel główny:
- swobodne improwizowanie
słownie i ruchowo utworu literackiego.
Cele operacyjne:
-zapoznanie dzieci z popularnymi
warzywami oraz mniej znanymi (np. brukselka,
kalarepka, seler),
-poznawanie pozawerbalnego sposobu
komunikowania się między ludźmi (mimika, gest),
-stosowanie w praktyce form
grzecznościowych tj. proszę, dziękuję, dzień dobry, do
widzenia,
-nazywanie i rozpoznawanie figur
geometrycznych: koło, prostokąt, trójkąt, kwadrat,
-rozpoznawanie warzyw na podstawie
smaku zapachu i kształtu,
-zwrócenie uwagi na walory
zdrowotne warzyw,
-rozwijanie umiejętności
estetycznego poruszania się przy muzyce.
Forma: praca z całą grupą.
Metody:
-czynna: metoda
zadań stawianych dziecku, metodą ćwiczeń, samodzielnych
doświadczeń,
-słowna: rozmowa,
metody żywego słowa,
-oglądowa: metoda
obserwacji i pokazu.
Literatura: „Wiersze Jana
Brzechwy”, Przewodnik metodyczny „Moje 5 lat”,
„Śpiewające brzdące”- piosenki dla dzieci.
Środki dydaktyczne: wiersz J. Brzechwy Pt.
„Na straganie”, naturalne okazy warzyw występujące w
treści wiersza, stragan z warzywami, figury geometryczne wycięte z
kolorowego kartonu, kolorowe szablony ogórka, pomidora i cebuli z
tasiemkami do przywiązywania dzieciom w czasie zabawy ruchowej, nagranie
piosenki Pt. „Sałatka”.
Przebieg zajęcia:
1.Przedstawienie
dzieciom „Jarzynka” – ludzika wykonanego z
różnych warzyw.
2.Zabawa na straganie.
Dzieci
używając form grzecznościowych kupują i sprzedają
różne warzywa. Kupujący opisuje słownie cechy warzywa,
które chce nabyć (bez użycia nazwy). Sprzedawca winien
rozwiązać zagadkę.
3.Rozpoznawanie warzyw.
Dzieci z
zawiązanymi oczami rozpoznają po zapachu pokrojony w plasterki
ogórek, po smaku kawałek marchewki, po kształcie cebulę.
4.Inscenizacja wiersza.
Dzieci improwizują
treść utworu wykorzystując przy tym kukiełki wykonane z
naturalnych okazów.
Narratorem jest
nauczyciel. W celu zaangażowania w zabawę wszystkich dzieci
nauczycielka napisała swój tekst i dołączyła go do
wiersza J. Brzechwy.
„Na
straganie”
Na straganie w
dzień targowy
Takie słyszy
się rozmowy:
-Może pan się
o mnie oprze,
Pan tak więdnie,
panie Koprze.
-Cóż
się dziwić, mój Szczypiorku,
Leżę tutaj
już od wtorku!
Rzecze na to Kalarepka:
-Spójrz na
Rzepę- ta jest krzepka!
Groch po brzuchu
Rzepę klepie:
-Jak tam Rzepo? Coraz
lepiej?
-Dzięki,
dzięki, panie Grochu,
Jakoś żyje
się po trochu,
Lecz Pietruszka –
z tą jest gorzej-
Blada, chuda, spać
nie może.
-A to feler-
Westchnął Seler.
Burak stroni od cebuli,
A cebula doń
się czuli:
-Mój Buraku,
mój czerwony,
Czyżbyś nie
chciał takiej żony?
Burak tylko nos zatyka:
-Niech no pani
prędzej zmyka,
Ja chcę
żonę mieć burłaczą,
Bo przy pani wszyscy
płaczą.
-A to feler-
Westchnął Seler.
Naraz słychać
głos Fasoli:
-Gdzie się pani tu
gramoli?!
-Nie bądź dla
mnie taka wielka!-
Odpowiada jej Brukselka.
-Widzieliście, jaka
krewka!-
Zaperzyła się
Marchewka.
Pan Kalafior zbladł
na twarzy:
-Więcej miejsca mi
się marzy!
Czy Ogórek ma
zbyt ciasno?-
Ze tak głośno
nagle wrzasnął:
-Nie rozpychaj się
Sałato!
-Bądź uprzejma
w zamian za to!
Por aż swoją
głową kręci:
-Słuchać
kłótni nie ma chęci!
A Papryka
chociaż mała,
Wcale też nie
żartowała.
Aż Pomidor
zawstydzony,
Cały zrobił
się czerwony.
A Ziemniaki w kącie
stały,
Już się z
nikim nie sprzeczały i odrzekły:
-Niech rozsądzi nas
Kapusta!
-Co, Kapusta?!
Głowa pusta?!
A Kapusta rzecze
smutnie:
-Moi drodzy, po co
kłótnie,
Po co wasze swary
głupie,
Wnet i tak zginiemy w
zupie!
-A to feler-
Westchnął Seler.
5. Rozmowa z
dziećmi na temat wiersza.
6. Zabawa „Warzywa
na tacach”
Dzieci nazywają
kształt tac rozłożonych na dywanie, podzielone na grupy,
prezentują gestem i mimiką:
- na
trójkątnej tacy – warzywa smutne,
- na tacy w
kształcie prostokąta – zmęczone warzywa,
- na tacy w
kształcie kwadratu – wesołe warzywa,
- na tacy w kształcie
koła – przestraszone warzywa.
7. Zabawa ruchowa przy
piosence „Sałatka”.
8. Zakończenie:
nagrody- jarzynowe medale.
Propozycja dla
chętnych dzieci:
- swobodna improwizacja
słowno-ruchowa wiersza Pt. „Na straganie” z wykorzystaniem
kukiełek.
Wspólna zabawa.