Plan pracy
opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznej
dla dzieci 5-6 letnich na m-c czerwiec.
Plan opracowała : mgr
R. Fura
Tematy kompleksowe:
1. Dzieci całego świata.
2. Kochamy tatę.
3. To już lato.
4. Wkrótce wakacje.
Zadania:
- Rozwijanie przyjaznego stosunku do
dzieci innych narodów:
-
słuchanie wierszy, opowiadań, piosenek na temat życia dzieci w innych krajach,
-
porównanie warunków życia i sposobu ubierania się dzieci na różnych kontynentach (np. Eskimosi, Afrykanie),
-
zwrócenie uwagi na różnice w kolorze skóry.
- Zachęcanie do wypowiedzi na temat swoich
rodziców: ich wyglądu, upodobań i czynności domowych.
- zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w
życiu rodzinnym i samodzielne przygotowanie drobnych prezentów lub obmyślanie
niespodzianek dla domowników z okazji ich święta np.
Dzień Ojca.
- Kształtowanie przywiązania i szacunku
dla najbliższych członków rodziny.
- Poprawne nazywanie poszczególnych części
ciała i określanie ich cech np. ciemne włosy,
niebieskie oczy.
- Tworzenie minigalerii
prac plastycznych.
- Zapoznanie z charakterystycznymi
zmianami w przyrodzie w zależności od pory roku w toku bezpośredniej i
pośredniej obserwacji.
- Określanie cech charakterystycznych dla
lata.
- Obserwacja kwitnienia roślin,
dojrzewania owoców i warzyw, bogactwa świata zwierzęcego.
- Wzbogacenie zasobu słownictwa dzieci;
-
stwarzanie okazji do swobodnych rozmów i dyskusji,
-
opowiadanie o swoich ulubionych zabawach i zajęciach,
-
dzielenie się doświadczeniami,
-
prezentowanie własnych umiejętności (krótkie piosenki, wiersze, inscenizacje).
- Zwrócenie uwagi na zróżnicowanie
regionów Polski charakteryzujących się różnym ukształtowaniem terenu,
-
słuchanie tekstów literackich dotyczących określonych regionów Polski np. Tatry, Śląsk, Morze Bałtyckie.
Poznaję samego siebie
- Wspólne z dziećmi układanie scenariusza
uroczystości zakończenia roku przedszkolnego; nabywanie przez dzieci
przekonania, że wiele zależy od nich samych, poszukiwanie kompromisu i porozumienia.
Moja rodzina
-Zabawa pantomimiczna
„Jakie prace w domu wykonują nasi tatusiowie”; odtwarzanie scenek
rodzinnych w zabawie.
.
Moje przedszkole
-Obmyślanie i wykonanie niespodzianki dla
kolegów i koleżanek z którymi pożegnamy się w tym roku
szkolnym.
Moje najbliższe otoczenie
-Dostrzeganie różnic w wyglądzie budynków
mieszkalnych w różnych regionach polski i świata.
Ja i społeczeństwo
-Odczytywanie na mapie Polski niektórych
nazw (np. Tatry, Morze Bałtyckie, Kielce, Warszawa…)
oraz wskazywanie ich na mapie.
Myślę mówię, czytam i przygotowuję się
do pisania
1. Wiersz J. Tuwima pt
„Bambo”; zapoznanie ze zwyczajami dzieci o innym kolorze skóry, mieszkających
na innym kontynencie.
2. Kształcenie umiejętności czytania ze
zrozumieniem na podstawie tekstu pt „Ewa i Kali”.
3. Opowiadanie H. Pietrusiewicza
pt „Tatus”; kształtowanie uczucia szacunku dla ojca i
jego pracy.
4. nauka wiersza pt „Tatuś” E Waśniowskiej ; recytowanie z podziałem na
role; charakteryzowanie przez dzieci swoich ojców i wyrażanie uczucia miłości i
szacunku.
5. Zapoznanie dzieci ze zwyczajami
kulturowymi w noc świętojańską na podstawie wiersza pt
„Wianki świętojańskie” lub baśni pt „Kwiat paproci”.
6. Dzielenie się spostrzeżeniami na temat
piękna naszej ziemi ojczystej; wykorzystanie wiersza Cz. Janczarskiego pt „Co to
jest Polska?” oraz innych utworów znanych dzieciom.
7. Rozmowa na temat: „Gdzie pojedziemy na
wakacje?”; kształcenie umiejętności wypowiadania się
na podstawie doświadczeń dzieci oraz ilustracji.
8. Przypomnienie i utrwalenie wierszy i
piosenek poznanych w przedszkolu; wspólnie z dziećmi przygotowanie montażu
słowno-muzycznego z okazji zakończenia roku przedszkolnego.
Moje pierwsze doświadczenia z matematyką
1. Zabawa dydaktyczna „Dodaj-odejmij”;
kształcenie umiejętności liczenia na konkretach w zakresie 10, uzupełnianie do
10.
2. Układanie i rozwiązywanie zadań
tekstowych na dodawanie i odejmowanie metodą symulacji.
3. Kształcenie umiejętności rozpoznawania
i nazywania poznanych figur i brył geometrycznych w trakcie zabaw
matematycznych.
4. „Zagadki matematyczne” – liczenie,
porównywanie, dodawanie i odejmowanie liczb; przekładanie sytuacji zadaniowej
na działania.
Ja i przyroda
1. Zapoznanie dzieci z cyklem rozwojowym
motyla na podstawie historyjki obrazkowej, obserwacji dzieci, ilustracji.
2. Wycieczka na łąkę; obserwowanie roślin
i zwierząt żyjących na łące, zwrócenie uwagi na różnorodność i bogactwo
gatunków w świecie flory i fauny.
3. Zabawa dydaktyczna „Zgaduj-zgadula”;
poszerzenie wiadomości o otoczeniu społeczno-przyrodniczym, zagadki i
ciekawostki przyrodnicze.
4. „Jest już lato” – dzielenie się
spostrzeżeniami na temat nowej pory roku na podstawie obserwacji dzieci i
ilustracji.
Ja i sztuka
1. „Wspólna zabawa dzieci z różnych
krajów” – malowanie farbami plakatowymi, kształcenie umiejętności wyrażania
przeżyć i wiedzy o świecie w formie twórczości plastycznej.
2. „Portret mojego taty”; malowanie
bliskiej sobie postaci, uzyskiwanie nowych barw poprzez mieszanie farb o
różnych kolorach.
3. „Łąka”; wycinanka z kolorowego papieru,
bibuły; rozplanowanie pracy na całej powierzchni z uwzględnieniem proporcji
(blisko, dalej).
4. „Wazon na kwiaty” – lepienie z masy
papierowej, ozdabianie wazonu znakami graficznymi, rozwijanie sprawności
manualnej i pomysłowości.
Muzyka
1. Kształcenie poczucia rytmu; tworzenie
akompaniamentu na wybranych instrumentach perkusyjnych do piosenki „My dzieci”.
2. Słuchanie piosenki pt
„Czereśnie”; zagadki muzyczne, utrwalanie piosenek poznanych w przedszkolu,
kształcenie umiejętności wokalnych.
3. Zabawy ruchowe oraz rytmiczne z
piosenką pt „Dobrze z tatą iść”, tworzenie przez
dzieci własnych kompozycji z doborem krótkich tekstów.
4. Nauka piosenki pt
„Wakacje”; wdrażanie do śpiewu zbiorowego, zabawa „echo rytmiczne”; utrwalenie
poznanych układów tanecznych.
Ja i technika
1. „Rakieta’- samodzielne zaprojektowanie
i wykonanie; zapoznanie dzieci ze zjawiskami istniejącymi poza kulą ziemską.
2. „Pudełko na gwoździe jako prezent dla
taty”- kształcenie sprawności manualnej i inwencji twórczej.
3. nazywanie
środków lokomocji niedostępnych bezpośredniej obserwacji (np.
tramwaj, samolot); rysowanie kolorową kredą na ciemnym tle na temat wakacyjnych
podróży.
Moje bezpieczeństwo i zdrowie
1. Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa
dotyczących przebywania na powietrzu w czasie burzy.
2. Kształtowanie umiejętności
przeciwdziałania przegrzaniu (zabawy w cieniu drzew, zaspokajanie pragnienia).
Konstruuję swój system wartości
Opowiadanie A. Świrszczyńskiej pt „O wesołej Ludwiczce”;
uświadomienie dzieciom wartości koleżeństwa.
Zabawy dowolne
1. konkurs w
rysowaniu kredą na chodniku; rozwijanie spontaniczności i twórczej ekspresji
dziecięcej.
2. Zagadki rysunkowe
„Jaka to litera?”- łączenie linią ciągłą
wykropkowanych kształtów.
3. Łączenie napisów z odpowiednimi
obrazkami – ćwiczenia w kojarzeniu.
4. Układanie historyjek obrazkowych na
temat „Praca mojego taty’.