Plan pracy
opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznej
dla dzieci 5-6 letnich na m-c grudzień.
Plan opracowała : mgr R. Fura
Tematy kompleksowe:
1. Wykorzystanie węgla.
2. Poznajemy urządzenia elektryczne.
3. Zwyczaje świąteczne.
4. To już zima.
Zadania:
- Zwrócenie uwagi na zróżnicowanie regionów Polski
charakteryzujących się różnym ukształtowaniem terenu, bogactwami naturalnymi i
różnym rozwojem przemysłu.
- Słuchanie tekstów literackich dotyczących określonych regionów
Polski, np. Śląsk.
- Poznanie w toku zabaw badawczych fizycznych właściwości
niektórych minerałów (np. sól, węgiel)
- Rozwijanie zainteresowań pracą ludzi w różnych zawodach
charakterystycznych dla określonego środowiska np.
górników.
- Poprawne nazywanie zjawisk atmosferycznych towarzyszących różnym
porom roku; używanie określeń: deszcz, śnieg, wiatr, mróz.
- Obserwowanie wyglądu różnych środowisk w okresie zimy.
- Poznawanie w czasie zabawy niektórych właściwości lodu i śniegu.
- Poznawanie mechanicznego i elektrycznego sprzętu ułatwiającego
prace domowe.
- Podkreślenie konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa
przy korzystaniu z urządzeń elektrycznych.
- Zwrócenie uwagi na rolę postępu technicznego.
- Zapoznanie ze zwyczajami dotyczącymi świąt (np.
Boże Narodzenie).
- Wykonywanie prezentów i dekoracji świątecznych
.
- Pamiętanie o poleceniach nauczyciela i przekazywanie ich
rodzicom, np. przynoszenie materiałów potrzebnych do
zajęć.
- Stworzenie sytuacji do zadawania pytań lub udzielania
odpowiedzi.
- Omawianie obrazków, historyjek obrazkowych, ilustracji.
- Tworzenie własnych historyjek obrazkowych i układanie do nich
treści w naturalnych sytuacjach.
- Wyjaśnienie i uzmysłowienie dzieciom terminów: spółgłoska,
samogłoska.
- Wyszukiwanie określonych liter z poznanych wyrazów.
- Całościowe rozpoznawanie wyrazów; nazw przedmiotów, napisów do
obrazków.
Poznaję samego siebie
1. Zabawa dydaktyczna „Opowiedz o mnie” – stwarzanie okazji do
gromadzenia określeń na temat samego siebie.
Moja rodzina
1. Zabawa tematyczna „Dom” – przekazywanie doświadczeń z życia
rodzinnego w różnych scenkach i sytuacjach aranżowanych przez dzieci.
Moje przedszkole
1. Rozmowa z dziećmi na temat rozwiązywania sytuacji konfliktowych
po wysłuchaniu opowiadania pt „Siłacz”
Moje najbliższe otoczenie
1. Wycieczka do sklepu ze sprzętem elektrycznym; zapoznanie dzieci
z wyglądem domowych urządzeń elektrycznych.
2. Wycieczka do parku; zwrócenie uwagi na wygląd drzew liściastych
i iglastych w czasie zimy.
Ja i społeczeństwo
1. Legenda pt „Wiano Świętej Kingi” Wł.
L. Anczyca; wzbogacanie wiadomości na temat regionu
Śląska, bogactw naturalnych.
Myślę mówię, czytam i przygotowuję się
do pisania
1. Opowiadanie O. Sekory pt „O rozgniewanym węgielku”; zwrócenie uwagi na znaczenie
węgla w życiu człowieka.
2. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery m,M
drukowanej i pisanej na podstawie wyrazów: mama, Marta. Układanie podpisów do
obrazków i ilustracji.
3. Opowiadanie pt „Gustlikowy
skarb”; zapoznanie dzieci z bogactwami naturalnymi naszego kraju: węglem, solą
oraz ze sposobami wykorzystania ich przez człowieka.
4. Wiersz J. Tuwima pt „Pstryk” ; Doskonalenie umiejętności wyrazistego wymawiania
grup spółgłoskowych; użyteczność sprzętu elektrycznego w gospodarstwie domowym.
5. Wprowadzenie litery d, D drukowanej i pisanej, małej i wielkiej
na podstawie wyrazów: dom, Dorota.
6. Zapoznanie dzieci ze zwyczajem strojenia choinki na podstawie
wiersza T. Kubiaka „Wesoła choinka”, nauka wiersza na pamięć.
7. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery k, K drukowanej i pisanej,
małej i wielkiej na podstawie wyrazów: kot, Kamila. Układanie krótkich zdań z
rozsypani wyrazowej.
8. Zapoznanie dzieci ze zwyczajami związanymi ze Świętami Bożego
Narodzenia: ubieranie choinki, wysyłanie życzeń, kolacja wigilijna, prezenty na
podstawie opowiadania nauczyciela i ilustracji.
9. Wiersz J, Ficowskiego pt „To już
zima”; poznanie oznak zimy, ćwiczenie mięśni narządów artykulacyjnych.
10. Opowiadanie H. Łochockiej pt „Ptaszek z torby wypuszczony śle życzenia w różne
strony”; poznanie zwyczaju przesyłania sobie życzeń noworocznych.
Moje pierwsze doświadczenia z matematyką
1. Kształtowanie pojęcia liczb od 1 do 5 w aspektach kardynalnym i
porządkowym; posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
Wykorzystanie zabawy dydaktycznej „Na którym miejscu”.
2. Dodawanie liczb w zakresie 5 na podstawie zabawy dydaktycznej
„W sklepie”; wykorzystanie w zabawie monet – żetonów o nominale 1zł, 2zł, 5zł.
3. Zapoznanie dzieci z wyglądem cyfry 6, tworzenie zbiorów
6-elementowych, liczenie do 6. Wykorzystanie wiersza W. Borudzkiej
pt „Szóste kaczę”.
4. Ćwiczenie kwalifikacyjne: tworzenie zbiorów w oparciu o jedną
cechę (np. wielkość); rozpoznawanie cyfr 1-6.
Ja i przyroda
1. Zapoznanie dzieci z życiem ptaków zimujących w Polsce (gil,
jemiołuszka) na podstawie zagadek i ciekawostek przyrodniczych.
2. Zapoznanie dzieci z właściwościami śniegu na podstawie
opowiadania H. Łochockiej pt
„Jak w kostiumie Elemelka zmiana zaszła bardzo
wielka”.
3. Wyjaśnienie, na podstawie doświadczeń zjawiska zamarzania wody
i topnienia lodu pod wpływem zmian temperatury.
4. Historyjka obrazkowa pt „Skąd się
wzięła choinka”; zapoznanie dzieci z etapami wzrostu roślin, wygląd drzew
iglastych zimą, zwrócenie uwagi na zakaz wycinania i niszczenia lasów.
Ja i sztuka
1 „Czapka górnicza”- praca wykonana z kartonu i bibuły; rozwijanie
sprawności manualnej, estetyka i dokładność w pracy.
2 „Mikołaj”- wykonanie formy przestrzennej postaci Mikołaja z
kartonu; ozdabianie stroju watą, czerwonym materiałem.
3 „Lampa” ; wyklejanie kolorowym papierem lub koronkowym materiałem; rozwijanie twórczej
aktywności dzieci.
4 „Kartka świąteczna lub stroik bożonarodzeniowy”; zaprojektowanie
i wykonanie techniką wybraną przez dziecko (pisaki, kolorowy papier, gałązki
choinkowe oraz różne elementy dekoracyjne).
5 „Ozdoby choinkowe” – wykonywanie plastycznych form
przestrzennych z różnorodnych materiałów.
Muzyka
1 Zabawy rytmiczne przy piosence „Idzie górnik”; rozpoznawanie
brzmienia różnych instrumentów (fletu, bębenka, skrzypiec) improwizowanie
melodii do krótkich tekstów.
2 Słuchanie piosenki pt „Przyjedź do nas
Mikołaju”; zabawy rytmiczne przy akompaniamencie trójkąta oraz zabawy ruchowe
oparte na treści piosenki „Jedzie grudzień”.
3 Nauka piosenki pt „Choinka”;
określenie nastroju piosenki, zabawy ruchowe przy choince; rozwijanie
umiejętności wokalnych.
4 Rozwijanie umiejętności słuchania oraz śpiewania kolęd,
wykorzystanie nagrań magnetofonowych; śpiewanie piosenki o tematyce zimowej.
Ja i technika
1 „Wagonik”; wzbogacanie doświadczeń plastyczno-konstrukcyjnych
poprzez tworzenie formy przestrzennej z pudełek po zapałkach i kolorowego
papieru.
2 Zapoznanie dzieci z urządzeniami gospodarstwa domowego dawniej i
dziś na podstawie ilustracji i opowiadania nauczyciela.
3 Zapoznanie dzieci ze zjawiskiem przewodnictwa ciepła i jego
znaczeniem dla człowieka.
Moje bezpieczeństwo i zdrowie
- kształtowanie umiejętności przeciwdziałania marznięciu
(rozcieranie rąk, tupanie).
- zapoznanie ze sposobami przeciwdziałania zarażeniu się chorobą (np. nie korzystanie z tych samych naczyń z tych samych
naczyń, zasłanianie ust w czasie kaszlu czy kichania).
I
Organizowanie z
całą grupą zajęć z wykorzystaniem następujących rodzajów zabaw i ćwiczeń:
- zabawy orientacyjno-porządkowe „Śnieżynki”
- zabawy i ćwiczenia na czworakach „Raki”
- zabawy i ćwiczenia z elementami równowagi „Drabinka”
- zabawy i ćwiczenia z elementami skoku i podskoku „Sprytne
krasnoludki”.
II Ćwiczenia poranne:
- zabawy i ćwiczenia kształtujące postawę
- zabawy i ćwiczenia bieżne
- zabawy i ćwiczenia na czworakach
III Ćwiczenia gimnastyczne
- zabawy i ćwiczenia z elementami równowagi
- zabawy i ćwiczenia z elementami czworakowania
- zabawy i ćwiczenia z elementami toczenia i celowania
Konstruuję swój system wartości
1. „Królowa Śniegu w Krainie Dobra”; zabawy rozwijające ekspresję
słowną: rozumienie dobra jako wartości.
Zabawy dowolne
1. Zabawa dydaktyczna „Słuchamy bębenka”; utrwalenie znajomości
liczb w zakresie 1-6, odtwarzanie liczb usłyszanych dźwięków.
2. Zabawa tematyczna „Sklep starszaków” ; dobór artykułów do sprzedaży, wprowadzenie żetonów
jako środków płatniczych.
3. „Choinka”- wycinanie z zielonego karyonu,
zaginanie, klejenie; tworzenie formy przestrzennej.
4. Tocząca się opowieść; nawiązywanie do wypowiedzi kolegi,
doskonalenie wymowy, rozwijanie twórczej aktywności słownej.
5. Pisanie po śladzie poznanych liter wielkich i małych oraz cyfr.