Plan pracy

opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznej

dla dzieci 5-6 letnich na m-c grudzień.

 

Plan opracowała : mgr R. Fura

 

              Tematy kompleksowe:

 

1. Wykorzystanie węgla.

2. Poznajemy urządzenia elektryczne.

3. Zwyczaje świąteczne.

4. To już zima.

 

                       Zadania:

 

- Zwrócenie uwagi na zróżnicowanie regionów Polski charakteryzujących się różnym ukształtowaniem terenu, bogactwami naturalnymi i różnym rozwojem przemysłu.

- Słuchanie tekstów literackich dotyczących określonych regionów Polski, np. Śląsk.

- Poznanie w toku zabaw badawczych fizycznych właściwości niektórych minerałów (np. sól, węgiel)

- Rozwijanie zainteresowań pracą ludzi w różnych zawodach charakterystycznych dla określonego środowiska np. górników.

- Poprawne nazywanie zjawisk atmosferycznych towarzyszących różnym porom roku; używanie określeń: deszcz, śnieg, wiatr, mróz.

- Obserwowanie wyglądu różnych środowisk w okresie zimy.

- Poznawanie w czasie zabawy niektórych właściwości lodu i śniegu.

- Poznawanie mechanicznego i elektrycznego sprzętu ułatwiającego prace domowe.

- Podkreślenie konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa przy korzystaniu z urządzeń elektrycznych.

- Zwrócenie uwagi na rolę postępu technicznego.

- Zapoznanie ze zwyczajami dotyczącymi świąt (np. Boże Narodzenie).

- Wykonywanie prezentów i dekoracji świątecznych .

- Pamiętanie o poleceniach nauczyciela i przekazywanie ich rodzicom, np. przynoszenie materiałów potrzebnych do zajęć.

- Stworzenie sytuacji do zadawania pytań lub udzielania odpowiedzi.

- Omawianie obrazków, historyjek obrazkowych, ilustracji.

- Tworzenie własnych historyjek obrazkowych i układanie do nich treści w naturalnych sytuacjach.

- Wyjaśnienie i uzmysłowienie dzieciom terminów: spółgłoska, samogłoska.

- Wyszukiwanie określonych liter z poznanych wyrazów.

- Całościowe rozpoznawanie wyrazów; nazw przedmiotów, napisów do obrazków.

 

                       Poznaję samego siebie

 

1. Zabawa dydaktyczna „Opowiedz o mnie” – stwarzanie okazji do gromadzenia określeń na temat samego siebie.

 

                       Moja rodzina

 

1. Zabawa tematyczna „Dom” – przekazywanie doświadczeń z życia rodzinnego w różnych scenkach i sytuacjach aranżowanych przez dzieci.

 

                       Moje przedszkole

 

1. Rozmowa z dziećmi na temat rozwiązywania sytuacji konfliktowych po wysłuchaniu opowiadania pt „Siłacz”

 

                       Moje najbliższe otoczenie

 

1. Wycieczka do sklepu ze sprzętem elektrycznym; zapoznanie dzieci z wyglądem domowych urządzeń elektrycznych.

2. Wycieczka do parku; zwrócenie uwagi na wygląd drzew liściastych i iglastych w czasie zimy.

 

                       Ja i społeczeństwo

 

1. Legenda pt „Wiano Świętej Kingi” Wł. L. Anczyca; wzbogacanie wiadomości na temat regionu Śląska, bogactw naturalnych.

    

                        Myślę mówię, czytam i przygotowuję się do pisania

 

1. Opowiadanie O. Sekory pt „O rozgniewanym węgielku”; zwrócenie uwagi na znaczenie węgla w życiu człowieka.

2. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery m,M drukowanej i pisanej na podstawie wyrazów: mama, Marta. Układanie podpisów do obrazków i ilustracji.

3. Opowiadanie ptGustlikowy skarb”; zapoznanie dzieci z bogactwami naturalnymi naszego kraju: węglem, solą oraz ze sposobami wykorzystania ich przez człowieka.

4. Wiersz J. Tuwima ptPstryk” ; Doskonalenie umiejętności wyrazistego wymawiania grup spółgłoskowych; użyteczność sprzętu elektrycznego w gospodarstwie domowym.

5. Wprowadzenie litery d, D drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie wyrazów: dom, Dorota.

6. Zapoznanie dzieci ze zwyczajem strojenia choinki na podstawie wiersza T. Kubiaka „Wesoła choinka”, nauka wiersza na pamięć.

7. Zapoznanie dzieci z wyglądem litery k, K drukowanej i pisanej, małej i wielkiej na podstawie wyrazów: kot, Kamila. Układanie krótkich zdań z rozsypani wyrazowej.

8. Zapoznanie dzieci ze zwyczajami związanymi ze Świętami Bożego Narodzenia: ubieranie choinki, wysyłanie życzeń, kolacja wigilijna, prezenty na podstawie opowiadania nauczyciela i ilustracji.

9. Wiersz J, Ficowskiego pt „To już zima”; poznanie oznak zimy, ćwiczenie mięśni narządów artykulacyjnych.

10. Opowiadanie H. Łochockiej pt „Ptaszek z torby wypuszczony śle życzenia w różne strony”; poznanie zwyczaju przesyłania sobie życzeń noworocznych.

 

                       Moje pierwsze doświadczenia z matematyką

 

1. Kształtowanie pojęcia liczb od 1 do 5 w aspektach kardynalnym i porządkowym; posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi. Wykorzystanie zabawy dydaktycznej „Na którym miejscu”.

2. Dodawanie liczb w zakresie 5 na podstawie zabawy dydaktycznej „W sklepie”; wykorzystanie w zabawie monet – żetonów o nominale 1zł, 2zł, 5zł.

3. Zapoznanie dzieci z wyglądem cyfry 6, tworzenie zbiorów 6-elementowych, liczenie do 6. Wykorzystanie wiersza W. Borudzkiej pt „Szóste kaczę”.

4. Ćwiczenie kwalifikacyjne: tworzenie zbiorów w oparciu o jedną cechę (np. wielkość); rozpoznawanie cyfr 1-6.

 

                       Ja i przyroda

 

1. Zapoznanie dzieci z życiem ptaków zimujących w Polsce (gil, jemiołuszka) na podstawie zagadek i ciekawostek przyrodniczych.

2. Zapoznanie dzieci z właściwościami śniegu na podstawie opowiadania H. Łochockiej pt „Jak w kostiumie Elemelka zmiana zaszła bardzo wielka”.

3. Wyjaśnienie, na podstawie doświadczeń zjawiska zamarzania wody i topnienia lodu pod wpływem zmian temperatury.

4. Historyjka obrazkowa pt „Skąd się wzięła choinka”; zapoznanie dzieci z etapami wzrostu roślin, wygląd drzew iglastych zimą, zwrócenie uwagi na zakaz wycinania i niszczenia lasów.

 

                       Ja i sztuka

 

1 „Czapka górnicza”- praca wykonana z kartonu i bibuły; rozwijanie sprawności manualnej, estetyka i dokładność w pracy.

2 „Mikołaj”- wykonanie formy przestrzennej postaci Mikołaja z kartonu; ozdabianie stroju watą, czerwonym materiałem.

3 „Lampa” ; wyklejanie kolorowym papierem lub koronkowym  materiałem; rozwijanie twórczej aktywności dzieci.

4 „Kartka świąteczna lub stroik bożonarodzeniowy”; zaprojektowanie i wykonanie techniką wybraną przez dziecko (pisaki, kolorowy papier, gałązki choinkowe oraz różne elementy dekoracyjne).

5 „Ozdoby choinkowe” – wykonywanie plastycznych form przestrzennych z różnorodnych materiałów.

 

Muzyka

 

1 Zabawy rytmiczne przy piosence „Idzie górnik”; rozpoznawanie brzmienia różnych instrumentów (fletu, bębenka, skrzypiec) improwizowanie melodii do krótkich tekstów.

2  Słuchanie piosenki pt „Przyjedź do nas Mikołaju”; zabawy rytmiczne przy akompaniamencie trójkąta oraz zabawy ruchowe oparte na treści piosenki „Jedzie grudzień”.

3 Nauka piosenki pt „Choinka”; określenie nastroju piosenki, zabawy ruchowe przy choince; rozwijanie umiejętności wokalnych.

4 Rozwijanie umiejętności słuchania oraz śpiewania kolęd, wykorzystanie nagrań magnetofonowych; śpiewanie piosenki o tematyce zimowej.

 

 

Ja i technika

 

1 „Wagonik”; wzbogacanie doświadczeń plastyczno-konstrukcyjnych poprzez tworzenie formy przestrzennej z pudełek po zapałkach i kolorowego papieru.

2 Zapoznanie dzieci z urządzeniami gospodarstwa domowego dawniej i dziś na podstawie ilustracji i opowiadania nauczyciela.

3 Zapoznanie dzieci ze zjawiskiem przewodnictwa ciepła i jego znaczeniem dla człowieka.

 

                       Moje bezpieczeństwo i zdrowie

 

- kształtowanie umiejętności przeciwdziałania marznięciu (rozcieranie rąk, tupanie).

- zapoznanie ze sposobami przeciwdziałania zarażeniu się chorobą (np. nie korzystanie z tych samych naczyń z tych samych naczyń, zasłanianie ust w czasie kaszlu czy kichania).

 

I  Organizowanie z całą grupą zajęć z wykorzystaniem następujących rodzajów zabaw i ćwiczeń:

- zabawy orientacyjno-porządkowe „Śnieżynki”

- zabawy i ćwiczenia na czworakach „Raki”

- zabawy i ćwiczenia z elementami równowagi „Drabinka”

- zabawy i ćwiczenia z elementami skoku i podskoku „Sprytne krasnoludki”.

II Ćwiczenia poranne:

- zabawy i ćwiczenia kształtujące postawę

- zabawy i ćwiczenia bieżne

- zabawy i ćwiczenia na czworakach

III Ćwiczenia gimnastyczne

- zabawy i ćwiczenia z elementami równowagi

- zabawy i ćwiczenia z elementami czworakowania

- zabawy i ćwiczenia z elementami toczenia i celowania

 

                       Konstruuję swój system wartości

 

1. „Królowa Śniegu w Krainie Dobra”; zabawy rozwijające ekspresję słowną: rozumienie dobra jako wartości.

 

                       Zabawy dowolne

 

1. Zabawa dydaktyczna „Słuchamy bębenka”; utrwalenie znajomości liczb w zakresie 1-6, odtwarzanie liczb usłyszanych dźwięków.

2. Zabawa tematyczna „Sklep starszaków” ; dobór artykułów  do sprzedaży, wprowadzenie żetonów jako środków płatniczych.

3. „Choinka”- wycinanie z zielonego karyonu, zaginanie, klejenie; tworzenie formy przestrzennej.

4. Tocząca się opowieść; nawiązywanie do wypowiedzi kolegi, doskonalenie wymowy, rozwijanie twórczej aktywności słownej.

5. Pisanie po śladzie poznanych liter wielkich i małych oraz cyfr.