Plan pracy

opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznej

dla dzieci 5-6 letnich na m-c czerwiec.

 

Plan opracowała : mgr R. Fura

 

            Tematy kompleksowe:

 

1. Dzieci całego świata.

2. Kochamy tatę.

3. To już lato.

4. Wkrótce wakacje.

 

                     Zadania:

 

- Rozwijanie przyjaznego stosunku do dzieci innych narodów:

 - słuchanie wierszy, opowiadań, piosenek na temat życia dzieci w innych krajach,

 - porównanie warunków życia i sposobu ubierania się dzieci na różnych kontynentach     (np. Eskimosi, Afrykanie),

 - zwrócenie uwagi na różnice w kolorze skóry.

- Zachęcanie do wypowiedzi na temat swoich rodziców: ich wyglądu, upodobań i czynności domowych.

- zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w życiu rodzinnym i samodzielne przygotowanie drobnych prezentów lub obmyślanie niespodzianek dla domowników z okazji ich święta np. Dzień Ojca.

- Kształtowanie przywiązania i szacunku dla najbliższych członków rodziny.

- Poprawne nazywanie poszczególnych części ciała i określanie ich cech np. ciemne włosy, niebieskie oczy.

- Tworzenie minigalerii prac plastycznych.

- Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie w zależności od pory roku w toku bezpośredniej i pośredniej obserwacji.

- Określanie cech charakterystycznych dla lata.

- Obserwacja kwitnienia roślin, dojrzewania owoców i warzyw, bogactwa świata zwierzęcego.

- Wzbogacenie zasobu słownictwa dzieci;

  - stwarzanie okazji do swobodnych rozmów i dyskusji,

  - opowiadanie o swoich ulubionych zabawach i zajęciach,

  - dzielenie się doświadczeniami,

  - prezentowanie własnych umiejętności (krótkie piosenki, wiersze, inscenizacje).

- Zwrócenie uwagi na zróżnicowanie regionów Polski charakteryzujących się różnym ukształtowaniem terenu,

  - słuchanie tekstów literackich dotyczących określonych regionów Polski np. Tatry, Śląsk, Morze Bałtyckie.

 

                     Poznaję samego siebie

 

- Wspólne z dziećmi układanie scenariusza uroczystości zakończenia roku przedszkolnego; nabywanie przez dzieci przekonania, że wiele zależy od nich samych, poszukiwanie kompromisu i porozumienia.

 

                     Moja rodzina

 

-Zabawa pantomimiczna „Jakie prace w domu wykonują nasi tatusiowie”; odtwarzanie scenek rodzinnych w zabawie.

.

 

                     Moje przedszkole

 

-Obmyślanie i wykonanie niespodzianki dla kolegów i koleżanek z którymi pożegnamy się w tym roku szkolnym.

 

                     Moje najbliższe otoczenie

 

-Dostrzeganie różnic w wyglądzie budynków mieszkalnych w różnych regionach polski i świata.

 

                     Ja i społeczeństwo

 

-Odczytywanie na mapie Polski niektórych nazw (np. Tatry, Morze Bałtyckie, Kielce, Warszawa…) oraz wskazywanie ich na mapie.

 

                     Myślę mówię, czytam i przygotowuję się do pisania

 

1. Wiersz J. Tuwima pt „Bambo”; zapoznanie ze zwyczajami dzieci o innym kolorze skóry, mieszkających na innym kontynencie.

2. Kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem na podstawie tekstu pt „Ewa i Kali”.

3. Opowiadanie H. Pietrusiewicza pt „Tatus”; kształtowanie uczucia szacunku dla ojca i jego pracy.

4. nauka wiersza pt „Tatuś” E Waśniowskiej ; recytowanie z podziałem na role; charakteryzowanie przez dzieci swoich ojców i wyrażanie uczucia miłości i szacunku.

5. Zapoznanie dzieci ze zwyczajami kulturowymi w noc świętojańską na podstawie wiersza pt „Wianki świętojańskie” lub baśni pt „Kwiat paproci”.

6. Dzielenie się spostrzeżeniami na temat piękna naszej ziemi ojczystej; wykorzystanie wiersza Cz. Janczarskiego pt „Co to jest Polska?” oraz innych utworów znanych dzieciom.

7. Rozmowa na temat: „Gdzie pojedziemy na wakacje?”; kształcenie umiejętności wypowiadania się na podstawie doświadczeń dzieci oraz ilustracji.

8. Przypomnienie i utrwalenie wierszy i piosenek poznanych w przedszkolu; wspólnie z dziećmi przygotowanie montażu słowno-muzycznego z okazji zakończenia roku przedszkolnego.

 

                     Moje pierwsze doświadczenia z matematyką

 

1. Zabawa dydaktyczna „Dodaj-odejmij”; kształcenie umiejętności liczenia na konkretach w zakresie 10, uzupełnianie do 10.

2. Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych na dodawanie i odejmowanie metodą symulacji.

3. Kształcenie umiejętności rozpoznawania i nazywania poznanych figur i brył geometrycznych w trakcie zabaw matematycznych.

4. „Zagadki matematyczne” – liczenie, porównywanie, dodawanie i odejmowanie liczb; przekładanie sytuacji zadaniowej na działania.

 

                     Ja i przyroda

 

1. Zapoznanie dzieci z cyklem rozwojowym motyla na podstawie historyjki obrazkowej, obserwacji dzieci, ilustracji.

2. Wycieczka na łąkę; obserwowanie roślin i zwierząt żyjących na łące, zwrócenie uwagi na różnorodność i bogactwo gatunków w świecie flory i fauny.

3. Zabawa dydaktyczna „Zgaduj-zgadula”; poszerzenie wiadomości o otoczeniu społeczno-przyrodniczym, zagadki i ciekawostki przyrodnicze.

4. „Jest już lato” – dzielenie się spostrzeżeniami na temat nowej pory roku na podstawie obserwacji dzieci i ilustracji.

 

                     Ja i sztuka

 

1. „Wspólna zabawa dzieci z różnych krajów” – malowanie farbami plakatowymi, kształcenie umiejętności wyrażania przeżyć i wiedzy o świecie w formie twórczości plastycznej.

2. „Portret mojego taty”; malowanie bliskiej sobie postaci, uzyskiwanie nowych barw poprzez mieszanie farb o różnych kolorach.

3. „Łąka”; wycinanka z kolorowego papieru, bibuły; rozplanowanie pracy na całej powierzchni z uwzględnieniem proporcji (blisko, dalej).

4. „Wazon na kwiaty” – lepienie z masy papierowej, ozdabianie wazonu znakami graficznymi, rozwijanie sprawności manualnej i pomysłowości.

 

Muzyka

 

1. Kształcenie poczucia rytmu; tworzenie akompaniamentu na wybranych instrumentach perkusyjnych do piosenki „My dzieci”.

2. Słuchanie piosenki pt „Czereśnie”; zagadki muzyczne, utrwalanie piosenek poznanych w przedszkolu, kształcenie umiejętności wokalnych.

3. Zabawy ruchowe oraz rytmiczne z piosenką pt „Dobrze z tatą iść”, tworzenie przez dzieci własnych kompozycji z doborem krótkich tekstów.

4. Nauka piosenki pt „Wakacje”; wdrażanie do śpiewu zbiorowego, zabawa „echo rytmiczne”; utrwalenie poznanych układów tanecznych.

 

 

Ja i technika

 

1. „Rakieta’- samodzielne zaprojektowanie i wykonanie; zapoznanie dzieci ze zjawiskami istniejącymi poza kulą ziemską.

2. „Pudełko na gwoździe jako prezent dla taty”- kształcenie sprawności manualnej i inwencji twórczej.

3. nazywanie środków lokomocji niedostępnych bezpośredniej obserwacji (np. tramwaj, samolot); rysowanie kolorową kredą na ciemnym tle na temat wakacyjnych podróży.

 

                     Moje bezpieczeństwo i zdrowie

 

1. Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa dotyczących przebywania na powietrzu w czasie burzy.

2. Kształtowanie umiejętności przeciwdziałania przegrzaniu (zabawy w cieniu drzew, zaspokajanie pragnienia).

 

 

                     Konstruuję swój system wartości

 

Opowiadanie A. Świrszczyńskiej pt „O wesołej Ludwiczce”; uświadomienie dzieciom wartości koleżeństwa.

 

                     Zabawy dowolne

 

1. konkurs w rysowaniu kredą na chodniku; rozwijanie spontaniczności i twórczej ekspresji dziecięcej.

2. Zagadki rysunkowe „Jaka to litera?”- łączenie linią ciągłą wykropkowanych kształtów.

3. Łączenie napisów z odpowiednimi obrazkami – ćwiczenia w kojarzeniu.

4. Układanie historyjek obrazkowych na temat „Praca mojego taty’.